Startup i korporacja. Serio?

Dlaczego słoń nie chce zdepnąć mrówki?

848

Duże organizacje o rozległych i rozbudowanych strukturach organizacyjnych a startupy? Dlaczego wielcy zwracają uwagi na mrówki? Dlaczego mrówki zaczęły mieć znaczenie w świecie dużych korporacji?

Historia takich gigantów jak Polaroid, Nokia, Xerox, Blackberry czy Yahoo pokazuje, że przyszłość titaniców biznesu nie jest wcale zabezpieczona. Dodatkowo, bazując na analogii titaniców, wcale nie grozi dużym organizacjom szybka śmierć będąca wynikiem zderzenia z górą lodową. Generalnie rzecz ujmując, o śmierć biznesową tutaj idzie. Grozi im coś bardziej uporczywego, coś bardziej niewygodnego tym czymś jest ciągłe nakłuwanie struktur dużych organizacji przez chmarę upierdliwych komarów. Małych, brzęczących, wrednych tworów, które przyklejone do wielkiego stwora niewiadomo dlaczego wciąż czegoś od niego chcą.

BigSofa (https://www.bigsofatech.com) mówi do Unilevera „jeśli chcesz mieć dobrze spozycjonowany kontent powinieneś korzystać z naszej technologii, aby Twój video kontent mógł być w ogóle indeksowalny przez Google”.

Snapchat ma coś do zaoferowania Apple, albo odwrotnie. Dzięki temu Snapchat – przez wielu nazywany bankrutem pompującym kolejny krach, kolejną bańkę  – ma dostęp do struktur Apple a może i jego klientów. Naiwność Apple?

Przykładów można by mnożyć, ale pojawia się pytanie – po co to komu?

Wracając do upierdliwego komara.

Czy taki Osper (https://osper.com/online) wyrządza krzywdę bankom? Dla wytłumaczenia lub przypomnienia. Osper (aplikacja na komórkę) pozwala rodzicom rozdzielać pieniądze pomiędzy swoje pociechy w celu ułatwienia procesu wypłaty kieszonkowego. Osper podłącza się do kont bankowych rodziców (oczywiście za zgodą zainteresowanych) i pozwala na inne konta (dzieci) przesuwać środki finansowe. Bułka z masłem – każdy bank mógłby stworzyć taką aplikację. No i jest Osper, wredny mały komar, który wcisnął się w szczelinę niedomkniętego okna i tak sobie kąsa. Niewiadomo co z nim zrobić. Przecież nie sprawi, że banki przestaną istnieć. Jednak jakoś tak niewygodnie brzęczy na rynku.

  • Ignorować? Hm…… a jak się stanie kolejnym Uberem?
  • Niszczyć – hm…… Padre rzekł „Keep your friends close but your enemies closer”.
  • Współpracować… ciekawa opcja w świecie globalizacji i nieliniowych synergii. Jeśli współpracować to w jaki sposób? Kupić? Zainwestować? Wspólnie tworzyć jakiś produkt? Może wszystkie opcje na raz?

A przecież takich Osper’ów jest cała masa tudzież chmara. Walczą one pomiędzy sobą o lepsze miejsce do krwiopoju, obsiadając tłuste zwierzę z wielu stron. Nie sposób je wszystkie poznać, zdefiniować i namierzyć skutecznymi strategiami i taktykami.

Duże organizacje, sądząc po przykładach takich firm jak Apple, GM, Shell, Discovery Networks, IKEA, zrozumiały, że współpraca z ekosystemem komarów ma sens. Trend z pewnością nie ominie polskich, dużych firm.

W K2 Digital Ventures mamy zaszczyt pracować już dla polskich firm, które zamierzają współpracować w zorganizowany sposób z małymi, dynamicznymi firmami, które rozwijają innowacyjne technologie i modele biznesowe. Wierzę, że odpowiednio ułożone relacje na linii słoń, mrówka (komar) mają biznesowy sens dla obu stron.

Arek Skuza – jest współtwórcą i partnerem w K2 Digital Ventures, www.k2dv.com

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };