...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

6 najbardziej kreatywnych kampanii społecznych ze świata

Co sprawia, że kampania społeczna realizuje zamierzony cel? Ważna jest oryginalność koncepcji, za którą stoi odpowiednio wyważony ładunek emocjonalny oraz trafność opowiedzianej historii. Poniżej prezentujemy listę sześciu najciekawszych kampanii społecznych ze świata.

W połowie lutego ruszyły zgłoszenia do konkursu na Kampanię Społeczną Roku 2015, zainicjowanego przez portal kampaniespoleczne.pl i Fundację Komunikacji Społecznej. Celem organizowanego od 8 lat konkursu jest wyłonienie najlepszych pod względem marketingowym kampanii, profesjonalizacja marketingu społecznego w Polsce oraz ocena dobrych praktyk w kampaniach realizowanych w Polsce i na świecie. Tematyka kampanii nie podlega ocenie, a kryteria punktowe obejmują takie wymiary jak unikatowość pomysłu czy dramaturgia i zapamiętywalność przekazu.

Poniżej prezentujemy listę sześciu z najbardziej kreatywnych kampanii z dotychczasowych edycji konkursu ocenianych w kategorii „Świat”, w której międzynarodowe jury wybiera laureata spośród zagranicznych i polskich kampanii, cieszących się największą popularnością wśród czytelników portalu kampaniespołeczne.pl.

 

 

1. SMS-owy szok w kinie

 

Przed seansem w jednym z kin w Hongkongu widzom zaprezentowano krótki film, nakręcony z perspektywy prowadzącego samochód. Za pomocą umieszczonego w kinie nadajnika w pewnym momencie wysłano wiadomość tekstową na telefony widzów. Gdy przenieśli swój wzrok z ekranu na wyświetlacze, pojazd nagle wjechał na drzewo, a widzowie usłyszeli pisk opon i dźwięk tłuczonego szkła.

Akcję przypominającą o zagrożeniu wiążącym się z korzystaniem z telefonu w trakcie prowadzenia samochodu, przygotowano na zlecenie firmy Volkswagen.

::

 

Nazwa kampanii: Eyes on the road

Kraj: Chiny, Hongkong

Nadawca: Volkswagen

Wykonawca: Ogilvy (Bejing)

::

 

2. Nie można być wszędzie, żeby pomóc

 

Dziecko spada z drzewa i traci przytomność. Sąsiadka wybiega z domu, jednak nie po to, by mu pomóc.Okazuje się, że w rzeczywistości te wydarzenia rozgrywają się w innym miejscu i czasie. Kobieta okazuje się być wolontariuszką St John Ambulance, która ukończyła kurs pierwszej pomocy. Nie ma jej jednak w tym momencie, tam gdzie jej wiedza mogłaby uratować ludzkie życie. Film budzi silne emocje i ma na celu uświadomienie ludziom, że każdy może znaleźć się w sytuacji, kiedy ktoś z jego otoczenia będzie narażony na utratę zdrowia lub życia, i że prawidłowo udzielona pierwsza pomoc jest wtedy niezbędna. Warto ukończyć kurs.

 

Nazwa kampanii: Save the boy

Kraj: Wielka Brytania

Nadawca: St John Ambulance

Wykonawca: BBH London

::

 

3. Wymiana zdań tuż przed wypadkiem

 

Czas zatrzymuje się i pozwala kierowcom na wymianę zdań tuż przed nieuniknioną kolizją. Wyjeżdżający z drogi podporządkowanej przeprasza drugiego prowadzącego pojazd za swój błąd, tamten jednak jedzie zbyt szybko, by móc coś zmienić. Kampania skierowana jest przede wszystkim do tych użytkowników dróg, którzynieznacznie przekraczają dozwoloną prędkość, nie traktując tego jako zbyt szybkiej jazdy. Przypomina im, że niezależnie od tego, jak pewnie czują się za kierownicą, na drodze są też inni, którym zdarza się popełniać błędy – a im szybsza jazda, tym mniej czasu na reakcję.

 

Nazwa kampanii: Mistakes

Kraj: Nowa Zelandia

Nadawca: New Zealand Transport Agency

::

 

4. To nie jest seksowne

 

Grupa nowojorskich modelek i modeli została zaproszona do wzięcia udziału w nagraniu „seksownej” reklamy. Kwestie czytane na próbę wypadały przekonująco. Jednak, gdypodobnie intonując próbowali mówić o matkach i dzieciach umierających każdego dnia, konfliktach zbrojnych, niedożywieniu i malarii, czuli się zakłopotani i zdziwieni.To nie są seksowne zdania, dziwnie się czuję czytając to w ten sposób, tego się nie da tak powiedzieć – komentowali. W końcu reżyser przyznaje, że zadanie jest niewykonalne, a widzom ukazuje się informacja, że 80 mln ludzi żyje i umiera na terenach dotkniętych konfliktami zbrojnymi i katastrofami naturalnymi, a ponad 60 mln z tych osób to kobiety i dzieci.

Nie możemy sprawić, by te sprawy stały się seksowne. Ale zasługują na twoją uwagę – podsumowują aktorzy. Kampania miała na celu zwrócenie uwagi opinii publicznej na najnowsze wydanie przygotowanego przez organizację Save the Children raportu poświęconego sytuacji matek na świecie, który publikowany jest od 15 latoraz zachęcenie oglądających do finansowego wsparcia.

 

Nazwa kampanii: The Most Important „Sexy” Model Video Ever

Kraj: StanyZjednoczone

Nadawca: Save The Children USA

Wykonawca: Big Block Live

::

 

5. Dziękuję, że nic niezrobiłeś

 

Dziękuję – mówi spoglądając w kamerę każdy z bohaterów spotu, chcąc wyrazić wdzięczność wobec otoczenia za brak reakcji na jego poczynania.

Spot pokazuje różne sceny związane z przemocą seksualną wobec kobiet: próbę wymuszenia zbliżenia na nietrzeźwej dziewczynie podczas studenckiej imprezy, przekroczenie intymnych granic w miejscu pracy, seksting w szkole, dosypywanie do drinka narkotyków w barze. Mężczyźni, którzy dopuszczają się tych przestępstw na chwilę odrywają się od tego, co robią i dziękują odbiorcy za ignorowanie tych zachowań.

 

Nazwa kampanii: Who will you help?

Kraj: Kanada

Nadawca: Government of Ontario

::

 

6. Matka – najgorszy wróg dziecka

 

Kampania podejmuje problem palenia tytoniu przez ciężarne, który pomimo powszechnej wiedzy o szkodliwości nikotyny wciąż jest obecny. Tym razem zmierzyli się z nim Finowie.Historia zaczyna się niewinnie. Kobieta w zaawansowanej ciąży stoi przy oknie i kończy dzieło przypominające patchwork. Po chwili okazuje się, że pracowiciewbijała szpilki w przewijak. Potem jest już tylko bardziej makabrycznie…

 

Nazwa kampanii: Baby Love (Ash Babies)

Kraj: Finlandia

Nadawca: Cancer Society of Finland

Wykonawca: Havas Oy Helsinki

::

 

Zgłoszenia do tegorocznej, ósmej edycji konkursu Kampania Społeczna Roku potrwają do 15 marca. Pomysły, kolaboracje i narzędzia tworzone dla społecznego dobra zostaną nagrodzone podczas uroczystej gali, która zaplanowana jest na przełom maja i czerwca.

::

BRIEF jest patronem medialnym konkursu.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF