...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

e-Izba rozpoczyna formalną działalność

W Krajowym Rejestrze Sądowym powstał prawomocny wpis Izby Gospodarki Elektronicznej – izby gospodarczej założonej przez podmioty branży internetowej: sklepy internetowe, platformy e-commerce, operatorów płatności online, firmy świadczące usługi społeczeństwa informacyjnego oraz udostępniające w sieci treści cyfrowe.

Według szacunków Komisji Europejskiej gospodarka internetowa stanowi prawie 6 proc. polskiego PKB. Izba Gospodarki Elektronicznej jest podmiotem, który reprezentuje branżę e-commerce. Jej celem jest rozwój polskiego rynku usług świadczonych drogą elektroniczną, poprzez identyfikację potrzeb, edukację i wymianę know-how, ale również przez skuteczne reprezentowanie wspólnych interesów branży przed administracją rządową.

– Dzięki obranej formule izby gospodarczej branża internetowa zyskała reprezentatywną organizację do uczestniczenia w procesach legislacyjnych. Oficjalnie powołana do życia Izba Gospodarki Elektronicznej dodatkowo daje w pełni demokratyczny wpływ firmom członkowskim na organizację, której priorytetami jest dbanie o rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców internetowych oraz edukacja rynku – tłumaczy Grzegorz Wójcik, prezes Fundacji Rozwoju Gospodarki Elektronicznej, która skoordynowała cały proces powstania e-Izby.

E-Izba powstała w styczniu bieżącego roku z inicjatywy 34. podmiotów. W krótkim czasie poparcie dla niej wyraziło 110 członków założycieli – wśród sygnatariuszy statutu e-Izby znajdują się zarówno duże firmy, mali i średni przedsiębiorcy, a także start-upy. Obsługą prawną przy rejestracji e-Izby zajmowała się Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy.

– Powstanie polskiej Izby Gospodarki Elektronicznej było długo oczekiwane i konieczne. Wiążemy duże nadzieje z pracami e-Izby w zakresie reprezentacji naszej branży, ustalania i wdrażania standardów, edukacji i prac legislacyjnych zmierzających do poprawy jakości funkcjonowania całego środowiska – mówi Maciej Nykiel, członek zarządu fly.pl.

W ramach e-Izby operacyjnie od stycznia 2013 roku działa e-Commerce Polska. W tym czasie zrealizowała kilka projektów. Powstała Szkoła e-Commerce Polska, w ramach której przeprowadzono serię szkoleń edukacyjnych dla branży. Podjęta została współpraca z uczelniami wyższymi, efektem czego są nowe kierunki studiów z zakresu handlu elektronicznego. Przy współpracy z ośrodkiem badawczym Gemius opracowany został raport „e-commerce w Polsce 2012 – Gemius dla e-Commerce Polska”. W ramach prac grup merytorycznych przygotowano branżowe standardy, w tym „Przepis na ciasteczka” oraz stanowisko Izby dotyczące Zielonej Księgi. Podejmowano także działania na rzecz konsumenta – tworząc „Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online”, który stał się preludium do kampanii „Kupuję w internecie”.

– Z naszej perspektywy jednym z większych wyzwań jest śledzenie zmian prawnych dotyczących prowadzenia e-sklepu. Funkcjonując w ramach e-Izby mamy pewność, że wszystkie zmiany są monitorowane, ale również, że zostaną opracowane stosowne rekomendacje regulacji prawnych, sprzyjające prowadzeniu e-biznesu. Jest to główny powód naszego wstąpienia w struktury Izby Gospodarki Elektronicznej  – mówi Michał Nawrocki, wiceprezes Electro.pl.
 
– Współpraca w ramach organizacji branżowej pozwoli przede wszystkim na ustalenie jednolitych procedur i standardów działania w całym sektorze handlu internetowego. Wierzymy, że e-Izba, jako forum dyskusyjne i platforma wymiany doświadczeń między podmiotami, będzie miała realny wpływ na rozwój i wizerunek całej naszej branży. Powinno się to przełożyć się na lepsze i sprawniejsze funkcjonowanie każdej z firm sektora e-commerce, w tym również Skąpiec.pl –  dodaje Mariusz Janiszewski, prezes zarządu Skąpiec.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF