...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Agora wprowadza nowy paywall

Na należących do Agory serwisach z grupy wyborcza.pl wprowadzono nowy system opłat za dostęp do treści. Od teraz tylko dziesięć artykułów miesięcznie będzie można przeczytać nie płacąc. Jednocześnie, wydawca "Gazety Wyborczej" zdecydował się publikować w internecie wszystkie treści z papierowego wydania dziennika.

Od 4 lutego za dostęp do takich serwisów jak wyborcza.pl i wyborcza.biz oraz do treści pochodzących z „Dużego Formatu” czy „Wysokich Obcasów” trzeba będzie zapłacić. Przez pierwszy miesiąc będzie to jedynie 99 groszy, ale już od kolejnego miesiąca opłaty wzrosną. Za pakiet podstawowy, czyli dostęp do treści serwisów z grupy wyborcza.pl oraz 22 serwisów regionalnych trzeba będzie zapłacić 17,90 zł miesięcznie. Drugi pakiet jest rozszerzony o e-wydanie „Gazety Wyborczej” i będzie kosztował 29,90 zł. Najbardziej rozbudowany pakiet oferowany przez Agorę zawiera dostęp do ww. serwisów, e-wydanie „Gazety Wyborczej”, dostęp do treści publikowany w aplikacjach na iPhone’a i iPada oraz dwóch magazynów wydawnictwa – „Wysokich Obcasów Ekstra” i „Książek”. Jego koszt to 39,90 zł za miesiąc.

Zmiany w polityce wydawniczej Agora tłumaczy chęcią „sprostania wymaganiom” ery cyfrowej oraz ochrony dziennikarstwa najwyższej jakości. Wydawnictwo dodaje, że podjęło decyzję „podobnie jak to zrobiło wiele poważnych gazet na całym świecie”. Wprowadzenie tego typu paywalla wielu odbiorców zapewne odbierze jako „zamykanie treści”, natomiast Agora twierdzi, że „otwiera” swoje publikacje dla internautów udostępniając je w całości w sieci. Nowy paywall Agory jest obsługiwany przez Piano Media.

Komentarz

Wprowadzenie modelu odpłatności za treści w stylu „New York Timesa” na polskim rynku to odważny ruch ze strony Agory. Jak pokazuje wiele różnych badań, Polacy w większości nie są skłonni płacić za dostęp do treści publikowanych w internecie, a jeżeli już zapłacą to za produkt wysokiej jakości lub produkt uniwersalny, taki jak Spotify. Wydawca „Gazety Wyborczej” będzie musiał poradzić sobie z tym wyzywaniem.

Jak napisał na Twitterze dziennikarz „Wyborczej” Vadim Makarenko, cytując Wojciecha Fuska, obecnie „GW” ma 10 tys. subskrybentów cyfrowych na wszystkich platformach, a celem wydawcy jest zwiększenie w ciągu roku ich liczby do 30 tys. Wydaje się, że to dość ambitny cel. Polityka cenowa nowego systemu Agory także może okazać się wyzwaniem – prawie 30 zł za dostęp do serwisów z grupy wyborcza.pl i e-wydania „GW” może być zbyt dużym wydatkiem dla polskich czytelników.

Aby system odpłatności za treści miał sens, za tzw. paywallem muszą się znaleźć naprawdę unikalne i wysokojakościowe treści. Do tej pory brakowało tego w ramach systemu Piano. Dlatego też dobrym ruchem ze strony Agory jest decyzja o udostępnieniu w sieci wszystkich materiałów z wydania papierowego „Gazety Wyborczej” oraz magazynów wydawnictwa.

Przed Agorą stoi teraz trudne zadanie edukacji czytelników i upowszechnienia obranego przez nią modelu. Najbliższe kilkanaście miesięcy zweryfikuje czy udało się je zrealizować.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF