9 sposobów jak osiągnąć sukces w copywritingu internetowym

5 550

Jak czytamy w internecie? Najtrafniejszej odpowiedzi na to pytanie udzielił guru użyteczności Jakob Nielsen – „w ogóle”. Użytkownik internetu nie lubi myśleć. Zobacz jak zatem pisać, żeby być czytanym.

Surfowanie w internecie to skanowanie kolejnych stron. A skanować potrafimy naprawdę szybko, bo już po 50 milisekundach oceniamy, czy dana strona jest warta naszej uwagi. Uważność to w internecie towar deficytowy.

Jeśli tworzysz treści i strony internetowe, możesz jednak pomóc użytkownikom przyspieszyć czytanie poprzez zastosowanie zasad webwritingu.

 

1) Szerokość tekstu

Pierwsze co powinieneś zrobić to ograniczenie szerokości tekstu w kolumnie do 400 pikseli. Nasze oczy są mniej zmęczone, gdy nie muszą pokonywać długiej trasy z prawej do lewej strony (mówimy tutaj już o drodze powrotnej na lewą stronę tekstu).

 

2) Odwrócona piramida

Linia zanurzenia strony wyznacza punkt, do którego użytkownik widzi stronę bezpośrednio po wejściu. Wszystko to, co jest poniżej linii, wymaga przewinięcia strony w dół. Według badań prowadzonych przez Jakoba Nielsena, z całego czasu, który spędzamy na stronie, aż w 80 proc. koncentrujemy się na treściach powyżej linii zanurzenia, a tylko w 20% na całej reszcie, która jest poniżej.

Użytkownik czyta tekst jednoekranowo i nie lubi długich stron. Wszystko, co na stronie jest najważniejsze, powinno się znaleźć u góry. Ta sama zasada dotyczy tekstów internetowych – najważniejsze wątki umieszczamy na początku, a te najmniej ważne na dole tekstu. Jak w odwróconej piramidzie.

 

3) Zwięzłość i rzeczowość

Podstawową umiejętnością, jaką musi posiąść webwriter, jest pisanie tekstów zwięzłych. Im więcej treści, tym większy jest także deficyt uwagi. Teksty w internecie rządzą się tą samą zasadą co moda – mniej znaczy więcej!

 

4) Użyteczność

W internecie – poza kontaktem z innymi – głównie szukamy informacji. Dlatego właśnie teksty, które są użyteczne mają największą szansę na odniesienie sukcesu. Czy tekst, który teraz czytasz może ci się do czegoś przydać? Sądzę, że tak. Na tym właśnie polega jego użyteczność. Spełnia określoną rolę, zaspokaja potrzebę. Edukuje i jest przydatny.

 

5) Przejrzystość

Przejrzysty tekst czyta się szybciej i sprawniej. Czytelnik jest delikatnie oszukany i nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że zajmuje go tak męcząca czynność jaką jest czytanie. Przejrzystość tekstu można zwiększyć poprzez:

  • częsty podział na akapity (jeden wątek – jeden akapit)

  • śródtytuły (informacyjne)

  • wyliczenia (pomagają one także w zapamiętywaniu i porządkowaniu myśli)

6) Czytelność tekstu

Czytelność to cecha, która w dużej mierze odnosi się do estetyki tekstu internetowego. Czytelny tekst jest bardziej zrozumiały, nie rozprasza uwagi czytelnika i cieszy również oko. Czytelność tekstu można zwiększyć przez:

  • wyrównanie tekstu (do lewej strony lub wyjustowanie)

  • kolor czcionki i tła (łatwiej się czyta ciemną czcionkę na jasnym tle – nie odwrotnie)

  • wybór czcionki (bezszeryfowa, w rozmiarze 12-14, prosta)

  • proste zdania (pojedyncze, krótkie – od około 10-20 słów)

 

7) Konwersacyjność

Podstawową cechą internetu jest interaktywność. Teksty internetowe mają zachęcać do dialogu i wymiany myśli. Zachęcanie na końcu tekstu do podzielenia się opinią zwiększa liczbę komentarzy. Konwersacyjność tekstu możemy również zwiększyć poprzez:

  • stosowanie strony czynnej

  • używanie czasowników (nadają dynamizmu i są nośnikiem informacji)

  • pisanie na „ty”, które zmniejsza dystans

  • przewidywanie pytań internautów (zadawanie ich np. w śródtytułach)

 

8) Pozostań zrozumiały

Jeśli w swoich tekstach internetowych chcesz być zrozumiały, oderwij się od swojej wiedzy. To pomoże Ci postawić się na miejscu czytelnika, który nie ma tak szerokiego spojrzenia na dany temat jak Ty, i ułatwi tłumaczenie złożonych kwestii. Pamiętaj, że rzeczy oczywiste dla Ciebie, nie są tak samo oczywiste dla Twojego odbiorcy.

Opisując złożone tematy staraj się posługiwać sprawdzonymi schematami i odwołaniami do codziennego życia. Korzystaj z siły przysłów, które w zrozumiały dla danego społeczeństwa sposób opisują rzeczywistość. Stosuj porównania i analogie.

9) Najważniejszy jest dobry tytuł!

Last, but not least… czyli dobry tytuł. To od niego zazwyczaj zależy sukces Twojego tekstu internetowego. 8 na 10 osób czyta nagłówki, ale tylko 2 na 10 osób czyta resztę! Co zrobić, żeby nasz tytuł się klikał i przyciągał uwagę?

Oto 10 najlepszych sposobów na dobry tytuł w internecie:

  • Wyliczanki (10 sposobów na….)

  • Nazwy słynnych firm zawarte w tytule

  • Nazwiska sławnych osób w tytule

  • „Jak zrobić…“

  • Znaki zapytania w tytule

  • Prowokacyjne pytania

  • Okazywanie entuzjazmu (To działa!)

  • Benefity (Ściągnij za darmo…)

  • Ekscytujący news

  • Tytuł prosty i zrozumiały

Stosowanie zasad webwritingu to nie tylko teksty internetowe. Zasady te dotyczą także email marketingu, PR-u, czy wreszcie codziennej korespondencji mailowej.

Każda firma, która wdraża strategię content marketingową powinna pamiętać, że forma podania treści jest decydująca w odniesieniu sukcesu na tym polu.

 

Barbara Stawarz

Barbara Stawarz – publishing & marketing director wydawnictwa internetowego InnovaWeb. Od ośmiu lat związana z branżą internetową. Najpierw jako redaktor w dziale online dziennika Rzeczpospolita, a następnie w międzynarodowym holdingu mediowym Hubert Burda Media, jako kierownik działu online magazynu o nowych technologiach – CHIP, country manager międzynarodowego serwisu software oraz community manager projektów internetowych firmy. Dziś grupie internetowej InnovaWeb. Rozwija także agencję content marketingu – Content King. Doradzała w tworzeniu kilkuset kampanii reklamowych. W pracy naukowej zafascynowana wpływem internetu na relacje międzyludzkie i komunikację masową.
Absolwentka Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim oraz Marketingu Internetowego w Szkole Głównej Handlowej.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };