...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak prowadzić działania w mediach społecznościowych? – część 1.

Wiele firm i przedsiębiorstw jeszcze nie podjęło decyzji na temat tego, czy chcą być obecne w mediach społecznościowych ze swoimi produktami lub usługami. Pomijamy fakt, że tę decyzję podjęli za nich ich klienci – wystarczy skorzystać z narzędzi do monitoringu treści w internecie, aby się przekonać, że nie posiadając konta na Facebooku czy kanału na Youtube nasz produkt jest obecny w mediach społecznościowych.

Firmy, które jako pierwsze uwierzyły w moc social media zastanawiają się jakie korzyści dzięki temu osiągnęły i czy da się poprawić efektywność prowadzonych działań. W zależności od wewnętrznej strategii komunikacji firmy, jak również od budżetu, mamy do wyboru dwie drogi. Pierwsza, którą omówię poniżej, to zatrudnienie w swoich strukturach osoby, bądź zespołu, który będzie odpowiedzialny za komunikację w mediach społecznościowych. Druga droga to zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji reklamowej bądź PR. 

 Jak prowadzić działania w mediach społecznościowych wewnątrz firmy.

1. Zacznijmy od zamówienia raportu na nasz temat. Zobaczmy gdzie i co mówią klienci o naszych produktach. Zidentyfikujmy strony, portale, fora internetowe, na których te dyskusje są najczęstsze lub najbardziej intensywne. Nie zapominajmy o przyjrzeniu się też źródłom odwiedzin naszej strony WWW. Zebrane informacje pozwolą podjąć decyzję gdzie warto założyć oficjalne konto i prowadzić działania tak, aby były skierowane do naszej grupy docelowej (obecnych i przyszłych klientów). Oczywiście może się okazać, że nie ma nas w internecie. Jest to również bardzo cenna informacja! Wtedy decyzję dotyczącą wyboru portali społecznościowych podejmujemy na podstawie konsumpcji mediów przez naszego „typowego klienta”.
Warto zamówić raport i monitorować media elektroniczne u kilku dostarczycieli tej usługi jednocześnie. Nie ma narzędzia ani firmy, która bada cały internet.
Polecane narzędzia do monitoringu internetu: Brand24, NewsPoint, SentiOne

2. Czas na opracowanie strategii. Jest to najważniejszy krok, który determinuje nasze działania w mediach społecznościowych na najbliższe lata. Musimy być też świadomi, że z social media już się nie wycofamy, przynajmniej bez szkody dla naszej marki. Na strategię wpływa wiele czynników począwszy od wyników raportu opisanego w punkcie pierwszym a skończywszy na rodzaju produkt lub usługi, który chcemy zaoferować. Poszczególne strategie postaram się opisywać dokładniej w kolejnych wpisach, ponieważ jest to przysłowiowy temat rzeka.
Opracowanie strategii wiąże się z pierwszymi decyzjami personalnymi. Media społecznościowe są z pogranicza kompetencji marketing managera, brand managera jak również działu PR. Warto, aby te osoby usiadły przy jednym stole i rozpoczęły prace. Jednak taki zespół trzeba zasilić osobą, która bardzo dobrze zna know-how mediów społecznościowych i się w nich specjalizuje. Taka osoba naprowadzi zespół na odpowiednie tory, pomoże wskazać cele, które realnie można osiągnąć. Sprawi, że unikniemy wielu pułapek mediów społecznościowych, takich jak puste zaangażowanie czy fikcyjni fani.
Specjalistę ds. mediów społecznościowych możemy zatrudnić jako konsultanta na czas tworzenia strategii. Najlepiej wybrać osobę z doświadczeniem agencyjnym i klientami z naszej branży w swoim portfolio. Oczywiście taka osoba, może zostać u nas na stałe, aby pilnować egzekucji założonych celów, jednak wiąże się to z dużym, comiesięcznym wydatkiem. Na tym etapie lepiej skorzystać z tymczasowych usług uznanego specjalisty niż zatrudniać na stałe kogoś z mniejszym doświadczeniem, ale za mniejsze pieniądze.

 Przekonanie, że stworzenie strategii marki w mediach społecznościowych nie jest rzeczą trudną jest najlepszym znakiem, że potrzebujemy specjalisty.

 

3. Obecność w mediach społecznościowych to codzienna praca polegająca na prowadzeniu oficjalnych profili marki, monitorowaniu internetu oraz komunikowania się z naszymi fanami, obserwatorami i… klientami. Potrzebna jest nam osoba, która będzie to wszystko w stanie wykonywać. Jakie powinniśmy postawić wymagania wobec kandydata? Na pewno musi sprawnie posługiwać się w piśmie językiem polskim i angielskim. Media społecznościowe ulegają dynamicznym przemianom, funkcjonalności popularnych portali zmieniają się z dnia na dzień. Dlatego też zatrudniona osoba musi śledzić branżowe portale, aby być na bieżąco. Oczywiście najbardziej wartościowe treści są w języku angielskim. W ten sposób będziemy mieli pewność, że stale uaktualnia swoje know-how na temat mediów społecznościowych.

Dobrze jest zatrudnić też osobę, która już prowadziła wyżej wymienione działania dla innej marki o podobnej wielkości. Jednak najważniejsze są cechy charakteru takie jak dokładność, sumienność, empatia i ugodowość. Wszystkie są niezbędne by unikać literówek we wpisach, źle wstawionych linków, braku regularności wpisów oraz kryzysów w komunikacji z klientami.

Gdy już zdecydujemy się na konkretnego kandydata powinniśmy go wprowadzić do naszej firmy, pokazać wszystkie jej tryby, procesy, zasady. Należy również przedstawić strategię, którą wcześniej opracowaliśmy. Dajmy takiej osobie kilka tygodni na podpatrzenie pracy działu PR, marketing managera, wyślijmy do naszych fabryk czy punktów usługowych. Nie sadzajmy nowego pracownika pierwszego dnia przed komputerem i nie każmy mu prowadzić komunikacji na fanpage’u.

Internet to komunikacja obrazkowa. Nie bez powodu mówi się, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Dlatego też z tyłu głowy musimy pamiętać o osobie, która będzie dla nas przygotowywała zdjęcia profilowe na portale, infografiki czy zdjęcia naszych produktów.

4. Oprócz ciągłego monitoringu internetu, o którym wspomniałem na początku wpisu, powinniśmy też zadbać o badanie efektywności naszych działań w mediach społecznościowych. Warto sprawdzać regularnie kim są nasi fani i obserwatorzy, identyfikować tych najbardziej aktywnych oraz sprawdzać, które treści przez nas zamieszczane wywołują ich największy odzew. Pouczające jest też podglądanie działań konkurencji.

Wszystkie te dane zbiera Sotrender, czyli narzędzie do analizy działań na Facebooku, Twitterze i Youtubie. Jego zaletą jest to, że jest rodzimym produktem i ma najlepsze rozeznanie w polskich mediach społecznościowych.

5. Media społecznościowe nie są darmowe. Decydując się na oficjalne zaistnienie w nich musimy być gotowi na poniesienie wydatków, dzięki którym dotrzemy do naszej grupy docelowej. Dotyczy to przede wszystkim Facebooka, który jest bogaty w różnego rodzaju formaty reklamowe. Oprócz zdobywania nowych fanów musimy też zadbać o to, aby zamieszczane przez nas treści docierały do jak największej ich liczby oraz ich znajomych.

Parę miesięcy temu Facebook wprowadził możliwość promowania wpisów na fanpage’ach. Za każde 100 złotych nasza treść dociera do dodatkowych 15-25 tysięcy użytkowników portalu. Jest to świetne narzędzie, które wciąż jest mało wykorzystywane w Polsce.

Podsumowanie. Czego potrzebujemy do prowadzenia działań w mediach społecznościowych wewnątrz firmy:

– specjalisty do przygotowania strategii

– osoby do prowadzenia profili na portalach społecznościowych (community manager)

– osoby do przygotowywania materiałów graficznych (content designer/grafik)

– dostępu do narzędzi monitoringu internetu oraz mediów społecznościowych

– stałego budżetu na budowanie zasięgu dla naszych treści

::

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu www.whysosocialpl.blogspot.com

Why so social

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF