...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Realizuj cele biznesowe firmy unikając błędów na landing page

Głównym miernikiem dobrej strony docelowej, tzw. landing page, jest jej skuteczność i uzyskana konwersja świadcząca o zrealizowaniu założeń kampanii e-marketingowej. Warto więc znać praktyczne wskazówki i porady, które pozwolą zaprojektować landing page tak, aby skutecznie zbierał leady, realizując cele biznesowe firmy.

Formularz kontaktowy – sukces lub porażka landing page

Landing page (strona docelowa) jest stroną, na którą trafiają użytkownicy, którzy wskutek działań marketingowych wykonali określoną czynność, np. kliknęli w banner, link sponsorowany lub link w mailingu albo bezpośrednio weszli na stronę skuszeni reklamą.

Zbieranie leadów jest niczym innym, jak zbieraniem danych kontaktowych, które umożliwią firmie późniejszy kontakt handlowy z potencjalnym klientem. Zadanie z pozoru wydaje się być proste, jednak aby odwiedzający stronę pozostawili dane kontaktowe należy opracować odpowiednie układ i zawartość strony i skonstruować przemyślany formularz w landing page.

Elementy, na które należy zwrócić uwagę to:

Komunikat w nagłówku – może pokazywać korzyści, jakie płyną z wypełnienia formularza. Może być to też hasło nawołujące do działania. Wszystko zależy od grupy docelowej, do której kierujemy komunikat marketingowy.

Długość formularza – im mniej pól w formularzu, tym większa szansa, że odbiorcy chętniej go wypełnią i zostawią swoje dane. Bardzo często zmiana w postaci zmniejszenia liczby pól formularza do wypełnienia z 4 do 3 pól może zwiększyć konwersję o około 25%.

Język korzyści – napisz, dlaczego warto, by użytkownik wypełnił formularz, a zwiększysz skuteczność przekazu.

Podanie informacji odnośnie kontaktu zwrotnego często zwiększa konwersję np.: “Odpowiadamy na wszystkie wiadomości do 24h” albo “Oddzwaniamy w ciągu 3 godzin” itd.

Umieszczenie cytatów, opinii obok formularza kontaktowego zwiększa jego skuteczność i wiarygodność landing page.

Przycisk „call to action” powinien być na tyle duży, aby był dobrze widoczny i łatwy do kliknięcia. Warto wyróżnić go kolorem w taki sposób, by pasował kolorystyką do całego projektu strony internetowej, ale jednocześnie kontrastował z tłem. Dodatkowo przycisk powinien nawoływać do działania – oczekujemy przecież wykonania przez odwiedzającego pewnej czynności. Tekst umieszczony na przycisku powinien jasno informować o tym, co stanie się po jego użyciu, np. Kup, Wyślij, Dowiedz się więcej, Sprawdź, Pobierz za darmo, Zapisz się czy Zamów bezpłatny egzemplarz, Poproś o kontakt z doradcą. Użytkownik musi mieć pewność, że kliknięcie nie wiąże się dla niego z żadnym ryzykiem. Dobrze by przycisk znajdował się w miejscu widocznym od razu po otwarciu strony, bez konieczności przewijania strony, najlepiej w prawym dolnym rogu. Jest to ważne, ponieważ użytkownicy najczęściej czytają landing page zgodnie z zasadą przedstawioną na diagramie Gutenberga, czyli tak, jakbyśmy chcieli napisać literę „z”.

Kluczowe elementy wpływające na skuteczność landing page

1. Odpowiedni układ strony oraz rozmieszczenie zdjęć i tekstów

Ważne, by pamiętać, że elementy umieszczone po lewej stronie trafiają do prawej półkuli mózgu. Natomiast elementy umieszczone po prawej stronie trafiają do lewej półkuli. Jeśli któraś z półkul nie potrafi przeanalizować danego elementu, wtedy trafia on do drugiej.

Dodatkowo – teksty, liczby i statystyki trafiają do lewej (analitycznej) półkuli mózgu. Skomplikowane ilustracje trafią do prawej półkuli mózgu. Proste elementy (np. graficzne) w zależności od umiejscowienia (np. logo, które z natury jest proste, by szybko i łatwo mogło zostać przetworzone), mogą trafić do obu półkul mózgowych.

Jaki jest skutek nieprawidłowego rozmieszczenia tekstu i zdjęcia? W przypadku, gdy mamy do zaprezentowania zdjęcie i tekst, to tekst powinien być umieszczony na prawo od zdjęcia lub pod zdjęciem. Tekst umieszczony z lewej strony od zdjęcia, czyli nieprawidłowo będzie przetwarzany przez lewą (analityczną) półkulę mózgu. Do tej półkuli trafi też kreacja graficzna lub zdjęcie. Odbiór komunikatu reklamowego zostanie zakłócony i przez to taki przekaz jest znacznie mniej skuteczny. 

Dla zwiększenia mocy reklamy warto oddziaływać na obie półkule mózgowe użytkownika. Dodatkowo – artysta, humanista, grafik ma prawdopodobnie lepiej rozwiniętą prawą półkulę mózgu i lepiej się z nim komunikować używając obrazów i barwnych opowieści. Podczas kontaktu z finansistą lepiej używać argumentów liczbowych, konkretnych przykładów i analiz, gdyż ma on zapewne lepiej rozwiniętą lewą (analityczną) półkulę mózgu. Łączenie elementów graficznych i tekstowych pomaga w zapamiętywaniu oraz wpływa pozytywnie na kreatywność.

2. Kolorystyka dedykowana grupie docelowej

Umiejętne posługiwanie się kolorami może znacznie wpłynąć na skuteczność przekazu landing page oraz może nakłonić użytkownika do wykonania oczekiwanej czynności. Niezwykle przydatna będzie wiedza o tym, jakie kolory są preferowane przez mężczyzn i kobiety. Kolory silnie wpływają na ludzki umysł. Dlatego też warto wiedzieć, że projektując landing page skierowany np. do mężczyzn dobrze jest wybrać czarny, niebieski lub zielony, a lepiej zrezygnować z dużych obszarów w kolorach mniej lubianych np. fioletowym, czy brązowym.

 

3. Skuteczne formatowanie tekstów i nagłówków, WIELKIE czy małe litery

Rzadko się zdarza, aby użytkownicy czytali w Internecie teksty od samego początku do końca. Najczęściej scanują tekst wzrokiem, wyszukując najważniejszych dla siebie informacji. Mając to na uwadze warto zadbać o to, aby tekst umieszczony na landing page był odpowiednio sformatowany, zawierał różnej gradacji nagłówki czy boldowania lub punktowania.

Na landing page często nagłówki, a czasem i wszystkie teksty są pisane wielkimi literami, a nie małymi (lub małymi zaczynającymi się od wielkiej litery). Powodem użycia drukowanych liter jest najczęściej funkcja dekoracyjna lub chęć przykucia uwagi. Warto jednak pamiętać, że choć nagłówki pisane wielkimi literami wydają się bardziej podkreślać ważność tekstu, a także podnosić jego atrakcyjność poprzez swoją „krzykliwość” to z badań wynika, że są mniej czytelne, niż nagłówki pisane małymi literami. Colin Wheildon na podstawie badań przeprowadzonych w latach1982-1990 potwierdził, że oko człowieka jest nauczone szybciej rozpoznawać tekst napisany małymi literami z uwagi na kształt i różne wysokości liter.

Dodatkowo wskazał, że czytanie tekstu napisanego wielkimi literami, nie jest naturalnym procesem, a wyzwaniem, dlatego nagłówki pisane wielkimi literami są znacząco mniej czytelne. Z badań wynika, że człowiek potrzebuje więcej czasu na przeczytanie tekstu napisanego wielkimi literami. Dlatego też w materiałach reklamowych, czy na stronach internetowych warto zdecydować się na tekst napisanymi małymi literami lub tak jak w zdaniu (pierwsza litera wielka a reszta małe), by czytelnik szybciej przyswoił sobie istotę przekazu marketingowego.

Z takich też powodów również nazwy lotnisk, ulic i drogowskazy na autostradach z nazwami miast i tras są pisane małymi literami. Dzięki temu, przyswojenie komunikatów i zdolność ich zapamiętania jest wyższa.

4. Nie zapominaj o użytkownikach mobilnych

Coraz więcej użytkowników korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Z raportu pt. „Digital, Social & Mobile in 2015” wynika, że w Polsce mobilny ruch internetowy wynosi aż 46% w związku z tym podczas projektowania stron internetowych należy pamiętać również o użytkownikach mobilnych. Obecnie zakłada się, że aż około 10% internetowego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych.
Brak strony mobilnej to nie tylko straty wizerunkowe (firma nie jest nowoczesna) ale także bardziej wymierne, finansowe w postaci braku leadów i porzuceń strony.

Siedem najczęściej spotykanych nieprawidłowości na landing page:

– Zbyt długie ładowanie się strony.

– Niedostosowanie strony do różnych przeglądarek na urządzeniach mobilnych.

– Niedostosowanie wymiarów strony do wielkości i rozdzielczości ekranów urządzeń mobilnych.

– Błędnie wprowadzone dane kontaktowe i numery telefonów.

– Badania pokazują, że bardzo często użytkownik odwiedza stronę z poziomu urządzenia mobilnego w celu skontaktowania się z firmą. Jeśli numer telefonu jest poprzedzony „0” (zerem), to uniemożliwia bezpośrednie wykonanie połączenia z poziomu urządzenia, a przecież to bardzo duże udogodnienie. Dodatkowo, nadal zdarza się, że numer telefonu podany na stronie mobilnej jest w postaci graficznej i w ogóle nie jest „klikalny”.

-Zbyt małe linki oraz przyciski, które uniemożliwiają wygodne poruszanie się po stronie mobilnej. To bardzo częsty i poważny błąd. Zniecierpliwiony użytkownik nie mogąc trafić w dany przycisk czy odnośnik, szybko opuści taką stronę udając się do konkurencji. Tu warto wzorować się na najlepszych i tworzyć przyciski o wymiarach co najmniej 30 px na 30 px. „Wygodne” rozmiary przycisków na stronach mobilnych według Apple to 44 px × 44 px, natomiast według Microsoftu długość krawędzi przycisku powinna wynosić około 34 px, a według firmy Nokia – 28 px.

-Zbyt małe odległości pomiędzy przyciskami lub linkami (trudność w trafieniu w dany odnośnik). Odległości powinny mieć co najmniej 8 px.
Niefunkcjonalnie zaprojektowany komunikat o polityce „cookies”.

W marcu 2013 roku wszedł w życie przepis, który nakazuje umieszczenie informacji dla użytkownika o działaniu „cookies” na stronie internetowej. Komunikat ten wyświetlany jest najczęściej w postaci okienka, które z uwagi na źle przemyślany rozmiar lub umiejscowienie w wersji mobilnej jest trudny do zamknięcia czy zaakceptowania lub komunikat zasłania istotne treści witryny. Skutkiem braku funkcjonalnych rozwiązań są błędne kliknięcia i zniechęcenie użytkowników do witryny internetowej, gdyż przycisk zasłania istotne treści na stronie. W tej sytuacji zirytowany, konsument z reguły opuszcza witrynę i udaje się do konkurencji.

Zacznij od zaraz

Zastosuj powyższe porady i przetestuj skuteczność nowej strony docelowej. Dobra agencja interaktywna doradzi Ci i przetestuje różne rozwiązania pod kątem skuteczności. Pamiętaj, że dobrze przygotowana i zoptymalizowana strona docelowa może zwiększyć znacznie konwersję i przełożyć się na lepszy wynik finansowy, np. wzrost sprzedaży.

::

Fot. Fotolia/apinan

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF