Co wiedzą o nas aplikacje mobilne?

183

Zaledwie 27% użytkowników korzystających z nowoczesnych form komunikacji jest gotowa oddać część swojej prywatności w celu zwiększenia wygody i łatwości korzystania z sieci. Tymczasem każdy, kto korzysta z bezpłatnych aplikacji w telefonie czy z portali społecznościowych udostępnia o sobie szereg informacji. Czy rzeczywiście mamy się czego obawiać? O tym, z czym wiąże się korzystanie z darmowych aplikacji ułatwiających nam życie opowiada Paweł Kmiecik – Dyrektor Zarządzający Powermat Polska, start-upu zajmującego się marketingiem, z wykorzystaniem technologii bezprzewodowego ładowania urządzeń mobilnych.

Większość z nas akceptuje taki stan rzeczy, mając na względzie powiązane z nim benefity – aż 91% respondentów przebadanych w ramach EMC Privacy Index (badanie zrealizowane przy udziale 15 000 ankietowanych z całego świata) docenia korzyści płynące z łatwego dostępu do informacji i wiedzy, które zapewnia technologia cyfrowa[1]. – Te korzyści są niezaprzeczalne, ponieważ dzięki technologii możemy szybciej i trafniej zaspokajać własne potrzeby – na przykład zlokalizować restaurację serwującą danie,
na które właśnie mamy ochotę czy odnaleźć najbliższy punkt bezprzewodowego ładowania telefonu,
co umożliwia system Powermat. To po prostu ułatwia życie –
wyjaśnia Paweł Kmiecik.

Tak więc dostęp do danych udzielany darmowym aplikacjom czy portalom społecznościowym ma wiele „twarzy”, ale są one zdecydowanie przyjazne użytkownikowi. – To wszystko kwestia świadomości. Musimy po prostu zdawać sobie sprawę, że dane faktycznie są przekazywane – ale nie w zindywidualizowanej formie. Tak więc jest to dla użytkownika naprawdę mała „cena”  za wszystkie wartości, które niosą dziś z sobą nowoczesne aplikacje. Przykładowo, korzystając z systemu Powermat oprócz tego, że bezpłatnie doładowujemy telefon w wybranych lokalach to otrzymujemy także dostęp do szeregu promocji dedykowanych właśnie dla osób z naszej „kategorii” (biorącej pod uwagę wiek, zainteresowania itd.). Podobnie jest, gdy korzystamy z Facebooka, Instagrama, Airbnb czy TripAdvisor. Można przewrotnie powiedzieć, że to właśnie dzielenie się informacjami o danych psycho-demograficznych ułatwia życie nam samym. Dostajemy to, co jest spójne z naszymi potrzebami, zamiast przypadkowych treści – wyjaśnia Paweł Kmiecik.

Opinię dyrektora Powermat potwierdzają wyniki wspomnianego już badania EMC Privacy Index. Okazuje się, że choć raczej nie jesteśmy entuzjastami tego, by inni ludzie wiedzieli o nas zbyt dużo bez naszej zgody – to jednak sytuacja zmienia się o 180 stopni, gdy sami podejmujemy decyzję o dzieleniu się informacjami na swój temat. Wtedy już 84% badanych akceptuje udostępnianie danych statystycznych o sobie.[2] Rozumienie tej kwestii swoistej wymiany korzyści jest szczególnie widoczne wśród młodych mieszkańców dużych miast. – To osoby, które bardzo świadomie korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, dbając o swój wizerunek w mediach społecznościowych. Jednocześnie aktywnie korzystają z darmowych rozwiązań. Widzimy to też po tym, jak entuzjastycznie reagują na nasz Powermat. Zaspokajając swoją potrzebę darmowego doładowania telefonu w przestrzeni miejskiej są świadomi tego, że aplikacja na przykład musi mieć dostęp do ich GPS, skoro ma wskazać im najbliższy punkt ładowania. Zgadzają się na taką wymianę wzajemnych informacji, bo wiedzą, że im się to po prostu opłaca – tłumaczy Paweł Kmiecik.

Smartfon jest dziś nieodłącznym elementem naszego stylu życia, od dawna już wykraczającym poza zwykłe wykonywanie połączeń i wysyłanie SMS-ów. Potrafi pokierować nas do wyznaczonego celu, wskazać miejsce zgubionych kluczy, podpowiedzieć, gdzie warto dziś zjeść i skorzystać z ciekawych promocji czy też pojechać na wakacje. Aby jednak mógł trafnie wzbogacać naszą codzienność – musi w jakimś zakresie poznać nasze przyzwyczajenia i potrzeby. – To tak jak z naszymi znajomymi – wyjaśnia Paweł Kmiecik – najlepsze prezenty dostajemy od tych osób, które nie są przypadkowe, tylko jakoś nas znają. Bo też dzięki temu wiedzą, co lubimy. A lubimy nie tracić czasu na zbędne treści tylko ułatwiać sobie życie. I dzięki temu czerpać z niego na 100%.

[1,2] –  Raport Global Internet Privacy Study Reveals Consumers’ Conflicting Views

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };