Prawdziwa Gra toczy się w mediach społecznościowych

3 823

Ponad 3 mln postów, żywe reakcje fanów i fale komentarzy zalewające takie serwisy jak Facebook czy Twitter. Użytkownicy internetu nie przełączają się już pomiędzy dwiema przestrzeniami – rzeczywistość analogowa i wirtualna stapiają się w jedną. Przyjrzyjmy się temu zjawisku na przykładzie obecności w mediach społecznościowych „Gry o Tron” (Game of Thrones).

„Gra o Tron” to serial HBO na podstawie powieści George’a R. R. Martina. Historia rywalizacji rodzin szlacheckich krainy Westeros o tron emitowana jest w 17. krajach świata, w tym w Polsce. Fabuła rozgrzewa do czerwoności zarówno umysły widzów, jak i Internetowe łącza. O jakiej skali zjawiska mówimy?

Kilka faktów:

  • 3 mln postów zawierających frazy Gra o tron / Game of Thrones w przeciągu zaledwie 30 dni

  • mężczyźni angażują się w dyskusję dotyczącą serialu częściej niż kobiety

  • mieszkańcy Stanów Zjednoczonych są najbardziej aktywni, Brytyjczycy plasują się tuż za nimi

  • 25 – 34 to przedział wiekowy najbardziej aktywnych użytkowników mediów społecznościowych

  • szczyt zainteresowania serialem nastąpił tuż po emisji dziewiątego odcinka trzeciej serii – fala komentarzy zalała serwisy (Facebook oraz Twitter), a także fora internetowe; najpopularniejszymi bohaterami postów byli członkowie rodu Stark (co jest w pełni zrozumiałe, gdyż ich wątek jest najistotniejszy w tymże odcinku).

Co możemy powiedzieć o samych wpisach?

Choć najpopularniejszy jest nadal Facebook, coraz więcej wpisów pojawia się także na Twitterze. Przodujący
w rankingu @stark wypowiadał się w temacie „Gry o Tron” ponad 1309 razy, a jego tweety dotarły do ponad 61 tysięcy osób. Najpopularniejszym językiem postów jest angielski – utworzono w nim ponad 2 mln komentarzy, większość pochodziła z Kalifornii w Stanach Zjednoczonych, jednakże do TOP 5 najpopularniejszych języków należą także: hiszpański (223 tys. postów), niemiecki (151 tys.), portugalski (110 tys.) czy turecki (56 tys.).

Kto komentuje?

Wiek 85 proc. piszących o serialu osób zawiera się w przedziale 21 – 44. Zarówno w najszerzej reprezentowanej (25 – 34 lata, 44 proc. wpisów), jak i w plasującej się tuż za nią grupie wiekowej (osoby w wieku 35 – 44, 20 proc. wszystkich wpisów) – prym wiodą mężczyźni. Sytuacja zmienia się wśród młodszych użytkowników sieci – choć równouprawnienie panuje wśród młodzieży w wieku 21 – 24 (21 proc. wszystkich wpisów), to kobiecy głos dominuje w komentarzach osób w wieku 18 – 20. Panie są tam najaktywniejsze (utworzyły aż 61 proc.  wpisów w tej grupie!).

Lawinowy wzrost komentarzy odnotowany 3 czerwca nie będzie zaskoczeniem dla fanów serialu. Emitowany w tym czasie dziewiąty odcinek trzeciej serii, zawierający niezwykle brutalne sceny, zelektryzował i zaangażował rzesze fanów powodując istną nawałnicę (komentarzy, nie mieczy) w mediach społecznościowych. 3 czerwca liczba wzmianek o serialu sięgnęła 500 tysięcy, najczęściej zawierały one takie słowa jak: game, thrones, stark, lannister, life, climb, season czy happy.

Przenoszenie do sieci wrażeń i emocji doświadczanych w życiu codziennym – świecie analogowym oraz wykorzystywania w namacalnym świecie treści z internetu (wpisy, memy, filmiki) to już codzienność. Kreowanie nowej rzeczywistości ułatwiają takie narzędzia jak Facebook, Twitter czy fora internetowe, a także aplikacje mobilne. Pytaniem nie jest już, czy monitorować media społecznościowe, gdyż dla wielu z nas jest to oczywistość, ale – jak i za pomocą jakich narzędzi.

Świat przechodzi rewolucję społecznościową na naszych oczach, powoli, obejmuje ona naszą codzienność – to, jak się uczymy, wymieniamy opinie, zasięgamy rad czy w jaki sposób wchodzimy w interakcje z innymi – mówi Jan Michalski, dyrektor departamentu social media w Outbox. Patrząc na przykład Gry o Tron – ilość postów, zainteresowanie i emocje wyrażane w mediach społecznościowych – dziwi fakt, jak wiele firm i marek wciąż twierdzi, że „na razie nie planuje działań związanych z mediami społecznościowymi”. Możemy takich działań nie planować, jednak nasza marka, czy firma już tam jest obecna – dodaje.

Dane zebrane za pomocą narzędzia Radian6, które jest elementem Salesforce Marketing Cloud, dostarczyła firma Outbox, dystrybutor tego rozwiązania w Polsce.

Gra o tron inforgrafika

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };