...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Bezpieczeństwo informacji – przedsiębiorca vs. konsument. Jak chronić swoje dane osobowe?

W mediach regularnie można słyszeć o wyciekach poufnych danych. Problem ten dotyczy zarówno dużych korporacji, startupów, jak i instytucji państwowych. Warto chociażby przypomnieć niedawną aferę domniemanego wycieku z systemu PESEL, która była na ustach wszystkich przez wiele dni. Z raportów wynika, że blisko co trzeci przedsiębiorca w Polsce nie ma pojęcia o polityce bezpieczeństwa informacji. Nie lepiej jest w przypadku samych konsumentów, eksperci od lat alarmują, że stan wiedzy na temat ochrony wrażliwych informacji jest niepokojąco niski. Jak poprawić taki stan rzeczy?

Podczas realizowania jakiejkolwiek transakcji, konsumenci powierzają przedsiębiorcom nie tylko swoje pieniądze, ale oddają coś o wiele ważniejszego – własne dane osobowe. Obowiązkiem każdej firmy jest odpowiedzialne przetwarzanie wrażliwych informacji o klientach (np. PESEL, NIP, numer konta), ale także bezpieczne przechowywanie otrzymanych danych. Z raportów Bezpieczeństwo Informacji w Polsce 2015 – HSM Polska wynika, że ponad 90 proc. ankietowanych jest świadomych niebezpieczeństwa i strat, które mogą wynikać z wycieku wrażliwych informacji, jednak ponad 30 proc. badanych przedsiębiorców nie zna podstawowych norm bezpieczeństwa informacji i nie stosuje ich w praktyce. – Wyciek poufnych danych z reguły ma bardzo poważne konsekwencje, może doprowadzić to do poważnych strat finansowych i wizerunkowych w każdym przedsiębiorstwie. Nie ma znaczenia czy mówimy tutaj o sklepie internetowych, firmie pożyczkowej, czy FinTechowym startupie. Z badań ekspertów wynika, że blisko 92 proc. leaków zawiera dane osobowe, takie jak PESEL, NIP czy numer dowodu. Niestety bardzo często to sami konsumenci prowokują takie sytuacje. Dlatego za każdym razem podkreślamy, że receptą na ewentualne wyłudzenia pożyczek, kredytów jest odpowiednia edukacja Polaków, zarówno w zakresie bezpieczeństwa informacji, jak i finansów – komentuje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl .

Do wycieku danych najczęściej, bo aż w 75 proc. wypadków, dochodzi w sektorze MŚP, a także startupach. Takie podmioty nie mają zazwyczaj wystarczających środków finansowych na szkolenia pracowników oraz wdrożenie polityki bezpieczeństwa informacji. – Jeden incydent może mieć kolosalny wpływ na reputację firmy, przekreślając tym samym wiele lat starań o dobrą opinię oraz przychylność klientów i kontrahentów. Jest to niezwykle ważne w branży finansowej i sektorze FinTech (Financial Technology), gdzie w grę wchodzą finanse osobiste i ewentualne zadłużenie Polaków. Jaka jest na to recepta? Firmy powinny inwestować w nowe rozwiązania i technologie, takie jak Big Data, aplikacje mobilne, odpowiednie narzędzia do weryfikacji, które pomogą zabezpieczyć wrażliwe dane potencjalnych klientów oraz zastosować się do polityki bezpieczeństwa informacji. Natomiast klienci powinni korzystać ze sprawdzonych i rzetelnych firm. Pomóc w tym mogą specjalistyczne porównywarki internetowe – dodaje Tymon Zastrzeżyński. 

Bezpieczeństwo danych w FinTech-u jest szczególnie ważnym aktualnie tematem, ponieważ cały czas rośnie zainteresowanie pożyczaniem online. W porównaniu do 2010 roku, kiedy to chwilówki internetowe zajmowały jedynie 3 proc. sprzedaży, dzisiaj te dane zupełnie się zmieniły. Rok 2015 to już 21 proc., a zatem postęp jest naprawdę duży. Ludzie z chęcią podpisują umowy w sieci, ponieważ są wygodne i – jak większość uznaje – bezpieczne. Jednak aby tak było, powinniśmy pamiętać, iż należy podawać tylko wymagane informacje, dbać o silne hasła i używać bezpiecznych połączeń z Internetem. Tym bardziej, że rośnie zainteresowanie nie tylko pożyczkami online, ale również ich zaciąganiem przez urządzenia mobilne. Jak wskazują najnowsze wiadomości, ostatnia połowa roku zaowocowała niemal 30 proc. pożyczek udzielonymi przez telefon komórkowy czy tablet. Dolina Krzemowa także nie ustaje w poszukiwaniu nowych rozwiązań, oferując algorytmy, które będą udzielać pożyczek wedle zapytań wpisywanych w wyszukiwarce internetowej. Dzięki temu proces pożyczania będzie jeszcze szybszy, a człowiek stanie się właściwie zbędnym elementem całej procedury. Instytucja finansowa wykorzystująca algorytm automatycznie zweryfikuje zdolność kredytową klienta, a jeśli okaże się pozytywna, finalizacją będzie elektroniczny podpis. Pożyczanie stanie się jeszcze łatwiejsze, dlatego tak istotna jest dbałość o bezpieczeństwo danych.

Przez wzrost pożyczania na urządzeniach mobilnych, firmy coraz mocniej skupiają się na rozwoju m-commerce. Już dzisiaj rynek ten wyceniany jest na 2 mld złotych, co było sytuacją do przewidzenia. – Rozwiązania mobilne idealnie sprawdziły się na rynku FinTech, tak samo jak odniosły sukces w handlu. W dzisiejszej, zabieganej rzeczywistości, ludziom najbardziej zależy na czasie i wygodzie, dlatego pożyczki online przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych to strzał w dziesiątkę – komentuje Tymon Zastrzeżyński. Chociaż cały czas w pożyczaniu przodują komputery, wszystko powoli się zmienia, tym bardziej, że smartfony to nieodłączony gadżet ponad 70 proc. Polaków, a rynek m-commerce rozwija się u nas najszybciej w całej Europie. Cały czas rosną również światowe inwestycje w FinTech. W raportach ekspertów można przeczytać, że inwestycje w Financial Technology wzrosła o 10 miliardów – z 2 mld dolarów odnotowanych w roku 2010, do aż 12 mld w roku 2014. Największe znaczenie przypisuje się zredukowanym kosztom błyskawicznie zawieranych transakcji. Nie można zaprzeczyć, że FinTech robi niewątpliwą karierę, tak samo na świecie, jak i w Polsce.

::

Fot. Pixabay

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF