15 kreatywnych w nauce: Solaris Urbino Electric

759

Oto jeden z nagrodzonych projektów w zestawieniu 15 Kreatywnych w Nauce. W zestawieniu doceniliśmy te inicjatywy, które naszym zdaniem, mogą być dawane jako przykład skutecznej współpracy komercyjnej naukowców i przedsiębiorców oraz które realizują ideę transferu wiedzy i technologii do ogólnie rozumianego świata biznesu.

Naukowcy z Instytutu Silników Spalinowych i Transportu Politechniki Poznańskiej od kilku lat ściśle współpracują z firmą Solaris Bus & Coach, czyli jednym z najważniejszych polskich producentów pojazdów komunikacji miejskiej. Jednym z najlepszych dowodów na to, że kooperację między dwoma podmiotami można nazwać owocną, jest pierwszy polski autobus z napędem elektrycznym Solaris Urbino Electric, którego konstrukcja została opracowana w 2011 r. Stosowanie napędu elektrycznego przyczynia się do ograniczenia hałasu, a także sprawia, 
że autobusy takie nie emitują spalin, mają dłuższe przebiegi silnika oraz mniejsze zużycie elementów układu hamulcowego. Warto dodać, że autobus może być ładowany na cztery różne sposoby: przy użyciu złącza typu plug-in, przez system indukcyjny montowany pod podłogą pojazdu, dzięki umieszczonej na dachu instalacji automatycznie podłączającej się do nośnika energii, a także poprzez system wykorzystujący ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Pierwszy pojazd tego typu jeździł w austriackim Klagenfurcie, a projekt znalazł też nabywców m.in. na rynku niemieckim. Solaris Urbino Electric znalazł się w rankingu ze względu na to, że jest znakomitym przykładem skutecznej kooperacji instytucji naukowej oraz dużego przedsiębiorstwa, przyczyniającej się nie tylko do podnoszenia innowacyjności firmy, ale przede wszystkim sprawiającej, że polskie produkty podbijają rynki na świecie i pośrednio budującej markę naszego kraju.

Instytucje:

Politechnika Poznańska, Solaris Bus & Coach

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };