...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

50 Kreatywnych #historie | Martyna Zastawna – WoshWosh

W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zabiegani. Nie mamy czasu nawet na tak prozaiczne zajęcie jak wyczyszczenie butów. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepiej byłoby oddać je do pralni butów. Co zrobić jednak gdy taka nie istnieje? Najlepiej założyć swoją. Tak właśnie postąpiła Martyna Zastawna - laureatka 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Założyła WoshWosh - pierwszą w Polsce i Europie firmę zajmującą się czyszczeniem, odnową, naprawą i personalizacja obuwia.

Jak powstało WoshWosh?

Martyna na pomysł założenia WoshWosh wpadła z potrzeby chwili. Miała kilka par zabrudzonych butów, których nie miała czasu wyczyścić. Chciała je oddać do pralni obuwia. Niestety po dogłębnym przeszukaniu internetu – nie znalazła takowego miejsca ani w Polsce, ani w Europie. Był to dla niej bodziec do założenia firmy. Kocha buty oraz bliska jest jej idea odpowiedzialnej mody i zero waste – dlatego otwarcie pierwszego w Europie miejsca,w którym można było zadbać o swoje buty było pomysłem wprost stworzonym dla Martyny.

Cele i misja projektu

Celem przede wszystkim jest poszerzenie świadomości, że zamiast wyrzucać i kupować nowe można zadbać o swoje buty. Idei WoshWosh przyświeca odpowiedzialna moda, ekologia i zero waste.

Od ponad 3 lat działa z powodzeniem na rynku BTC. W tym roku chcą wejść na rynek BTB i pokazać, że w biznesie można również wdrażać ekologiczne rozwiązania.

Droga do sukcesu

Pierwszym krokiem do założenia WoshWosh było znalezienie sposobu na czyszczenie i pielęgnację obuwia. Niestety nie istniały żadne kursy, na których Martyna mogłaby się tego nauczyć. Dlatego całą wiedzę zaczerpnęła z internetu. Kolejne miesiące to były testy poznanych rozwiązań. Gdy była już pewna, które metody dają rezultaty zaczęła pracę nad stroną internetową i social media. W lipcu 2015, po pół roku przygotowań, otworzyła WoshWosh.

Przełomowych momentów było wiele, chociażby ten, kiedy Martynie udało się wyjść z początkowych problemów. Wierzy jednak, że te najbardziej przełomowe momenty są dopiero przed nią.

Najtrudniejszy był początek. Zakładając firmę (warto dodać, że była to pierwsza tego typu firma na rynku polskim i europejskim) kompletnie nie spodziewała się tak ogromnego zainteresowania usługami WoshWosh. W biznesplanie założyła powolny rozwój (10 par butów w pierwszym miesiącu), a po 3 tygodniach mieli  ponad 500 par. Na to nie była przygotowany – brakowało personelu, pieniędzy, miejsca, czasu. Martyna wszystkim zajmowałam się sama. Klienci oddający buty na początku funkcjonowania firmy musieli czekać na buty zdecydowanie dłużej niż pierwotnie było to zakładane, co spowodowało bardzo dużo negatywnych opinii o firmie. Jednak po kilku miesiącach największych trudności udało się jej wyjść na prostą i od tego czasu, a minęło już ponad 3 lata, jest tylko lepiej.

Pomocna dłoń

Na pewno dużo dały mi konkursy i plebiscyty, których ja bądź moja firma była laureatem. Warto dodać, że jednym z pierwszych tego typu wyróżnień było znalezienie się wśród 50 Najbardziej Kreatywnych wg. magazynu Brief.

Inspiruje mnie…

Jej biznesową inspiracją jest Basia Sołtysińska, która mimo młodego wieku osiągnęła niesamowicie dużo.

Co dalej?

Najbliższe plany WoshWosh to rozwój modelu BTB. W polskim i europejskim prawie istnieje obowiązek czyszczenia i dezynfekcji obuwia roboczego. Obecnie większość takich butów jest wyrzucana ( jedna para butów rozkłada się ponad 100 lat), firma Martyny chce zaproponować ekologiczne rozwiązania, dzięki czemu buty będą mogły służyć znacznie dłużej.

Pracują również nad rozwojem e-commerce oraz modelu partnerskiego w najbliższym roku w Polsce, następnie zagranicą.

Nieustannie chcemy też szerzyć świadomość odpowiedzialnej mody i idei zero waste – w związku z tym organizujemy cykle szkoleń z renowacji obuwia zarówno dla osób prywatnych jak i firm.

Na pytanie jakiej rady na podstawie własnego doświadczenia mogłaby udzielić startującym biznesom, odpowiada: Trzeba rozmawiać – im więcej tym lepiej. Opowiadać o swoim projekcie. Korzystać z nadarzających się okazji (konkursów, akceleratorów itp.) –  jest ich mnóstwo. A przede wszystkim mieć dużo odwagi, cierpliwości i pewności siebie.

http://woshwosh.pl

https://www.facebook.com/woshwoshPL/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF