...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

7 faktów o leasingu samochodu, które warto znać – zanim podpiszesz umowę!

leasing samochodu co warto wiedzieć

Przedsiębiorco!  Jeżeli planujesz zakup samochodu firmowego, jedną z metod finansowania, którą warto wziąć pod uwagę, jest leasing.

Z badań wynika, że leasing w opinii małych przedsiębiorców jest bardziej elastyczną i tańszą formą finansowania inwestycji niż kredyt. Analizy Związku Polskiego Leasingu wskazują, że łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec czerwca 2017 r. (109,1 mld) jest porównywalna do wartości salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki (120,7 mld zł, według stanu na koniec czerwca 2017 r.).

Poniżej kilka podstawowych faktów dotyczących leasingu.

#1

Leasing to jedna z dostępnych na rynku form finansowania. Polega na tym, że wyspecjalizowana firma (leasingodawca) nabywa określony środek trwały (w tym przypadku jest to samochód), a następnie przekazuje go do użytkowania drugiej stronie (leasingobiorcy).

W dużym skrócie mówiąc – jest to wypożyczenie przez przedsiębiorcę samochodu od firmy leasingowej na ustalonych wcześniej warunkach.

#2

Cały rynek leasingu w Polsce notuje rewelacyjne wyniki – od 2014 roku tempo wzrostu jest bliskie 20%. Najchętniej z leasingu korzystają małe i średnie przedsiębiorstwa, a dane dotyczące obrotów w pierwszym półroczu 2017 roku mówią o prawie 32 mld złotych.

Blisko połowa wszystkich firm korzystających z tej formy finansowania, to firmy z obrotami do 5 mln złotych. Polscy przedsiębiorcy aż w 45% jako przedmiot leasingu wybierają samochody osobowe.

Szacuje się, że obroty branży leasingowej w całym 2017 roku wzrosną blisko 15% (rok do roku).

#3

Samochód w leasing może wziąć przedsiębiorca, który od niedawna prowadzi swoją działalność gospodarczą. Nie jest to opcja wyłącznie dla firm działających od kilku/kilkunasty miesięcy czy lat. Na taki rodzaj finansowanie może zdecydować się przedsiębiorca z krótszym stażem – co prawda nie jest to możliwe w każdej firmie leasingowej.

W przypadku działalności z krótką historią leasingodawca zazwyczaj poprosi o wyższą wpłatę wstępną niż w przypadku firmy dłużej działającej na rynku.

#4

Wybierając ofertę leasingową, należy zwrócić uwagę na możliwy okres finansowania oraz wszystkie warunki jego spłaty. Naturalnym plusem dłuższej umowy leasingu są niższe raty, jednak w ogólnym rozrachunku wzrośnie całkowity koszt transakcji.

Dodatkowo bardzo ważną kwestią jest  wysokość opłaty początkowej, jaką musimy ponieść, koszt ubezpieczenia oraz warunki wykupu przedmiotu leasingu.

#5

Można wyróżnić dwa rodzaje leasingu: operacyjny oraz finansowy. Główne różnice dotyczą okresu umowy, strony, na której ciąży obowiązek amortyzacji, zapłaty podatku VAT, warunków wykupu przedmiotu leasingu czy warunków odstąpienia od umowy.

Leasing operacyjny przypomina dzierżawę, finansowy za to podobny jest do sprzedaży na raty. Obowiązek amortyzacji spada w tym przypadku na leasingobiorcę, a w momencie spłaty ostatniej raty przedmiot leasingu staje się jego własnością.

Zdecydowanie częściej wybierany jest leasing operacyjny.

#6

Leasing operacyjny daje przedsiębiorcy możliwość wykupu samochodu po zakończeniu umowy. W tym przypadku możemy skorzystać z dwóch różnych opcji wykupu. Pierwsza z nich to wykup na firmę, druga – na osobę prywatną. Należy pamiętać jednak, że w przypadku opcji numer dwa – tracimy część korzyści zarezerwowanych dla właścicieli firm.

#7

Czy to się opłaca? Tak! Po pierwsze leasing dostępny jest już na początku prowadzenia naszej działalności, i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Po drugie – leasing otrzymamy dużo łatwiej niż kredyt (kredyt bankowy przy działalności do 12 miesięcy jest trudny w uzyskaniu). Po trzecie – zyskujemy spore korzyści podatkowe (wydatki ponoszone z tytułu spłaty leasingu można wliczyć w koszty i odliczyć od podatku dochodowego), no i po czwarte – leasingodawcy mogą liczyć na spore zniżki u producentów, u których zazwyczaj kupują więcej niż jedno auto.

Leasing to bardzo dobre rozwiązanie dla małych i średnich firm, zwłaszcza tych rozpoczynających swoją działalność.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF