...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czy MŚP powinny inwestować w media społecznościowe?

Brak czasu, strategii i budżetu to najczęściej pojawiające się problemy przy promocji startupów, małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego wśród przedsiębiorców pojawia się coraz więcej wątpliwości, czy aby na pewno jest sens inwestować te wszystkie środki w działania w mediach społecznościowych?

– W mediach społecznościowych w tej chwili jest każdy i jeżeli chcemy dotrzeć ze swoją marką lub produktem do jak największej grupy odbiorców, to social media wydają się być najlepszym rozwiązaniem. – mówi Mikołaj Winkiel z Brand24 – Próg wejścia nie jest bardzo wysoki, co przy niedużej firmie jest bardzo istotne, a zysk, jaki z tego można uzyskać, jest bardzo duży. – dodaje. Jednak aby do tego doszło warunek jest jeden – działania w mediach społecznościowych powinny być prowadzone właściwie, a z tym niestety bywa różnie.

Właściciele niedużych firm często sami nie potrafią zrozumieć po co właściwie są im media społecznościowe i jaki jest cel ich działań. Pojawiają się w nich, bo tak trzeba, bo tak w dzisiejszych czasach buduje się wizerunek, bo tak prowadzi się komunikację z klientami. I co najważniejsze oczekują szybkiego zwrotu z tej inwestycji. To zrozumiałe, bo dla osoby, dla której firma jest wszystkim, gdzie ulokowany został cały jej życiowy kapitał, nietrafione działania, bądź te nieprzynoszące natychmiastowego zysku uznawane są za zbędne. Jednak w przypadku mediów społecznościowych trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo to długofalowa inwestycja.  Jednak taka która, jeśli jest przeprowadzona dobrze, z pewnością się opłaci.

Co z tego będę miał?

Korzyści z obecności w internecie nie zawsze mają wymiar czysto materialny. – Oprócz działań typowo sprzedażowych, jak najbardziej skutecznych przy użyciu systemu reklamowego Facebooka, media społecznościowe dostarczają naszym potencjalnym klientom niezbędne informacje dotyczące naszej firmy. – mówi Artur Smolicki, specjalista ds. marketingu internetowego – To co jednak najmocniej przyciąga użytkowników mediów społecznościowych to rozrywka obudowana wokół naszej marki oraz darmowa wiedza, poprzez którą udowadniamy wysoką pozycję wśród naszej konkurencji. Social media pozwalają budować zaufanie do naszego doświadczenia, co w kolejnym etapie ma szansę przełożenia na realną sprzedaż. – dodaje.

Obecność w mediach społecznościowych to także bogate źródło informacji dla przedsiębiorcy. – Dzięki działaniom w mediach społecznościowych możemy sprawdzić, kim jest nasza grupa docelowa, gdzie spędza czas i jak. – tłumaczy Winkiel – Dzięki dobrze targetowanym reklamom wiemy, że trafimy precyzyjnie z naszym przekazem. Z social media otrzymamy też właściwy feedback dotyczący naszego produktu oraz sprawdzimy co i jak mówi się o konkurencji. Działania, które podejmiemy w sieci będą również oddziaływały na nasz wizerunek, dzięki dobrej obsłudze klienta on-line możemy zyskać oddanych fanów. Może się także zdarzyć tak, że jakiś niezadowolony użytkownik napisze o nas źle, a wtedy warto abyśmy o tym wiedzieli i dzięki aktywności naszych kont społecznościowych reagowali i starali się ten kryzys przezwyciężyć. Bez działań w mediach społecznościowych kryzys będzie rósł w siłę i jak się już o tym dowiemy może być za późno. – wylicza.

Od czego zacząć?

Z wielu tych korzyści przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, wielu więc próbuje i zakłada konta na modnych w danej chwili portalach społecznościowych. Mnóstwo ikon prowadzących do konkretnych kont pojawia się na stronie internetowej i w stopkach maili. A po wejściu klienta na dany kanał, okazuje się, że brak tam aktywności zarówno po stronie moderatora jak i użytkowników, profile są nieuzupełniane, zaniedbane, albo co gorsza zupełnie nieciekawe. Dlatego już na początku, przed rozpoczęciem komunikacji w mediach społecznościowych powinno się dokładnie przemyśleć swoje działania.

W książce „Skuteczne social media” Anna Miotk pisze, że najważniejszy jest dobór narzędzi, które pomogą najskuteczniej realizować cele biznesowe. Przy czym ważna jest ich jakość nie ilość. Tworzenie profili we wszystkich kanałach społecznościowych mija się z celem, bo wkrótce potem zabraknie czasu na ich prowadzenie. Jak radzi ekspertka, w małych firmach najlepiej wybrać jeden, maksymalnie dwa kanały, ale takie, które najbardziej zbliżą firmę do jej grupy docelowej. A następnie trzeba o dane konto właściwie zadbać.

Tak jak tworzy się biznesplan dla całego swojego przedsiębiorstwa, tak nie może zabraknąć strategii dla działań komunikacyjnych w mediach społecznościowych. – Podstawowym warunkiem jest przemyślenie swoich działań długofalowych oraz ustalenie konkretnych celów obecności w social media. – radzi Smolicki – Podobnie jak w przypadku innych form reklamowych prowadzenie promocji z użyciem mediów społecznościowych powinno zawierać w sobie jakiekolwiek współczynniki ilościowe bądź jakościowe. Dzisiaj zauważalna liczba fanów, choć z dużym znaczeniem wizerunkowym, nie daje nam gwarancji przełożenia na konkretny zwrot z inwestycji, chociażby w formie poświęconego czasu. – dodaje.

Czy to konieczne? 

Nie tylko czas ale i budżet staje się poważna barierą dla startupów, małych i średnich przedsiębiorstw. Niestety bardzo często, wśród przedsiębiorców, pojawia się przekonanie, że „Facebooka może prowadzić każdy i za niewielkie pieniądze”. I z pewnością może, ale skutek jaki odniosą te działania, nie zawsze będzie zadowalający. Często firmy, które oferują usługi za niskie stawki, mają niewielkie doświadczenie, przez co mogą narobić więcej szkód niż korzyści. – Budżet to z pewnością najważniejszy powód do przemyśleń dotyczących zasadności obecności naszej marki w social media. – mówi Smolicki – Pamiętajmy, że nie są one obowiązkiem, tak samo jak każde inne źródło pozyskiwania osób zainteresowanych naszym produktem bądź usługą. – dodaje.

Mimo to wciąż widoczny jest przyrost firm korzystających z mediów społecznościowych. Badanie „Społeczeństwo Informacyjne w Polsce”, realizowane przez Główny Urząd Statystyczny, wskazuje, że wśród małych przedsiębiorstw, między 2013, a 2014 rokiem nastąpił 2 proc. wzrost firm, które deklarują, żę wykorzystują media społecznościowe (z 17,6 proc. na 19,6 proc.). W przypadku średnich przedsiębiorstw jest on jeszcze wyższy. W 2013 roku wykorzystywanie mediów społecznościowych deklarowało 24 proc. przedsiębiorstw, zaś rok później już 29,1 proc. Bo Jak się wydaje, to nie sam sens, ale sposób korzystania z mediów społecznościowych należy poddawać w wątpliwość. I próbować swoim przemyślanymi działaniami te wątpliwości rozwiewać.

::

fot. enterlinedesign/Fotolia

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF