Co o płatnościach mobilnych sądzą eksperci z polskich banków?

3 634

W czerwcu bieżącego roku First Data Polska przeprowadziła sondaż dotyczący mobilnych płatności. Respondentami były działające w Polsce banki, zarówno te, które posiadają w swojej ofercie konkretne rozwiązanie, jak i te jeszcze niezdecydowane.

Osiem z dziewięciu instytucji, które odpowiedziały na ankietę, zadeklarowało zainteresowanie wdrożeniem płatności mobilnych. W badaniu wzięli udział przedstawiciele 9 działających na polskim rynku banków (wśród nich 6 z segmentu banków dużych –powyżej 200 tys. kart i 3 z segmentu banków średnich z liczbą kart nabazie First Data Polska pomiędzy 20 a 200 tys.).

Poniżej prezentujemy najważniejsze wnioski płynące z badania.

W ocenie ankietowanych banków odsetek polskich konsumentów płacących mobilnie to średnio 2 proc.. Jest to wynik porównywalny z szacunkami z niezależnych badań według których od 5 do 8 proc. posiadaczy smartfonów w Polsce używa ich jako narzędzie płatnicze.

Preferencje ekspertów w zakresie formy wdrożenia płatności mobilnych nie ograniczyły się do jednego rozwiązania. Największą liczbę wskazań uzyskał moduł NFC na karcie SIM (38 proc.), w drugiej kolejności kody QR (Quick Response) skanowane przy użyciu aplikacji (25 proc.). Trzecie miejsce w zestawieniu zajęły kody numeryczne (19 proc.), na których opiera się rozwiązanie wdrażane obecnie przez First Data Polska. Schemat płatności z użyciem kodów numerycznych to trzy proste kroki. W celu dokonania płatności konieczne jest pobranie kodu z aplikacji zainstalowanej na telefonie i przedstawienie go kasjerowi. Transakcja jest następnie potwierdzana przez użytkownika kodem PIN wpisywanym na terminalu. Jeśli autoryzacja ma wynik pozytywny, generowane jest potwierdzenie z terminala, a kupujący może odebrać zakupy. Transakcja zostaje dodatkowo zapisana w historii aplikacji użytkownika.

W badaniu postanowiliśmy zweryfikować również, który aspekt komercjalizacji płatności mobilnych jest najważniejszy. Badani podkreślali, że zależy im przede wszystkim na rozbudowanej sieci akceptacji, dostępności kilku scenariuszy transakcyjnych w jednej aplikacji (POS, wypłata z bankomatu, zakupy w internecie) oraz możliwości wyboru z szerokiej gamy urządzeń.

W odpowiedzi na zgłaszane oczekiwania chcemy zaoferować klientom jedną aplikację, obsługującą płatności mobilne a docelowo również geolokalizację i program lojalnościowy – mówi Janusz Diemko, prezes zarządu First Data Polska. Co ważne, nasze rozwiązanie powstaje w oparciu o system POLCARD, dzięki czemu działa niezależnie od organizacji płatniczych i jest otwarte dla wszystkich uczestników – banków, akceptantów i partnerów technologicznych.

Eksperci prognozują, że najczęściej mobilnie płacić będziemy w punktach handlowo – usługowych za codzienne zakupy oraz uiszczając w ten sposób opłaty za bilety, rachunki i parkingi – czyli wtedy, gdy potencjalnie najbardziej zależy nam na szybkim sfinalizowaniu zakupu. Konsumenci na całym świecie oczekują rozwiązań prostych w obsłudze, które pozwolą im zaoszczędzić czas. Aż 48 proc. z nich, zapytanych o powód dla którego warto płacić telefonem, wskazuje na wygodę i szybkość procesowania transakcji, 29 proc. – ponieważ nie lubi stać w kolejkach – mówi Janusz Diemko.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };