5 powodów, dla których warto zatrudniać osoby 50+

3 701

Jedną z największych bolączek osób w wieku 50+ jest utrata pracy. O pracownikach w tym przedziale wiekowym krąży wiele negatywnych opinii. O tym, czy są prawdziwe i jakie korzyści płyną z zatrudniania osób powyżej 50 roku życia pisze Hanna Listek, dyrektor spółki Polski HR.

 W liczbach 

Pracownikom w wieku 50+ często zarzuca się brak kompetencji w zakresie obsługi nowoczesnych technologii, wolniejsze przyswajanie nowej wiedzy oraz niechęć do zmian. Z badań Keralla Research wynika jednak, że ponad 80 proc. przedsiębiorców mimo wszystko prowadzi rekrutację w tej grupie wiekowej. Jednak mimo to, w blisko 43 proc. firm stanowią oni niewielki odsetek pracowników. 

Społeczeństwo starzeje się w zastraszającym tempie i coraz trudniej będzie zastępować kolejne generacje. Do 2050 roku liczba osób w wieku 60+ na świecie ulegnie potrojeniu. Zarówno pracodawcy, potencjalni pracownicy, jak i działy HR stoją przed wielkim wyzwaniem. Nie można pozwolić na sytuację, w której 50-latek traci pracę i nie ma dla niego zajęcia. Na emeryturę jest zdecydowanie za wcześnie, a są to osoby w pełni sił. Osoby 50+ często nie są po prostu brane pod uwagę przy rekrutacji, a doskonale mogłyby uzupełnić zespół, czy to w biznesie, czy usługach lub pracy fizycznej.  Większy udział osób 50+ na rynku pracy jest niezbędny do wypełnienia luki w zasobach ludzkich.

 

Oto 5 powodów, dla których warto zatrudniać pracowników 50+

 

1. Są zmotywowani

Motywacja pracowników 50+ jest często o wiele większa niż w przypadku ich młodszych kolegów. Bardziej angażują się oni w wykonywanie swoich obowiązków, nie tylko przez strach przed utratą pracy, ale także z chęci udowodnienia swojej wartości. W dodatku wbrew powszechnym stereotypom, rzadziej niż młodsi pracownicy korzystają ze zwolnień lekarskich. Jak się okazuje, unikanie pracy jest ściśle związane z poziomem satysfakcji z jej wykonywania.

 

2. Są doświadczeni

Wraz z wiekiem przybywa nam cennych doświadczeń i wiedzy. Doświadczeni pracownicy często mogą występować w roli mentorów dla młodszych kolegów z pokolenia X i Y. Unikalne doświadczenia starszych pracowników doskonale uzupełnią innowacyjne koncepcje i projektowe myślenie.

 

3. Są odpowiedzialni

Pracownicy 50+ mają już z reguły ustabilizowaną sytuację rodzinną oraz finansową. To sprawia, że są osobami odpowiedzialnymi i zrównoważonymi. Ponadto są też o wiele bardziej stabilni emocjonalnie niż młodsi koledzy i potrafią lepiej poradzić sobie w trudnych sytuacjach. 

 

4. Są lojalni

Osoby po 50 roku życia często związują się z firmami na długie lata. Ważny jest dla nich sukces zawodowy i rozwój firmy. Identyfikują się z miejscem pracy. Nie zmieniają jej co 2-3 lata jak młodsze pokolenia. Praca jest dla nich swego rodzaju dobrem. Zaledwie 5 proc. osób po 50 roku życia decyduje się na zmianę zatrudnienia.

 

5. Są opłacalni

Pracownicy 50+ to wymierna oszczędność z wielu względów. Przede wszystkim utrzymywanie dojrzałych pracowników w ramach organizacji pozwala na zachowanie tzw. pamięci instytucjonalnej, a tym samym na uniknięcie kosztów płynących z konieczności „ponownego wynajdywania koła”. Ponadto pracodawcy są zwolnieni z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, gdy zatrudniają kobiety, które ukończyły 55 rok życia i mężczyzn, którzy ukończyli 60 lat. Pracodawca, który zatrudni osobę w wieku 50+ i będzie chciał ją przeszkolić może także liczyć na zwrot w wysokości do 80 proc. kosztów szkolenia i do wysokości 300 proc. przeciętnego wynagrodzenia. 

::

Foto: Fotolia/olly

Może ci się spodobać również Więcej od autora

Komentarze

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };