...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Apple najcenniejszą marką świata

Apple wyprzedziło Google’a i ponownie zajęło pierwsze miejsce w rankingu stu najcenniejszych marek świata Brandz Top 100 2015, opublikowanym dzisiaj przez agencję WPP oraz instytut badawczy Millward Brown. Apple zwiększyło wartość swojej marki do 247 mld dol., czyli o 67 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Google, znajdujący się na drugiej pozycji, również odnotował wzrost wartości o 9 proc., do poziomu 173,7 mld dol.. Microsoft, obecnie wart 115,5 mld USD, to nowy rezydent trzeciego miejsca. Marka ta awansowała o jedną pozycję, a wzrost jej wartości wyniósł 28 proc. Ranking jako jedyny na świecie oparty jest nie tylko o wycenę finansową marek, ale również o ich potencjał konsumencki, oceniany na podstawie globalnych badań Millward Brown.

Całkowita wartość marek należących do zestawienia Top 100 wynosi obecnie 3,3 bilionów dolarów USA, czyli o 14 proc. więcej niż w 2014 roku oraz o 126 proc. w stosunku do pierwszego rankingu opracowanego 10 lat temu. David Roth z WPP zauważył: -Wartość marek wzrosła znacząco mimo turbulencji, jakie przeżywaliśmy w minionej dekadzie. Jest to niesłychanie istotny moment dla firm budujących swoje marki. Jesteśmy w przeddzień nadejścia nowego, normalnego, acz zmieniającego się konsumenta. Ostatnie 10 lat pokazało, że inwestowanie w tworzenie silnych, wartościowych marek przynosi ponadprzeciętne zyski dla akcjonariuszy.

Mimo że AppleWatch okazał się niezwykle popularny, to jednak głównym motorem wzrostu wartości marki Apple stał się sukces iPhone’a 6. Doreen Wang, stojąca na czele zespołu przygotowującego ranking BrandZ w firmie Millward Brown, skomentowała to następująco: -Apple nadal „rządzi” w tej kategorii dzięki temu, że wprowadza innowacje i jest liderem zmian, wdrażając je w sposób, który przynosi realne korzyści konsumentom. Firma zaspokaja ich potrzeby emocjonalne i racjonalne, a ponadto ułatwia życie w sposób przyjemny i istotny dla konsumentów. Apple wyraźnie komunikuje to, czym jest i wciąż podejmuje wysiłki w celu odświeżenia swojego przekazu. Dzięki temu jest w stanie nieustannie wyróżniać się, dzięki czemu marka Apple jest tak bardzo pożądana przez konsumentów.

Najważniejsze wnioski z tegorocznego rankingu BrandZ Top 100:
1. Technologia to najszybciej rosnąca kategoria – marki technologiczne w rankingu Top 100 są warte ponad 1 bilion dolarów, czyli odpowiadają za niemal jedną trzecią wartości wszystkich marek w rankingu.

2. Wartość marki Facebook rośnie najszybciej, osiągając wzrost na poziomie 99 proc. dzięki swojej skutecznej strategii polegającej na nabywaniu i integrowaniu innych aplikacji społecznościowych, takich jak Instagram czy WhatsApp. Firma Facebook wie też, jak zarabiać pieniądze na swoich platformach i jak prowadzić tzw. cross-selling.

3. E-commerce podnosi wartość marki z branży handlu detalicznego. Dowodem na to może być fakt, że chiński lider handlu elektronicznego Alibaba wszedł do rankingu przedsiębiorstw z branży detalicznej z wartością swojej marki na poziomie 66,4 mld dol., dzięki czemu cała kategoria zyskała w rankingu 24 proc., a chiński gigant wyprzedził zarówno Amazon, jak i Walmart. Najcenniejsze marki w kategorii handlu detalicznego, czyli Alibaba i Amazon, które nie mają fizycznych placówek handlowych, są obecnie warte więcej niż Walmart, który posiada 11 tys. sklepów na całym świecie.

Ranking najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 obchodzi obecnie dziesiąty rok swojego istnienia. Jak wynika z analizy dziesięcioletniej trajektorii rozwoju marek, Europa, będąca kolebką silnych marek, przeżywa obecnie stagnację, natomiast rosną marki chińskie, a amerykańskie notują powrót do rankingu. Marek chińskich w rankingu jest już 14, przy czym w roku 2006 była tylko jedna. Ich wartość w tym okresie wzrosła o 1004 proc. Wartość marek amerykańskich wzrosła o 137 proc. na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, podczas gdy wskaźnik dla Europy wyniósł zaledwie 31 proc. Obecnie w zestawieniu znajdują się zaledwie 24 markiz Europy, podczas gdy w 2006 roku było ich 35. I, co ważne, większość marek, które zostały wyparte z Top 100 przez marki chińskie pochodziło właśnie z Europy.

Warto dodać, że marki o wysokiej wartości szybciej generują wzrost zysków wykazywany w bilansie oraz wartość dla akcjonariuszy. Jeśli weźmiemy pod uwagę najsilniejsze marki z rankingu Top 100 i potraktujemy je jako „portfel akcji”, możemy się przekonać, że na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat cena tych akcji wzrosła niemal trzykrotnie bardziej niż wartość MSCI World Index i niemal o dwie trzecie bardziej niż wartość indeksu S&P500.

Tegoroczny ranking Brandz Top 100 dostępny jest tutaj. Poniżej prezentujemy pierwszą dziesiątkę:

1. Apple – 246 992 mln dol.

2. Google – 173 652 mln dol.

3. Microsoft – 115 500 mln dol.

4. IBM – 93 987 mln dol.

5. Visa – 91 962 mln dol.

6. AT&T – 89 492 mln dol.

7. Verizon – 86 009 mln dol.

8. Coca-cola – 83 841 mln dol.

9. McDonald’s – 81 162 mln dol.

10. Marlboro – 80 352 mln dol.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF