Efigence bezpłatnie kształci przyszłych programistów. Rozmowa z Łukaszem Wełniakiem i Piotrem Chojnackim z Efigence

386

Jak powstały bezpłatne warsztaty Efigence Camp dla front-end developerów? Jaka jest rola front-end developerów ? Jakie znaczenie ma projektowanie doświadczeń użytkownika aplikacji internetowej? Na te pytania odpowiadają Łukasz Wełniak, Head of Front-end oraz Piotr Chojnacki, User Experience Director w Efigence.

Czym jest Efigence Camp?

Ł.W.: Efigence Camp jest cyklem bezpłatnych spotkań warsztatowych, podczas których uczestnicy rozwijają swoje umiejętności w obszarze technologii front-end’owych.

Jak powstał pomysł na stworzenie takich warsztatów?

Ł.W.: Potrzeba zorganizowania warsztatów zrodziła się w naszym teamie przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze, chcieliśmy dać ludziom zainteresowanym rozpoczęciem przygody z front-endem możliwość zdobycia wiedzy, bez konieczności brania udziału w dość drogich kursach. Gdy zaczynaliśmy, szkół programowania nie było jeszcze za wiele i nauka programowania nie była tak popularna. Dzięki temu mogliśmy liczyć na spore wsparcie społeczności front-endowej w kwestii propagowania naszej inicjatywy.

Po drugie szukaliśmy „młodych zdolnych”, a praca z ludźmi na warsztatach daje możliwość poznania ich od strony zawodowej – sprawdzenia, jak rozwiązują problemy, jak podchodzą do zadań. Na koniec każdej edycji wybieramy z grupy osoby, które nam się najbardziej spodobały i proponujemy im dołączenie do zespołu Efigence. Większość z nich nadal z nami pracuje.

Tegoroczne warsztaty to już trzecia edycja Efigence Camp. Jak duże zainteresowanie jest warsztatami? Czy zmienia się ono z roku na rok?

Ł.W.: Zainteresowanie jest spore. Już przy okazji pierwszej edycji przerosło nasze najśmielsze oczekiwania, bo zgłosiło się ponad 130 osób. Z edycji na edycję jest coraz więcej chętnych – w tym roku w warsztatach chciało już uczestniczyć blisko 200 osób. Przykro nam, że nie możemy zaprosić wszystkich, jednak mamy ograniczone możliwości lokalowe.

Jakie obszary tematyczne obejmują warsztaty?

Ł.W.: Warsztaty obejmują zagadnienia z zakresu technologii front-end’owych. Przyjmując uczestników patrzymy na umiejętności, które już posiadają. Wychodzimy z założenia, że uczestnik ma już podstawy, co daje nam możliwość zagłębienia się w tematy programowania na przykład w JavaScripcie.

Jaka jest rola front-end developera? Jakie umiejętności front-end developera są obecnie najbardziej pożądane?

Ł.W.: Rola front-end developera polega na przygotowaniu warstwy wizualnej strony lub aplikacji internetowej, nierzadko wzbogaconej o elementy logiki biznesowej. Coraz częściej polega na tworzeniu całych aplikacji, które są  obsługiwane po stronie przeglądarki www. Z tzw. back-end’em – czyli z częścią aplikacji ulokowaną na serwerze – komunikują się jedynie wtedy, gdy muszą wymienić dane.

Co zyskują uczestnicy po odbyciu warsztatów i jakie mają możliwości startu na rynku?

Ł.W.: Chcemy, żeby po zakończeniu cyklu warsztatów uczestnik miał wiedzę o swojej roli w procesie tworzenia oprogramowania oraz wiedział, jaki jest zakres jego obowiązków. Pomagamy uczestnikom wyrobić pewne nawyki przydatne przy pracy i rozjaśniamy zagadnienia technologiczne.

Po skończeniu warsztatów wielu uczestników decyduje się na poszukiwanie pierwszej pracy w branży, niektórzy przychodząc do nas już gdzieś pracują, ale szukają usystematyzowania wiedzy i rozwoju. Myślę, że po naszych warsztatach nabierają pewności siebie, gotowości do startu w świat front-endu.

Zdarzają się też osoby, które przychodzą na warsztaty żeby sprawdzić, czy programowanie jest dla nich. Mają możliwość zweryfikowania swoich planów i wyobrażeń o tej pracy, zanim poczynią poważniejsze kroki.

Czy możemy poznać jakieś ciekawe przykłady projektów uczestników Efigence Camp?

Ł.W.: Na naszych warsztatach pracujemy nad szkieletem aplikacji bankowości elektronicznej. Każdy z uczestników dostaje od nas projekty graficzne oraz dostęp do API, dzięki któremu – z naszą pomocą – może zacząć budować aplikację internetową.

Każdy z nich może później umieścić efekty swojej pracy w internecie i pochwalić się nimi np. podczas rekrutacji. W trakcie pracy dajemy zawsze do wyboru wiele możliwych rozwiązań i funkcjonalności, dzięki czemu każdy może stworzyć coś programistycznie odmiennego, co pokaże jego umiejętności.

Czy można stwierdzić, że aplikacje internetowe stają się pewnym „must have” w komunikacji marek?

P.Ch.: W czasach, w których ponad 50% Polaków deklaruje, że korzysta z internetu CODZIENNIE, brak komunikacji w kanałach digitalowych oznacza dla marki nie tylko stagnację, ale nieuchronną regresję i utratę klientów. Aplikacje internetowe są często pierwszym punktem styku klienta z marką, źródłem informacji czy opinii. Marki doskonale zdają sobie sprawę również z tego, że jest to szybki i prawdopodobnie najtańszy kanał pozyskiwania nowych klientów czy leadów. Świadomość efektu ROPO (Research Online, Purchase Offline) i potencjału omnichanell (budowania spójnych doświadczeń użytkownika w różnych punktach styku klienta z marką) – w kontekście aplikacji internetowych pozwala w odpowiedni sposób zaadresować strategię biznesową marki i budować silną pozycję na rynku.

Jakie znaczenie dla skuteczności aplikacji internetowych ma projektowanie  doświadczeń użytkownika?

P.Ch.: Użytkownik korzystając z aplikacji internetowej odbiera produkt, usługę czy treść jaką ta aplikacja mu dostarcza przez pryzmat interfejsu użytkownika. Budowanie pozytywnego doświadczenia poprzez odpowiednie projektowanie procesów w oparciu o metodykę User Centered Design jest tutaj kluczowe dla budowania przewagi konkurencyjnej w obszarze Customer Experience. Dobrze zaprojektowany UX i UI pozwala budować pozytywne doświadczenia użytkownika a tym samym wzmacniać jego poczucie satysfakcji w kontakcie z marką i tworzyć długotrwałą lokalizującą relację.

Jak Pana zdaniem będzie się rozwijał rynek programistyczny w najbliższych latach, biorąc pod uwagę szybkie tempo rozwoju nowych technologii?

Ł.W.: Moim zdaniem, skieruje się w stronę specjalizacji. Technologia rozwija się bardzo szybko, pojawia się coraz więcej bibliotek, więcej frameworków, nowe języki programowania. Już teraz powoduje to, że nie można znać się na wszystkim, co jest dostępne na rynku w obrębie technologii np. front-end’owej. Żeby być dobrym w tym, co się robi, trzeba sobie wybrać jakąś ścieżkę rozwoju. To doprowadzi w konsekwencji do rozbicia na drobniejsze specjalizacje. Taki trend widać już na rynku – niektóre firmy poszukują programistów JavaScript, a niektóre specjalistów front-end, co zawiera w sobie JavaScript, ale też inne technologie.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };