...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

BARIERY ROZWOJU INNOWACYJNOŚCI (CZ. II)

Jakie są przeszkody w prawidłowym wprowadzaniu innowacji w firmach? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi barierami wskazanymi przez Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa oraz wskazówkami, jak je przezwyciężyć.

Przedstawiliśmy już pierwsze trzy bariery rozwoju innowacyjności w przedsiębiorstwach. Były to:

1. Brak wiedzy, czym jest innowacyjność

2. Niejasne zakresy odpowiedzialności

3. Problem mylenia innowacyjności z kreatywnością

Poniżej przedstawiamy kolejne bariery wraz ze wskazówkami, jak można je przezwyciężyć.

4. Brak modelu

Innowacji nie da się zamknąć w żadnym powszechnie akceptowalnym modelu zarządzania. 44 proc. liderów biznesowych, nie wie, jakie są podstawowe narzędzia konieczne do wspierania kreatywności i innowacyjności. Trias de Bes i Kotler starają się dowieść, że choć ukazało się wiele publikacji, które mogą być pomocne dla osób szukających technik kreatywnych, procesów innowacji, przykładów działania konkretnych firm, itd, to wciąż brakuje jednego, jasnego schematu postępowania. Rozwiązaniem tego problemu ma być model innowacyjności zaproponowany przez Trias de Besa i Kotlera nazwany „od A do F”.  Nie jest to proces lecz lista kluczowych ról, które powtarzają się w najbardziej innowacyjnych firmach świata, m.in. Apple, Google, P&G, IBM, IKEA, Ericsson. Role, które zostały wyodrębnione to: aktywatorzy, badacze, kreatorzy, deweloperzy, egzekutorzy i facylitatorzy. Autorzy książki wierzą że opracowany model przyjmie się podobnie, jak niegdyś zasada 4”P” w marketingu. O modelu „od A do F’ będziemy pisać w kolejnych artykułach.

5. Brak kontroli

Jak wynika z badań McKinsey & Company, przeprowadzonych wśród 722 firm, tylko 22 proc. z nich korzysta ze wskaźników oceniających wyniki swojej polityki w zakresie innowacyjności. Problem braku kontroli wynika z tego, że innowacyjność nie jest traktowana jako jeden z obszarów zarządzania w biznesie i funkcja innowacyjności nie jest dobrze zdefiniowana. Gdy pracownicy otrzymają konkretne obowiązki związane z innowacyjnością, możliwe będzie panowanie nad nią. W jaki sposób kontrolować ten obszar? Trias de Bes i Kotler wymieniają 25 ważnych wskaźników innowacyjności, m.in. ekonomiczne czy efektywnościowe.


6. Brak koordynacji

To jedna z głównych barier rozwoju innowacyjności. Kluczowy jest tu brak odpowiedniej koordynacji miedzy wszystkimi działami firmy jako całości, a także między zarządem, kadrą kierowniczą i szeregowymi pracownikami. Rozwiązaniem może być kreowanie fizycznej przestrzeni dla współpracy oraz tworzenie strumieni informacji. Problemem może być również brak zaangażowania w początkowej fazie tworzenia pomysłów działów, które na dalszych etapach nie są zaangażowne w realizacje.

 

7. Brak orientacji na klienta

To klient decyduje, czy innowacje się przyjmą. A aby rzeczywiście zyskały akceptacje końcowego odbiorcy muszą dawać wyraźną i znaczną korzyść, aby ten w ogóle chciał podjąć wysiek związany z przejściem z dotychczasowego produktu na nowy. Burza mózgów powinna odejść na dalszy plan. Najciekawsze innowacje powstają w wyniku obserwacji zachowań klienta i wchodzenia z nim w interakcje. I nie chodzi tu o tradycyjne badania rynkowe, ale o nowoczesne badania etnograficzne. W taki sposób firma 3M wpadła na pomysł stworzenia samoprzylepnego papieru fotograficznego Post-it Picture, który powstał w oparciu o obserwacje, w jaki sposób użytkownicy cyfrowych karteczek Post-it korzystają z komputerów i smartfornów do wysyłania zdjęć cyfrowych.

::

Fot. Fotolia/alphasprit
::

Artykuł powstał na podstawie książki Philipa Kotlera i Fernanda Trias de Besa, Innowacyjność. Przepis na sukces. „Model od A do F”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF