...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Komunikacyjne preferencje Polaków. Czy nowe narzędzia zastąpiły tradycyjne? [RAPORT]

w 2017 roku minie dokładnie 25 lat od chwili wysłania pierwszej wiadomości tekstowej, znanej wszystkim jako SMS. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza technologia niesamowicie się rozwinęła, a w naszym życiu na stałe zagościły media społecznościowe, za pośrednictwem których nie tylko budujemy społeczności, ale także komunikujemy się. Czy to oznacza, że nowe narzędzia zastąpiły te „tradycyjne”? Na te i inne pytania dotyczące aktualnych preferencji komunikacyjnych Polaków odpowiadamy w niniejszym opracowaniu.

Z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce czwartą edycję raportu „Komunikacja SMS w Polsce”. Co roku analizujemy kompleksowo rynek komunikacji mobilnej oraz trendy związane z komunikowaniem się, ze szczególnym uwzględnieniem SMS-ów. Tegoroczna edycja raportu zawiera 5 podstawowych kategorii tematycznych, które uwzględniają różnorodne obszary wykorzystania SMS-ów w komunikacji konsumenckiej, jak i biznesowej.

W ramach naszego opracowania, będą Państwo mogli się zapoznać z ogólnymi danymi dotyczącymi korzystania z SMS-ów i MMS-ów na co dzień – zbadaliśmy nie tylko popularność tej formy kontaktu, ale także częstotliwość użytkowania, cele oraz alternatywne wobec bieżącej komunikacji z rodziną lub bliskimi zastosowania SMS-ów, którymi badani byliby zainteresowani. Kolejne rozdziały skupiają się natomiast na analizie poszczególnych obszarów komunikacji z wykorzystaniem SMS-ów: wiadomości Premium, komunikacji ze strony urzędów i instytucji publicznych, wykorzystaniu SMS-ów przez firmy – także lokalne – oraz sklepy internetowe. Istotny aspekt naszego raportu to również analiza trendów komunikacyjnych w kontekście rosnącej popularności smartfonów, których użytkownicy znajdują się coraz częściej w centrum zainteresowania managerów odpowiedzialnych za sprzedaż produktów i usług. Badanie „Komunikacja SMS w Polsce 2015” zostało przeprowadzone metodą CAWI, za pomocą ankiety internetowej zamieszczonej w dedykowanym serwisie internetowym. W badaniu wzięło udział 3948 respondentów.

 

 

Okiem ekspertów

– Rynek urządzeń mobilnych, w Polsce i na świecie, rośnie z roku na rok. Obecnie, według raportu Digital in 2016 (We Are Social), Polacy spędzają w sieci średnio 4,4 godziny dziennie, przeglądając zasoby internetowe na komputerze. Tymczasem udział tabletów i smartfonów w ruchu internetowym stale rośnie – za ich pośrednictwem odwiedzamy już 51% stron, będąc online średnio 1,3 godziny dziennie. Dynamiczny rozwój komunikacji mobilnej nie byłby oczywiście możliwy bez zamiany zwykłych telefonów komórkowych na smartfony, które w 2015 roku sprzedano w ilości 7,5 mln egzemplarzy (aż 73% wszystkich sprzedanych telefonów według IDC). Warto wspomnieć także o stałym spadku średnich cen smartfonów, gdzie urządzenia z systemem Android w I kwartale 2016 roku sprzedawano już o ok. 66 euro taniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Rozwój komunikacji mobilnej i związana z tym ekspansja mediów społecznościowych to z pewnością zauważalny trend, który będzie nadal ewoluował. Mimo to, poziom zainteresowania komunikacją za pośrednictwem „starych, dobrych” SMS-ów nie maleje, na co wskazywały zarówno nasze poprzednie badania, jak i badanie tegoroczne. Polacy nadal bardzo chętnie wysyłają i odbierają SMS-y, z których codziennie korzysta aktywnie od 73% (wysyłanie) do 80% (odbieranie) osób – komentuje Artur Sadowski, CEO SerwerSMS.pl.

– „Uwaga”. Oto prawdziwy święty Graal komunikacji. To właśnie ona stanowi kluczowy element umożliwiający prawdziwą łączność nadawcy komunikatu z jego odbiorcą, z tym, który ma szansę zrozumieć daną treść, a następnie podążyć za nią lub ją odrzucić. Jak ją zatem pozyskać? Sposób wydaje się prosty: trafiając z właściwym komunikatem do właściwej osoby we właściwym miejscu i czasie. To wnioski tyleż trywialne, ile nieprzekraczalne i niepodważalne i twórcy strategii komunikacyjnych doskonale zdają sobie z tego sprawę. Różnie zaś bywa z realizacją… Mając na uwadze fakt, że smartfony oraz tablety stanowią dziś przedmioty „pierwszej potrzeby” – a zaryzykuję stwierdzenie, że w przypadku wielu na równi ze szczoteczką do zębów czy posiłkiem – komunikacja z użyciem tychże narzędzi mobilnych stanowi jedną z najważniejszych dziś dróg pozyskiwania rzeczonej „uwagi”. I nie mówimy tu jedynie o komunikacji opartej na dostępie do internetu, ale również na tradycyjnych SMS-ach. Czy jest to jednak działanie właściwe dla każdego nadawcy i każdego komunikatu? Nie. Ponieważ jest to „teren” prywatny, strzeżony, wstęp mają tam tylko niektórzy – mówi Michał Wolski, zastępca redaktora naczelnego magazynu Business in Brief.

– Komunikacja SMS to przede wszystkim szybkość dotarcia, krótka i nieskomplikowana forma przekazu oraz prostota obsługi – wszak podstawową funkcją każdego telefonu, niezależnie od systemu operacyjnego czy dostępu do internetu, jest właśnie możliwość wysyłania i odbierania krótkich wiadomości tekstowych. SMS-y możemy wysyłać i otrzymywać gdziekolwiek jesteśmy, a sam komunikat od razu dociera bezpośrednio do odbiorcy. Niesłabnące zainteresowanie kontaktem z wykorzystaniem SMS-ów w Polsce, możliwość szybkiego i efektywnego dotarcia do potencjalnych klientów oraz coraz to nowsze zastosowania tej formy kontaktu (SMS-y alarmowe, wiadomości PUSH) pozwalają marketerom skutecznie komunikować się za ich pośrednictwem zarówno z potencjalnymi, jak i stałymi klientami. Co więcej, sami konsumenci także wyrażają zainteresowanie otrzymywaniem komunikatów o charakterze reklamowym czy promocyjnym, bezpośrednio na swój telefon – niemal 70% osób, które aktualnie odbierają tego typu wiadomości od firm z szeroko pojętej branży handlowo-usługowej, chce odbierać je nadal. Nadawcy SMS-ów muszą jednak pamiętać o tym, by treści kierowane do konsumentów były odpowiednio stargetowane i spersonalizowane, gdyż tylko wtedy obie strony będą mogły odnieść wymierne korzyści – twierdzi Daniel Zawiliński, CEO SerwerSMS.pl.

– Niemal ćwierć wieku minęło od momentu wysyłki pierwszego SMS-a. Od tamtej pory towarzyszył nam na telefonach komórkowych z czarno-białym i kolorowym wyświetlaczem, z klapką, z dotykowym ekranem i na smartfonach każdego dnia. Wydawać by się mogło, że zmiany na rynku telekomunikacyjnym, rozwój technologii, a także aplikacji mobilnych służących do wysyłania wiadomości sprawi, że SMS-y odejdą w niepamięć. Tymczasem raport „Komunikacja SMS w Polsce 2015” udowadnia, że wciąż chętnie sięgamy po ten sposób komunikacji, korzystając z niego zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, w kontakcie z rodziną, przyjaciółmi, markami i instytucjami publicznymi. Zaledwie 2,8% respondentów przyznaje, że w ogóle nie korzysta z komunikacji via SMS, tym samym sprawiając, że ta forma jest wciąż najpopularniejszym sposobem komunikacji mobilnej w Polsce. Ten wynik jest jeszcze bardziej wymowny, gdy zestawi się go z informacją mówiącą o tym, że ponad 90% badanych posiada przynajmniej jedną aplikację do wysyłania wiadomości na swoim telefonie. A jednak to SMS-y są wciąż podstawowym sposobem na komunikację co drugiego Polaka. Doceniamy je za prostotę w korzystaniu, łatwy dostęp do usługi, szybkość i niezawodność w dostarczaniu wiadomości oraz uniwersalność tej metody komunikacji. Wszystkie te elementy sprawiają także, że po SMS-y coraz chętniej sięgają marki, a także instytucje publiczne, które zachęcają do zapoznania się z ofertą firmy, kuszą rabatami, przypominają o istotnych wydarzeniach, zaplanowanych wizytach czy statusie zamówień bądź spraw urzędowych. Ta powszechność i prostota nie oznacza jednak, że wystarczy wysłać określoną liczbę SMS-ów, aby osiągnąć zamierzony efekt biznesowy. Jak w każdych działaniach marketingowych tak i tu potrzebna jest odpowiednia strategia oraz świadomość oczekiwań klientów – dodaje Justyna Bakalarska, redaktor magazynu Marketer+.

 

 

Osoby używające SMS-ów zdecydowanie najczęściej korzystają z tej formy kontaktu codziennie. Każdego dnia SMS-y otrzymuje średnio aż 8 na 10 badanych, którzy równie często deklarują ich wysyłkę. Z MMS-ów, zarówno pod względem wysyłki, jak i odbioru, korzysta się rzadziej – respondenci sięgają po multimedialne wiadomości najczęściej kilka razy w miesiącu. Komunikacja SMS, w opinii badanych, jest najbardziej przydatna w sytuacjach, które wymagają szybkiego kontaktu, informacji zwrotnej lub potwierdzenia, np. przypomnienie o spotkaniu, ustalenie godziny, poinformowanie o spóźnieniu. Stosunkowo rzadziej z krótkich wiadomości tekstowych korzysta się, gdy w grę wchodzą ważne wydarzenia z życia, którymi badani chcą podzielić się z bliskimi, np. otrzymanie nowej pracy, awans, narodziny dziecka. Należy przypuszczać, że przy tego typu tematach, częściej wybierany jest kontakt „bezpośredni”, np. rozmowa telefoniczna. 

 Popularność SMS-ów, pomimo upływu lat i pojawiania się nowych narzędzi komunikacji, nie maleje. Z tej formy kontaktu nadal korzystają niemal wszyscy Polacy (zaledwie 2,8% w ogóle nie korzysta), dzięki czemu SMS-y to wciąż najpopularniejsza forma komunikacji mobilnej w Polsce. Z MMS-ów, czyli multimedialnych wiadomości zawierających grafikę, animację czy video, korzysta więcej niż 7 na 10 osób, co z pewnością jest związane z posiadaniem smartfonów (łącznie ich posiadanie deklaruje 87% badanych).

 

Korzystanie z usług SMS Premium

Na podstawie odpowiedzi badanych, profil przeciętnej osoby deklarującej korzystanie z SMS-ów Premium przedstawia się następująco: mężczyzna w wieku 25-34, mieszkaniec miasta średniej wielkości (do 200 tys. mieszkańców), z wykształceniem średnim o zarobkach netto nieprzekraczających 3000 zł. Badani deklarują korzystanie z usługi SMS Premium najczęściej kilka razu w roku – należy przypuszczać, że znaczna większość osób decyduje się skorzystać z wysyłki płatnego SMS-a przy skrupulatnie wybranych, konkretnych okazjach. 6,5% respondentów wskazuje jednak na bardzo częste wykorzystanie SMS-ów Premium – kilka razy w tygodniu lub nawet codziennie.

 

Wykorzystanie SMS-ów w działalności instytucji publicznych

Instytucje publiczne są coraz bardziej aktywne w kontakcie z obywatelami. Rośnie liczba urzędów, które za pośrednictwem SMS-a informują mieszkańców o istotnych dla nich statusach spraw, przypominają o odbiorze dokumentów. Aktualnie już co trzeci badany przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy miał okazję otrzymać tego typu wiadomość od instytucji publicznej.

 

Wykorzystanie SMS-ów w marketingu produktów i usług

Jedna wiadomość o charakterze handlowym NA TYDZIEŃ to zdecydowanie najbardziej preferowana opcja w opinii badanych – taka częstotliwość otrzymywania interesujących ofert lub rabatów jest optymalna w ocenie więcej niż 4 na 10 konsumentów (42,1%). Co piąta osoba (19,7%) przyznaje jednak, że chętnie otrzymywałaby powiadomienia o wybranych promocjach firm lub sklepów nawet kilka razy w tygodniu. 2 na 3 badanych (65,7%) deklaruje otrzymywanie SMS-ów promocyjnych lub informacyjnych od firm i sklepów. Większość konsumentów (69,9%) chciałaby je otrzymywać nadal, ale z drugiej strony aż 30% wyraża niezadowolenie przyznając, że najchętniej wypisałoby się z listy odbiorców – być może to wina zbyt dużej częstotliwości otrzymywanych SMS-ów lub źle dopasowanej, a tym samym mało atrakcyjnej, oferty dla konkretnego klienta.

Zdecydowanie najbardziej atrakcyjną kategorią wiadomości dla konsumentów są informacje o promocjach lub rabat do sklepu, a dalej wiadomości dotyczące statusu realizacji zamówienia, które pozwalają klientowi spokojnie oczekiwać na przesyłkę lub podanie terminu odbioru w sklepie – tego typu informacje są szczególnie wskazane w przypadku zakupów internetowych. Klienci są najmniej zainteresowani wiadomościami SMS od ulubionych sklepów czy marek na temat godzin otwarcia czy ewentualnych przerw urlopowych.

 

 

 ::

Fot. Unsplash.com

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF