...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dzień dojazdu rowerem do pracy – dobra zmiana w transporcie miejskim

rower

Korki na polskich ścieżkach rowerowych to dobra zmiana dla zdrowia, środowiska i nowoczesnego miasta. Dziś obchodzimy Światowy Dzień Dojazdu Rowerem do Pracy. Wśród pracowników w dużych miastach rośnie moda na poruszanie się rowerem. Dlaczego przesiadamy się z samochodu na dwa kółka?

Dojazd do warszawskiego centrum biurowego na Służewcu (popularny Mordor) zawsze kojarzył się z sznurem stojących samochodów, hałasem, przepełnionymi tramwajami i stresem. Dziś korkują się nie tylko ulice ale i ścieżki rowerowe.

W słoneczny majowy poranek dojazd rowerem na Mordor wybiera aż 3 000 osób, z czego ok. 60% to mężczyźni. Natomiast kobiety stanowią większość w grupie wybierających niesportowy charakter jazdy rowerem – bez dodatkowego sprzętu czy specjalnego ubioru.

Tak wynika z badań przeprowadzonych przez polski startup Activy pomagający firmom organizować prorowerowe programy dla pracowników. Jazda na rowerze, to nie tylko weekendowa moda: to świadomy wybór coraz liczniejszej grupy aktywnych zawodowo Polaków.

Nic dziwnego, w godzinach szczytu przejazd 7 kilometrów z warszawskiego Wilanowa do biurowców na ulicę Postępu to 40 minut bez czasu na znalezienie miejsca parkingowego, a na 6 kilometrów z Ochoty potrzebujemy 37 minut. Rowerem to odpowiednio 26 i 23 minuty, bez korków i stresu.

 

Rower – lek bez recepty dla każdego

Już nawet krótka jazda rowerem, ale wykonywana regularnie, zmniejsza o 41% ryzyko przedwczesnej śmierci, o 45% ryzyko raka i 46% ryzyko zawału serca. Tak stwierdzili badacze z Uniwersytetu w Glasgow prowadząc badania na grupie ćwierć miliona osób przez 5 lat.

Podobny obraz wynika z badań ankietowych wśród pracowników przeprowadzonych przez Activy. Aż 83% badanych wskazuje dbanie o swoje zdrowie jako główną zaletę jazdy na rowerze. Na drugim miejscu plasuje się mile spędzony czas, tuż nad troską o środowisko.

 

Dbając o siebie, dbamy o środowisko

Rower jest 13-krotnie mniej emisyjnym środkiem transportu niż samochód. Przesiadając się z samochodu na rower na trasie 4,5 kilometra oszczędzamy ilość CO2, odpowiadającą dziennej pracy aż 50 drzew! Rower to także jeden ze sposobów na walkę ze smogiem, który w dużych miastach powodowany jest przez samochody także poza sezonem grzewczym.

W działania na rzecz zmniejszania zanieczyszczenia pochodzącego z transportu aktywnie angażuje się Unibail-Rodamco, właściciel i zarządca znanych obiektów handlowych i biurowych. Firma zaprosiła do współpracy najemców swoich biurowców w centrum miasta oraz klientów Galerii Mokotów, a także pracowników firmy, aby w okresie wiosenno-letnim zrezygnowali z komunikacji samochodowej i przesiedli się na rowery. “W ten sposób uczestnicy nie tylko wybierają zdrowy tryb życia i przyczyniają się do redukcji CO2, ale mają szansę wygrać atrakcyjne nagrody za uczestnictwo w wyzwaniu. Korzystamy z rowerowej gry Activy, gdzie szansę na nagrodę ma każdy – sportowiec, amator czy też jedynie weekendowy rowerzysta” – mówi Magdalena Katolo, Senior HR Manager

Dodatkowo jednoślad zajmuje 10 razy mniej miejsca niż samochód i jest tańszy. Nierzadko to najszybszy środek transportu w centrum miasta. Więcej rowerów zamiast samochodów na drogach to mniej korków, hałasu i czystsze powietrze.

 

Szczęśliwsze miejsce pracy zaczyna się już w drodze do biura.

Osoby aktywnie jeżdżące na rowerze są zdrowsze, szczęśliwsze i bardziej produktywne. Poranna aktywność fizyczna nie tylko wpływa na wydzielanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia, ale przede  wszystkim poprawia krążenie i dotlenia mózg, dzięki czemu szybciej  myślimy, uczymy się i przyswajamy nowe informacje, efektywnie pracujemy. Omijając poranne korki cykliści unikają stresu i frustracji, są bardziej życzliwi i budują trwalsze relacje.

Według badania Deloitte millenialsi chcą dłużej pracować dla firm, które umożliwiają angażowanie się w inicjatywy na rzecz środowiska i społeczeństwa. Aż 86% z nich uważa, że sukces firmy powinien być mierzony czymś więcej niż tylko zysk finansowy.

 

Pracodawcy wynagradzają za wybór roweru bo to się opłaca.

Badanie przeprowadzone przez brytyjską organizację YouGov pokazało, że cykliści biorą prawie 2 razy mniej wolnych dni z racji zwolnienia chorobowego niż osoby nie jeżdżące na rowerze. Średni koszt absencji jednego pracownika rocznie to aż 9 tys. złotych, a dzięki aktywności fizycznej można obniżyć tzw. absenteizm nawet o 25%.

Pracownicy dojeżdżający do pracy na rowerze to także oszczędności operacyjne. W miejscu przeznaczonym dla jednego samochodu można zmieścić aż 10 rowerów. Znana firma farmaceutyczna GlaxoSmithKline obliczyła, że wspierając cyklistów oszczędza rocznie £2,000 na każdym miejscu parkingowym.

Powyższe dane potwierdza Piotr Zalewski, PR Manager Google Polska: “Jako Google, wspieramy dojazdy rowerem do pracy. Miejsca parkingowe dla samochodów w naszym biurze w Warszawie zostały przeznaczone na parking rowerowy. Co roku w biurach na całym świecie odbywa się Bike to Work Day. W tym roku 11 zespołów zgłosiło się do aktywnego jeżdżenia przez cały miesiąc w ramach Charity Cycling Challenge z Activy.”

 

Rowerowy pracodawca – czyli jaki?

Aż u 79% z ankietowanych osób pracodawca nie promuje transportu rowerowego i aż 74% z badanych chciałoby zmiany tej sytuacji. Jednocześnie 83% badanych chce częściej  dojeżdżać rowerem do pracy i deklaruje, że zaczęliby dojeżdżać rowerem do pracy, jeśli robiliby to też ich znajomi.

Właśnie dlatego dziś, w światowy dzień dojazdu rowerem do pracy, rusza akcja Rowerowy Pracodawca z inicjatywy grupy aktywistów “Ministerstwo Rowerów”.

Jej celem jest pomaganie polskim firmom w popularyzacji dojazdów rowerem do pracy, m.in. oferując darmowe konsultacje dla działów HR lub CSR. Już 1 czerwca rusza także coroczny konkurs na najbardziej rowerowego pracodawcę w Polsce.

To także promocja dopiero pojawiających się w Polsce gotowych rowerowych rozwiązań dla pracodawców, np. programów i konkursów motywujących do wyboru roweru, serwisów rowerowych dla pracowników, firmowych flot rowerowych czy nowoczesnych wieszaków dla biurowców. 

A może to czas na roweryzację Twojego pracodawcy?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF