3 różnice w CONTENT MARKETINGU Polska vs USA. Wnioski z konferencji Content Marketing World 2018

Autor: Norbert Kilen

305

Content Marketing World to największa na świecie konferencja dotycząca content marketingu. Organizowana jest już od kilku lat przez amerykański Content Marketing Institute i można powiedzieć, że stała się ona drogowskazem, w którym kierunku będzie rozwijał się content marketing.

W tegorocznej edycji wzięło udział aż 4 000 marketerów, którzy przez 4 dni uczestniczyli w dziesiątkach paneli, warsztatów, dyskusji. Obecność na tym ogromnym wydarzeniu pozwala wyraźnie dostrzec
3 zasadnicze różnice między podejściem do content marketingu w Polsce a Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie rozwija się on od kilkunastu lat.

#1 różnica:

WIĘKSZOŚĆ FIRM ROZWIJA WŁASNE KOMPETENCJE W KIERUNKU TWORZENIA I ZARZĄDZANIA TREŚCIĄ

Obecność na CM World wyraźnie pokazała długofalową perspektywę, z jaką firmy patrzą na komunikację poprzez wartościowe treści. Firmy w Stanach Zjednoczonych tworzą własne, rozbudowane zespoły do tworzenia contentu, specjalizujące się w różnych rodzajach branż czy rodzajach treści. Co więcej, częścią tych zespołów są często osoby na specjalistycznych stanowiskach takich jak: analityk contentu. Wśród firm obecnych na konferencji aż 1/3 zatrudnia takiego analityka. Rozmach i skala działania amerykańskich firm połączone z obserwacjami naszego rodzimego rynku pozwalają sądzić, że również w Polsce będzie to co raz częstszą praktyką.

#2 różnica:

INWESTYCJE W TWORZENIE CONTENTU SĄ KILKUKROTNIE WIĘKSZE NIŻ ŚRODKI NA JEGO PROMOCJĘ

Z perspektywy CM World widać wyraźnie ogromną skalę, z jaką firmy inwestują
w content marketing. Ciekawe jest jednak to, że ¾ budżetu inwestowane jest  w tworzenie wartościowego contentu, a tylko ¼ w jego promocję. Jest to zapewne podyktowane dużym naciskiem na merytoryczną wartość tworzonych treści i jego atrakcyjność, ale też wspomnianym już długoterminowym spojrzeniem. Marketerzy pokazali też,  że content marketing to na ogół ciąg systematycznych inwestycji, które przynoszą wyniki czasem nawet po 2 latach. Dlatego też inwestycja w jakość jest kluczowa.

#3 różnica:

ZNIKOMA ROLA WYDAWCÓW I DOMÓW MEDIOWYCH

Obecność na CM World 2018  upewniła mnie, że również w sferze organizacji rynku content marketing w USA wygląda inaczej niż w Polsce. Przede wszystkim rzadko opiera się na płatnej współpracy z wydawcami, którzy podobnie, jak domy mediowe właściwie nie byli reprezentowani na konferencji. Co więcej okazuje się, że zwykle nie są stroną w dyskusjach o content marketingu, nie tworzą i nie publikują treści. Ich rola sprowadza się do bycia usługodawcą w obszarze promocji treści. Ponadto, w Polsce kampanie contentowe często opierają się na umieszczaniu płatnych publikacji na wybranych serwisach, gdzie prezentowane są informacje o firmie czy usłudze.  Do tego, poprzez płatne kampanie CPC, „kupowany” jest ruch. Jest to dalekie od inwestowania w wartościowy content, który może przynosić firmie wymierne korzyści w długiej perspektywie.

Więcej o Content Marketing World i wnioskach, które można wyciągnąć z tegorocznych wystąpień: https://thinkkong.pl/content-marketing-world-2018/

 

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };