...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czy seniorzy są analogowi?

Czy seniorom grozi wykluczenie technologiczne? Psychologowie społeczni, psychologowie nowych technologii i eksperci od designu przekonują, że nie! Z okazji Dni Babci i Dziadka mówią o tym, czy nowe media będą bardziej przystępne dla dojrzałych osób, czy internet jest im potrzebny oraz jak, na przykład za pomocą designu, połączyć pokolenia.

Anna Maria Wieczorek-Taraday, neurokognitywista z Uniwersytetu SWPS

Tak jak każda inna grupa wiekowa, seniorzy mogą korzystać z mediów społecznościowych. Może im to pozwolić na tworzenie sieci społecznych, poznawanie nowych ludzi, bądź utrzymywanie kontaktów z osobami, które już są w kręgu ich znajomych. To bywa również przydatne – tworząc krąg osób o podobnych zainteresowaniach, dają sobie wsparcie w trudnych chwilach, albo mogą tego wsparcia udzielać. Jak pokazują badania, to również wpływa pozytywnie na funkcjonowanie poznawcze.

 Kolejnym wykorzystaniem nowych technologii jest zdobywanie wiedzy o bieżących wydarzeniach: politycznych czy społecznych, ale także o wydarzeniach kulturalnych. Możemy dzięki temu w bardziej przystępny sposób znaleźć wydarzenia, o których być może nie wiedzielibyśmy, gdyby nie korzystanie z internetu.

W sieci dostępne są również różnego rodzaju kursy internetowe, które pozwalają na rozwijanie umiejętności i zainteresowań Jest cała masa różnych możliwości, które można wykorzystać po to, aby rozwijać siebie i poprawiać swój dobrostan psychiczny i czasami fizyczny – bo oczywiście w sieci są treningi fizyczne, do których można zachęcić seniorów.

 ::

Agnieszka Jacobson-Cielecka, Dyrektor artystyczna School of Form

Młode generacje wracają do starych przepisów – interesują się tym jak się piecze ciasta, jak się robi domowe konfitury, jak się piecze mięso. Wszystkie te rzeczy, których nasi rodzice bardzo często nie wiedzą, a wiedzą to nasi dziadkowie.

Nasi studenci, niektóre projekty opierają właśnie na tej wiedzy. Ich zadanie polega na tym, aby po pierwsze spotkać babcie i dziadka, dowiedzieć się jak to kiedyś było, jak to się kiedyś robiło, a później zastanowić się w jaki sposób ja, jako młoda osoba, jako młody projektant, mogę to wykorzystać i jak mogę to uwspółcześnić, nie tracąc tych starych wartości.

Bardzo często takim efektem dodanym do tych projektów, jest to, że nawiązują się nowe porozumienia między pokoleniami i okazuje się, że mogą bardzo dużo oferować sobie nawzajem

 ::

Wiesław Bartkowski, Communication Design School of Form

W obecnym rozumieniu technologia może być rozumiana jako niedostępna dla osób starszych. Wynika to zapewne z myślenia o niej jako o technologii ekranowej – interfejsach graficznych, które z natury są trudne w użyciu. Należy pamiętać, że nie jest to coś do czego stworzyła nas ewolucja, co za tym idzie musieliśmy się przystosować  do korzystania z tego typu interfejsów, których wymiar nie jest ludzki. Dla wielu jest to bariera nie do przeskoczenia. Szczególnie dotyka to osób starszych.

Osobiście uważam, że myślenie w tych kategoriach jest błędne, ponieważ technologia cały czas się zmienia, a obecna forma jest przejściowa. Ekrany tak zdominowały świat cyfrowy, a komunikacja odbywa się poprzez interfejsy. Tę zmianę widać już dzisiaj, chociaż produkty, o których mowa nie są masowo używane – są nadzieją dla osób, które czują się cyfrowo wykluczone, ponieważ te interfejsy stają się coraz bardziej fizyczne, namacalne.

Na przykład interfejsy głosowe – możemy mówić do jakiegoś obiektu, który nie jest człowiekiem i dla nas ten interfejs jest ewolucyjnie naturalny – mówimy do ludzi i taka forma komunikacji dla nas zupełnie oczywista. Wkrótce interfejsy będą po prostu w urządzeniach codziennego użytku, będą zawsze w naszym otoczeniu.

::

Źródło: swps.pl

Źródło filmu: Sposoby dziadka na długowieczność

Zdjęcie: Fotolia.com/ Autor: Gstudio Group

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF