...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czy jesteś typowym polskim e-czytelnikiem? (Infografika)

W 2010 roku sprzedaż e-booków w Polsce zamknęła się w kwocie 2 mln zł. Według prognoz Virtualo na koniec 2015 roku ma wynieść 60 mln zł, a w 2016 nawet 85 mln zł. Te liczby pokazują, jak szybko rozwija się rynek e-booków. Kim jest polski e-czytelnik? Które e-książki sprzedają się najlepiej?

Kim jesteś e-czytelniku?

Typowy nabywca e-booka to osoba młoda w wieku 25-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkająca w dużym mieście – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Virtualo pod patronatem Biblioteki Analiz.

Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim. 

Ebooki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni Virtualo stanowią 60 proc. klientów.

Co ciekawe, osoby czytające w formie elektronicznej czytają prawie trzy razy więcej niż tradycyjni czytelnicy – około 30 e-booków rocznie.

Najczęściej kupowane e-książki

Czytelnicy najchętniej kupują e-booki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17  proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.) – takie wnioski płyną z danych Virtualo z trzech kwartałów br.

Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz oraz Okularnik Katarzyny Bondy.

Prognozy

Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, to rynek książki elektronicznej jest na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50 proc. wzrostem sprzedaży na rynku ebooków. 

– Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla e-czytelników – mówi Robert Rybski, prezes Virtualo.

Nie bez znaczenia jest także cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego e-booka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30proc. tańsza od książki drukowanej.

Jak podkreślają sami dystrybutorzy oraz eksperci, rozwój rynku e-booków napotyka również bariery. Dwie główne, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży ebooków w Polsce to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.

 

::

Fot. Fotolia / Andrey Popov 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF