...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 sposobów na lepsze zarządzanie czasem

Żyjemy szybko, wymagając od siebie coraz więcej. Praca, rodzina, przyjaciele, spełnianie własnych potrzeb – na wszystko potrzeba czasu, którego niestety ciągle brakuje. I choć czasu nie da się rozciągnąć da się nim zarządzać. Jak opanować tę sztukę?

Planuj

Tworzenie planów czy list „to do” to najważniejszy punkt skutecznego zarządzania czasem. Najlepiej aby te plany dotyczyły trzech obszarów. Planować powinno się zarówno generalne działania, które odbyć się mają w ciągu miesiąca – wśród nich stałe zajęcia, wyjazdy czy zaplanowane spotkania. Również warto zaplanować pracę tygodniową z uwzględnieniem bardziej szczegółowych, bieżących spraw, a w końcu i stworzyć plan dzienny – w tym ostatnim zaplanować warto dokładnie wyzwania na kolejny dzień.

Planuj dokładniej

Pamiętać przy tym należy, że plan musi być realny do zrealizowania. Aby było to możliwe, podczas planowania warto oszacować ile czasu zajmą poszczególne zadania. A ponieważ zwykle ten czas w rzeczywistości się wydłuża, dobrze jest dodać do każdego punktu o kilka minut więcej. Jak również czas na nieprzewidziane sytuacje czy nagłe zadania. Nie wolno zapominać też o czasie na odpoczynek! Realny plan sprawi, że nie będziemy się frustrować i denerwować uciekającym czasem.

Nadawaj priorytety

Dodatkowo aby uniknąć wspomnianego stresu spowodowanego zbyt dużą ilością zadań dobrze jest podzielić je na te, które trzeba zrobić koniecznie, te mniej istotne, czy też te które mogą poczekać dłużej, bądź do realizacji których potrzeba także zaangażowania innych. Czasem dobrze jest najpierw zacząć od tych drobnych, mniej wymagających spraw, a dopiero później zająć się dużymi projektami. Dzięki temu lista zadań zrobi się znacznie krótsza, a my nie będziemy się rozpraszać.

Nadawaj kategorie

Oprócz nadawania zadaniom priorytetów warto nadawać im także kategorie. Pozwoli to na skuteczniejszą realizację planów. Dlaczego? Bo zadania podobne do siebie, należące do tej samej kategorii dobrze jest wykonywać po sobie. W dalszej kolejności można sięgnąć do kolejnej kategorii zadań. Wówczas praca będzie przebiegać znacznie szybciej, a dodatkowo będzie nam łatwiej skupić się na konkretnej czynności. Nic tak źle nie wpływa na prawidłowe zarządzanie czasem, jak robienie kilku rzeczy naraz. Można mieć wtedy pewność, że wszystkie zadania zajmą znacznie więcej czasu, a tak naprawdę połowy z nich nie wykona się wcale.

Bądź systematyczny

Warunkiem odpowiedniego zarządzania czasem jest wprowadzanie powyższych zasad na stałe. Systematyczność, trzymanie się ustalonych zasad , tworzenie planów niezależnie od obszaru życia czy projektu nad jakim pracujemy są źródłem sukcesu. Oczywiście nie oznacza to, że plan nie może przechodzić modyfikacji, aktualizacja założeń jest potrzebna. Grunt żeby metoda pracy była spójna.

::

Fot. Fotolia/ Sergey Nivens

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF