...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

10 zasad dobrej współpracy blogera z firmami

Współpraca między firmami, a blogerami nie zawsze układa się idealnie. Błędy popełniają obie strony, także blogerzy. Żeby im pomóc, określiliśmy w 10 punktach zasady, których powinni naszym zdaniem przestrzegać. Naturalnie to tylko sugestie wynikające z obserwacji i doświadczeń. Należy też pamiętać, że stosowanie się do nich na pewno nie wystarczy, żeby zagwarantować sukces. Może za to ograniczyć ryzyko niezadowolenia klientów i czytelników.

1. Ceń się, ale nie przeceniaj

Zastanów się jakie konkretne korzyści przyniesiesz firmie/marce i od tego (a nie wyobrażeń o znaczeniu Twojego bloga) uzależnij oczekiwania finansowe. Rynek jest konkurencyjny. Nawet, jeśli agencja wierzy w sens współpracy z Tobą, na końcu Twoje wynagrodzenie musi zmieścić się w budżecie, który musi się bronić.

2. Przemyśl i nazwij swoje propozycje

Nie wymyślaj propozycji w dniu otrzymania zapytania o współpracę. Lepiej wcześniej zastanów się jakie działania „wchodzą w grę” na Twoim blogu, co możesz zaoferować, a z czym np. czułbyś się źle. A może masz też do zaoferowania jakąś aktywność wychodzącą poza blog?

3. Mierz parametry swojego bloga

Licz odwiedziny i mierz zaangażowanie czytelników. O te dane będą Cię pytać wszyscy zainteresowani planowaniem działań uwzględniających Twojego bloga. Nie wstydź się tych danych i nie fałszuj ich. Z zawyżenia liczby odsłon czy wizyt niewiele wyniknie. Poza ryzykiem rozczarowania i spadkiem w wewnętrznym rankingu agencji.

4. Rozwijaj obecność w „społecznościówkach”

Blog to nie wszystko. Współpracując z Tobą marki często liczą też na pojawienie się w innych kanałach którymi się komunikujesz – na stronie na Facebooku, na Twitterze. W niektórych projektach Twoje zaangażowanie w aktywność na różnych platformach może zadecydować o współpracy.

5. Wywiązuj się z terminów i zobowiązań

Dobra współpraca to obustronne korzyści. Klient płacąc Ci ma prawo wymagać pewnych zachowań, odpowiedzialności za podjęte zobowiązania. Brak odpowiedzi na emaile lub telefony czy opóźnienia spowodują, że następnym razem być może ominie Cię naprawdę fajna kampania.

6. Ustalaj szczegóły współpracy

Skup się na detalach planu współpracy i dogadaniu wzajemnych oczekiwań. Tobie także powinno na tym zależeć. Niedopowiedzenia są złe. Wcześniej czy później obrócą się przeciwko Tobie. Dopytuj – kiedy, jak i co ma się wydarzyć, niech zleceniodawca wymieni wszystkie aktywności, których oczekuje.

7. Nie krytykuj publicznie otrzymywanych propozycji

Każdy bloger wcześniej czy później spotyka się z absurdalnie słabymi propozycjami współpracy. Sami śmiejemy się z nich na branżowych forach, ale w gruncie rzeczy ujawnianie ich będzie o Tobie źle świadczyć. Nie chcesz – nie zgadzaj się. Powstrzymaj się od publicznego piętnowania firm, które być może za rok czy dwa mogą zostawić u Ciebie poważniejsze kwoty.

8. Nie oszukuj

Pierwsza kampania to pokusa lukrowania, wychwalania produktu albo np. nabijania komentarzy pod wpisem, ukrywania komercyjnego charakteru współpracy. Nie idź ta drogą. Czytelnie i uczciwie komunikuj swoim czytelnikom fakt współpracy z daną firmą. W dłuższej perspektywie zbudujesz w ten sposób wiarygodność zarówno wśród odbiorców swojego bloga jak i wśród reklamodawców.

9. Nie odgaduj niewypowiedzianych oczekiwań

Nie wszystkim chodzi o lukrowanie. Posunięcie się za daleko w chęci sprostania wymaganiom klienta wcale nie musi spotkać się z jego zadowoleniem. Oczywiście dowiezienie więcej niż obiecałeś będzie mile przyjęte, ale czy np. publiczne wyznanie miłości do marki to na pewno to, o co chodziło klientowi?

10. Nie rozmieniaj się na drobne.

Dostajesz na pewno propozycje linkowania w kampaniach SEO, wymiany banerowej. Nie idź w tym kierunku. Blog-choinka nie będzie dobrze wyglądać w oczach reklamodawców. Na pewno nie wpłynie dobrze na Twoją pozycję negocjacyjną. Dla wszystkich będzie czytelne, że chwytasz każdą okazję.

 

Wszystkich zainteresowanych tematem relacji z blogerami i uzyskiwaniem naprawdę dobrych efektów z kampanii w blogosferze zapraszam na panel popołudniowy PR Forum 2013, które odbędzie się 16 października 2013 w Hotelu Marriott w Warszawie. Więcj informacji: www.prforum.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF