...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Człowiek po pierwsze – oddycha, po drugie – manipuluje

Do księgarń trafiła właśnie nowa książka Marka Skały pt. „Manipulacja ODCZAROWANA! 777 skutecznych technik wpływu”. Autor w mistrzowski sposób odczarowuje to zjawisko, rozbraja je i pozwala nam je oswoić.

Pisze nie tylko o tym, czym jest manipulacja, ale i o mózgu – geniuszu oszustwa i automanipulacji, o modelach wywierania wpływu oraz o tym, jak sami kreujemy sytuacje ułatwiające lub umożliwiające proces manipulacji. Proces przyswajania wiedzy bardzo usprawniają kolorowe rysunki Andrzeja Mleczki, Henryka Sawki i Marka Raczkowskiego!

Manipulacja to naturalna aktywność każdego z nas. W każdej sytuacji, gdy chcemy coś osiągnąć lub czegoś świadomie pożądamy. Nawet wtedy, gdy pożądamy nieświadomie, bo z wielu chęci i żądz nie zdajemy sobie sprawy, choć w dużym stopniu kierują one naszym życiem. Natychmiast po obudzeniu zaczynamy wpływać na siebie samych. Na przykład to, czy budzik wyciągnął nas z głębokiej czy z płytkiej fazy snu, wpływa na naszą gotowość (lub nie) do działania. Na wypadek braku gotowości uruchamiamy wypracowane wcześniej rytuały — robimy kawę, myjemy zęby… To automanipulacja, wpływ na siebie samego: żeby się chciało, kiedy się nie chce. Każdy z nas robi to non stop — tak, jak oddycha. A przecież namawianie do czegoś samego siebie to dopiero początek. Od rana spotykamy innych ludzi, od których staramy się coś uzyskać — od nich bądź z ich pomocą.

Czasem zgodnie z ich wolą, a czasem wbrew niej. Robimy to od urodzenia. Spójrz na niemowlaka. Wielka głowa, ogromne oczy, rozczulająca buzia i pozorna bezradność. Pozorna, ponieważ małe dziecko podświadomie wie, jak sterować rodzicami — i najczęściej czyni to za pomocą płaczu. A jeśli chce nagrodzić rodziców, reaguje pogodnym gaworzeniem. Jeszcze nie mówi, a już manipuluje! I tak już będzie zawsze, tak jest z każdym z nas. Sęk w tym, że jedni manipulują lepiej od innych. Ta książka powstała po to, abyś mógł stanąć przed lustrem i powiedzieć do siebie: „To ja jestem najlepszym manipulatorem!”. Albo przynajmniej: „Nie dam sobą manipulować!”. Z tym, że nie na pewno 😉

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF