...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dlaczego mądra marka własna wnosi wartość w biznes i w życie prywatne?

mądra marka wartość w biznesie

Czas temu poznałam środowisko doświadczonych ekspertów,  którzy od lat budują branżę leasingowo-motoryzacyjną, a jednocześnie jako Fundacja Aureus Link wspierają rozwój start-up'ów. Brawo. Z przyjemnością więc udzieliłam wywiadu na temat marki osobistej na łamach wydawanego w branży magazynu AureusLink. Poniżej, za zgodą Redakcji, publikuję cały materiał z pełnym dostępem. Miłej lektury.

1.  Marka osobista jest dziś ważnym elementem działalności firmy. Na jej wartość składa się świadomość, a więc skojarzenia, postrzeganie, rozpoznawalność na tle innych. Które z tych czynników mają największe znaczenie?

Kiedyś wystarczyło mieć produkt albo usługę i sprzedawać. Dziś, gdy powtarzalność na rynku jest tak wysoka, koncentrujemy się na człowieku i wartościach. Sztuka zjednywania sobie ludzi jest najpoważniejszym problemem w biznesie. W Carnegie Foundation for the Advancement & Teaching przeprowadzono badania, które wykazały, że nawet w specjalistycznym zawodzie inżyniera, sukces finansowy wynika zaledwie w 15% bezpośrednio z umiejętności branżowych, a aż w 85% zależy od tzw. „inżynierii dusz” – osobowości i zdolności przywódczych. Najważniejsze czynniki w budowaniu własnej marki to autentyczność i wykorzystanie jej do tego, by się wyróżnić i sprawić, by kontrahenci chcieli pracować właśnie z Tobą.

2. Skąd wiemy, ze marka własna oznacza efektywność w biznesie?

Szefowa dealera marki samochodowej bardzo ceni wartości rodzinne i te wdraża w firmie, jednocześnie sama reprezentując takie podejście w swoim prywatnym życiu. Pracownicy angażują się bardziej, bo mają w niej autorytet. Przyciąga klientów, którzy chcą kupować w jej salonie, bo ją cenią. O jednym z szefów instytutu bezpieczeństwa mówi się „człowiek od misji specjalnych i Maddlen Allbright”. Ten skrót niesie za sobą przekaz, że jest on odważny i cieszy się zaufaniem na arenie międzynarodowej. Z klientką z branży finansowej wypracowałyśmy efektywną formułę negocjacji, nauczyła się też, jak zyskiwać wysokie zainteresowanie audytorium ze sceny, bo wie, że warto być wśród ważnych kontrahentów. Pod koniec roku podpisała kontrakt z największym branżowym inwestorem.

3. Jakie są główne 3 powody, dla których warto pracować nad postrzeganiem swojej osoby?

Silny brand podnosi skuteczność i zaangażowanie pracowników, ponieważ ludzie podążają za wartościami. Dopóki nie jesteś liderem w rozumieniu – człowiek który budzi szacunek – możesz pracownikom co najwyżej zlecić, a to najniższa skuteczność. Po drugie marka przyciąga klientów i kontrahentów, którzy są dla firmy najcenniejsi. Zależy im na współpracy długofalowej i opartej na zaufaniu. Ci ludzie będą cię polecać. I po trzecie masz większą świadomość własnego rozwoju. To pozwala odważniej ustalać kierunki i sięgać po więcej zawodowo i prywatnie. Personal branding wpływa na wzrost wartości firmy. Nad tym pracuję z firmami w trakcie Programu Budowania Wartości Firmy przez markę premium. Mamy świetne efekty

4. Jak Pani dba o swoją markę?

Dokładnie tak, jak uczę innych. Dbam o nią każdego dnia we wszystkich relacjach i działaniach. Marka istnieje off line. W mediach i Internecie ją komunikuję, ale to jakim jestem człowiekiem, to codzienna praca nad sobą. Określiłam swój archetyp, który ułatwia mi komunikację i daje obraz mocnych i słabych stron. Mam dobrze określony target, który wpływa na wzrost mojej firmy i sprecyzowaną grupę, dla której to ja mam największy impact i wsparcie. Wiem, za co inni mnie cenią i tę wartość im daję. Mam misję, która mnie prowadzi – inspiruję ludzi do tego, by mieli odwagę być sobą.

5. Tworzenie wartości marki własnej to proces. Wymaga czasu i zaangażowania?

Nie da się „zrobić” marki człowieka, bo ona bierze się z osoby. Autentyczność jest dziś popularnym tematem wśród psychologów i speców od komunikacji, którzy zrozumieli, że co prawda, nie jest to temat łatwy, ale stanowi fundament dobrego życia. Możemy się tego nauczyć.

6. Jak to robić? Tak w pigułce?

Świadome, dobre życie prywatne i zawodowe wymaga, abyśmy wykorzystywali swój naturalny potencjał, a każdy z nas posiada taki indywidualny mix zalet, talentów i umiejętności. Przy czym, jak powiedział John D. Rockefeller: umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi jest takim samym towarem, jak kawa czy cukier. I za tę umiejętność zapłacę więcej, niż za każdą inną pod słońcem.


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF