...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

NARZĘDZIA GOOGLE – PIERWSZE KROKI Z ADWORDS (CZ. II)

Przedstawiamy kolejną część z poradnikowego cyklu dotyczącego narzędzi Googla. W tym tygodniu odpowiadamy na pytania w jaki sposób zoptymalizować kampanię Google AdWords oraz jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas użytkowania z AdWords i jak ich unikać.

 

W jaki sposób zoptymalizować kampanię Google AdWords?

 

Optymalizacja kampanii wiąże się z dwoma głównymi etapami:

  1. Oceną efektywności słów kluczowych przy pomocy następujących wskaźników:

    • CTR (click-through-rate), dzięki któremu można wskazać mające dużo wyświetleń, ale mało kliknięć, co przekłada się też na Wynik Jakości,

    • wynik jakości – oceniany na skali od 1 do 10 – im niższy tym większej pracy nad optymalizacją wymagają słowa kluczowe,

    • średnia pozycja reklam – jeżeli jest niska to także zasięg i CTR będą niskie, aby polepszyć tą sytuację należy zwiększyć jakość słowa kluczowego lub maksymalną stawkę za kliknięcie,

    • koszt konwersji – konwersja występuje wtedy, kiedy użytkownik kliknie w reklamę i wykona czynność, którą reklamodawca uznał za istotną, czyli np. zadzwoni do firmy lub zakupi towar. Konwersje można monitorować przy pomocy bezpłatnego narzędzia – śledzenia konwersji, w którym znajdą się m.in. dane na temat ich kosztów.

  2. Dodawaniu słów wykluczających, czyli listy słów, które uniemożliwią wyświetlenie się reklamy jeżeli użytkownik wpisze je w wyszukiwarkę.

    Im więcej jest wykorzystywanych słów ogólnych przy jednoczesnym wyszukiwaniu przybliżonym, tym więcej słów wykluczających będzie potrzebowała kampania. (Przy dopasowaniu przybliżonym reklama AdWords wyświetla się w odpowiedzi na dodane słowo kluczowe, wyrazy dla niego bliskoznaczne oraz inne formy tego słowa kluczowego) Zastosowanie słów wykluczających będzie przydatne np. kiedy reklamodawca sprzedaje jakiś produkt. Wtedy należy określić, aby jego reklama nie wyświetlała się po wpisaniu w wyszukiwarkę: za darmo.

 

Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas użytkowania z AdWords i jak ich unikać?

 

Jednym z podstawowych błędów jest brak poprawnego pogrupowania słówkluczowych. Celem grupowania jest podział słów kluczowych na spójne grupy tematyczne – chodzi o to, aby w obrębie grupy reklamowej znalazły się jak najściślej związane ze sobą słowa kluczowe np.:

sala weselna Warszawa,

sale weselne Warszawa,

Warszawa sala weselna,

ładna sala weselna Warszawa.

 

organizacja wesel Warszawa,

organizacja wesela Warszawa,

Warszawa organizacja wesela,

organizowanie wesela Warszawa.

 

Grupowanie słów kluczowych pozwoli na ścisłe dopasowanie tekstów reklamowych do poszczególnych słów kluczowych. CTR, czyli wskaźnik klikalności to jeden z komponentów wyniku jakości co bezpośrednio wypływa na pozycję linku w wynikach wyszukiwania oraz stawkę za kliknięcie – im wyższy wskaźnik klikalności tym wyższa pozycja i mniejsza stawka za kliknięcie. Poprawna struktura słów kluczowych ułatwia również zarządzanie kampanią oraz jej budżetem tzn. lokalizowaniem budżetu w odniesieniu do słów ogólnych dających lepszy zasięg, jak i słów niszowych przekładających się na wyższą konwersję.

Kolejny błąd to brak testów na temat położenia reklamy. Pozycje, w jakich może się znajdować to:

  • Wyszukiwarka Google: góra, czyli nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania Google,

  • Wyszukiwarka Google: inne, tzn. poza miejscem nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania,

  • Partnerzy wyszukiwania (inne witryny wyszukiwania np. AOL): góra, czyli na stronie partnera w sieci wyszukiwania, nad bezpłatnymi wynikami,

  • Partnerzy wyszukiwania: inne, tzn. na stronie partnera w sieci wyszukiwania, poza miejscem nad bezpłatnymi wynikami,

  • W sieci reklamowej Google.

Aby sprawdzić pozycję reklamy, należy nad tabelą statystyk podziału kliknąć na “Segment”. Segmenty umożliwiają podział danych na wiersze według opcji, które są najbardziej interesujące dla reklamodawcy. Jednym z dostępnych segmentów jest właśnie “Położenie reklamy”. Segmentacja danych przyczyni się do zoptymalizowania kampanii w sieci wyszukiwania, poprzez wyświetlanie reklam w tych częściach strony, które przynoszą najlepsze efekty. 

Trzeci błąd to brak wiedzy na temat zasad konkurowania reklamodawców. Wskazują oni najwyższe stawki jakie mogą płacić za kliknięcie (maxCPC). Kiedy klientowi wyświetlana jest reklama system AdWords uruchamia aukcję reklam uwzględniając stawki wszystkich reklamodawców. Dzięki temu osiągnięte zostają dwa cele:

  • Użytkownik widzi reklamę najbardziej trafną względem jego zapytania. Brany jest tutaj pod uwagę zamiar klienta, ustawienia kierowania reklamodawcy i treść reklamy,

  • Po ocenie wszystkich stawek i reklam spełniających te warunki system określa pozycję reklamy na stronie.

Od tych czynników zależy ostateczna wysokość stawki. Jeżeli reklama jest odpowiednia do wyświetlenia to ma tym większe szanse znalezienia się wyżej w wynikach wyszukiwania im wyższe jest maxCPC. Należy jednak pamiętać, że ważniejsza jest w tym wypadku trafność reklamy – na lepszej pozycji znajdzie się reklama z wyższą trafnością, nawet jeżeli ma niższą maxCPC niż inna reklama. Jeśli chcesz wyświetlać swoje reklamy na najlepszych pozycjach na stronie i zwiększyć uzyskiwany ruch (wyświetlenia, kliknięcia i konwersje), musisz pokonać konkurencję jakością, wysokością stawek lub obiema metodami na raz.

::

Odpowiedzi udzielił: Przemysław Modrzewski, Senior Analytical Lead for Startups, Export & Entrepreneurship Development Team w Google

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF