...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

8 błędów popełnianych podczas tworzenia aplikacji społecznych

Stworzenie dobrej aplikacji społecznej nie jest proste. Z kilku powodów jest nawet trudniejsze od przygotowania aplikacji biznesowych. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane podczas ich powstawania.

Aplikacje społeczne przyczyniają się do rozwoju społecznego i rozwiązywania społecznych problemów. Z założenia posiadają pewną misję i angażują użytkowników do jej realizacji lub zainteresowania się określonymi kwestiami. Pozwalają, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, wpływać na otaczająca nas rzeczywistość.

1. Powielanie istniejących rozwiązań

Przed rozpoczęciem pracy nie robimy rozpoznania, nie sprawdzamy czy istnieją już podobne aplikacje oraz jaką mają popularność. Czas i wysiłek potrzebny na uniknięcie tego błędu nie jest duży a pomoże zaoszczędzić wiele pracy i rozczarowań. Tworzenie konkurencyjnych rozwiązań nie jest oczywiście pozbawione sensu, ale warto to robić z pełnym przekonaniem, po upewnieniu się, że kolejna aplikacja jest potrzebna i określeniu istotnych wyróżników. Jest to szczególnie istotne dla projektów powstających społecznie, lepiej nasz wysiłek skierować tam gdzie gotowych rozwiązań jeszcze nie ma i wspierać istniejące, niż z nimi konkurować.

2. Błędna diagnoza problemu i nieokreślenie grupy docelowej

Widzimy problem i tworzymy rozwiązanie zgodnie z naszym wyobrażeniem, nie próbując poznać opinii tych, których problem również dotyczy. Nieokreślenie lub złe określenie grupy docelowej naszej aplikacji, a w konsekwencji nie poznanie jej cech, oczekiwań i przyzwyczajeń skutkuje stworzeniem rozwiązań, które nie będą adresowane do właściwych osób, będą dla nich niezrozumiałe lub nieadekwatne do potrzeb.

3. Dobór nieodpowiednich technologii

Wykorzystanie nieodpowiedniej technologii może być przyczyną porażki, gdy adresaci z uwagi na wiek, lokalizacje, bariery technologiczne czy brak umiejętności nie będą w stanie skorzystać z naszego rozwiązania. Aplikacje wykorzystujące najnowsze technologie nie zawsze będą najlepszym rozwiązaniem. Chociaż często jest to kuszące, zwłaszcza gdy rozwijanie aplikacji może być okazją do nauki nowych technologii i wypróbowania ich w praktyce. Przy wyborze warto wziąć pod uwagę również popularność wśród programistów, wybranie niszowej technologii może być bardzo ryzykowne dla dalszego rozwoju projektu.

4. Zapominanie o wdrożeniu

Projekty społeczne często mają mniej liczną i ściślej określoną grupę docelową niż aplikacje biznesowe. Ich wdrożenie wymaga uzyskania akceptacji ze strony tych społeczności (co łatwiej uzyskać włączając je w proces tworzenia) oraz często współdziałania z organizacjami pozarządowymi czy władzami samorządowymi. „Zrobimy aplikacje do zgłaszania dziur w drogach”, ale co dalej? Brak wiedzy gdzie te zgłoszenia będą przekazywane i pewności, że ktoś na nie zareaguje to prosta droga do porażki projektu. Podobnie wygląda sytuacja w momencie gdy korzystamy z publicznych danych – upewnijmy się w jakim formacie te dane są udostępniane i jak często są aktualizowane, kto za nie odpowiada i czy może nam udzielić wsparcia.

5. Brak kompetencji w zespole

Warto do współpracy zaprosić osoby o różnych kompetencjach: projektantów, grafików, programistów, testerów oraz reprezentantów grupy docelowej. Nie oznacza to tworzenia licznego zespołu, którym może być ciężko zarządzać, nie wszystkie kompetencje są też potrzebne przez cały czas. Wystarczające będą konsultacje ze specjalistami, nawet jednorazowe wsparcie będzie cenne. Nie czekajmy też z nim do końca projektu.

6. Brak lidera

Lider projektu jest postacią absolutnie kluczową. Bardzo ważna jest osoba, która będzie koordynowała działania zespołu i komunikację, dbała o ustalenie oraz trzymanie się priorytetów. Jej obecność nie gwarantuje sukcesu, ale zmniejsza ryzyko porażki i „rozjechania się” projektu. Aplikacje społeczne powstają często w ramach aktywności podejmowanych w wolnym czasie, członkowie zespołu uczestniczą w pracach z różnym zapałem i dostępnością. Osoba dbająca o spójność wizji i ostateczny kształt jest w takim wypadku niezbędna.

7. Słomiany zapał i spadek motywacji

W projektach biznesowych klient i zapisy umowy są gwarantem zakończenia projektu, ale nawet one borykają się z problemami przekroczonych budżetów i terminów. W projektach społecznych, gdy zespoły tworzą się i pracują skupione wokół idei i bazują na osobistym zaangażowaniu, rezygnacja jednej z osób może skutecznie zablokować i opóźnić prace. Próbujmy dzielić projekt na mniejsze części, realizować go w etapach. Określmy priorytety i skupmy się na kluczowych kwestiach.

8. Skupianie się tylko na aplikacji

Bądźmy otwarci, rozmawiajmy, słuchajmy. Narzędzi i platform do komunikacji obecnie nie brakuje, korzystajmy z nich, pokazujmy postępy prac, dzielmy się problemami, chwalmy sukcesami. Motywuje to do systematycznej pracy i pozwala na bieżąco wychwytywać błędy i zgłaszać uwagi. Dzielmy się zdobytą wiedzą, udostępnijmy kod projektu, pozwólmy innym zaangażować się i współpracować z nami.

Zakończenie

Jeżeli nie popełniasz powyższych błędów, przyjmij nasze gratulacje i pochwal się działającym projektem! Jeżeli popełniasz, to znaczy że pomimo napotykanych barier masz energię do działania – gratulujemy i trzymamy kciuki. Niezależnie od sytuacji, zapraszamy do kontaktu z nami. Koduj dla Polski wspiera tego typu projekty i pomaga rozwijać technologiczne rozwiązania dla społecznych problemów.

Powodzenia!

::

fot. Flickr/hackNY.org/CC BY-SA 2.0

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF