...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Elektro ScaleUp wypracuje rozwiązania dla polskiej branży elektromobilności

Wdrożenie 23 pionierskch technologii dla elektromobilności – to cel programu Elektro ScaleUp, który łączy korporacje ze startupami. Do realizowanego przez techBrainers programu przystąpiły już TAURON, PKN ORLEN, Carrefour Polska, Siemens, Synerise oraz Larq. Pilotaż wpisuje się w rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności i finansowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Strategiczny przegląd e-mobilności

Rozwój elektromobilności jest jednym z priorytetów rządu. – To branża przyszłościowa, która w ciągu najbliższych kilku lat zrewolucjonizuje przemysł motoryzacyjny. Dlatego wspieramy ją także funduszami Programu Inteligentny Rozwój – mówi minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. – Dobrym tego przykładem jest realizacja programu Elektro ScaleUp, który przygotowuje młode spółki do wdrażania swoich produktów, np. infrastruktury ładowania pojazdów. Bo elektromobilność to nie tylko samochody, ale też sieć punktów ładowania – podsumowuje.

Program Elektro ScaleUp ma zwiększyć liczbę startupów pracujących nad innowacjami, które pozwolą pokonać występujące dziś bariery w rozwoju rynku elektromobilności. – Zależy nam na tym, żeby program Elektro ScaleUp przyniósł konkretny efekt dla rozwoju branży i był realnym bodźcem do współpracy w obszarze elektromobilności dla wszystkich uczestniczących w nim stron. Liczymy na wzmożenie aktywności startupów i wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze, ale również na zmotywowanie polskich liderów korporacyjnych do zaangażowania się w tą działalność, włączenie jej w swój core business. Otworzy to realne możliwości dla dalszej, już komercyjnej współpracy ze startupami, ukierunkowanej na tworzenie polskich rozwiązań z zakresu elektromobilności – wyjaśnia Mikołaj Różycki, zastępca prezesa PARP.

– Strategiczne pozycje i role na rynku e-mobility w Polsce nadal nie zostały zajęte. Ci, którzy pierwsi dokonają rzetelnej oceny swojego potencjału i zbudują przewagę technologiczną, mają szansę zająć pozycję liderów i czerpać z tego zyski – mówi  Magdalena Jackowska-Rejman, prezes zarządu techBrainers, operatora projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp. – Rozwoju branży nie dokona jedna firma, nawet największa. Potrzebna jest do tego współpraca odważnych liderów wielu branż – dodaje.

Przedstawiciele TAURONA, PKN ORLEN, Carrefour Polska, Siemens, Synerise oraz Larqa uczestniczą w warsztatach i panelach, dzięki którym zdefiniują stojące przed nimi indywidualne i wspólne wyzwania w rozwoju biznesów w obszarze elektromobilności. Odpowiedzi na te wyzwania zapewnić mają startupy, których nabór trwa do 31 grudnia br. – Najlepsze z innowacyjnych rozwiązań wdrożymy i przetestujemy w dużej skali u partnerów korporacyjnych. Pierwsza runda pilotaży potrwa do połowy przyszłego roku, kolejna rozpocznie się latem 2019 r. – wyjaśnia Magdalena Jackowska-Rejman, prezes zarządu techBrainers, jedynego operatora projektu Pilot Maker Elektro ScaleUp, wybranego przez PARP.

Na realizację pilotaży startupy otrzymają do 500 tys. zł, a także wsparcie ekspertów korporacyjnych, technologicznych i biznesowych. Elektro ScaleUp pozwoli znaleźć i w pełni skomercjalizować co najmniej 23 pionierskie technologie dla elektromobilności. Nabór startupów prowadzony jest przez stronę http://electro.pilotmaker.pl/.

TAURON

TAURON ma już za sobą pierwsze doświadczenia z  elektromobilnością. Wspólnie z MZK w Jaworznie, od kilku lat testuje napędzane prądem autobusy miejskie oraz systemy ich szybkiego ładowania. Firma inwestuje też w carsharing – do końca roku stworzy w Katowicach miejską wypożyczalnię e-samochodów i postawi ponad 30 punktów ich ładowania. Doświadczenia te będą wykorzystane do rozwoju w kolejnych miastach.

Rozwój elektromobilności będzie wspierał główny obszar biznesowy TAURONA, generując wzrost zużycia energii elektrycznej oraz konieczność rozwoju infrastruktury dystrybucyjnej. Koncern zamierza też proponować klientom biznesowym i samorządowym usługi związane z infrastrukturą oraz samochodami elektrycznymi. To będzie dla TAURONA nowe źródło przychodów. – Uważam, ze najlepszym sposobem stymulowania rozwoju tego rynku jest znalezienie skutecznych modeli biznesowych, których wypracowanie jest naszym celem w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp. Ta innowacyjna formuła, tworząca sieci liderów biznesowych i rozwoju technologii wspierających e-mobility, stanie się, mam nadzieję, jednym z kół napędowych rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Jarosław Broda, Wiceprezes Zarządu ds. Zarządzania Majątkiem i Rozwoju TAURON Polska Energia. – Otworzyliśmy naszą organizację na technologie i modele biznesowe, które dopiero się tworzą lub zaczynają zdobywać rynek. Idea open innovation na trwałe wpisała się w kulturę naszego działania – dodaje.

PKN ORLEN

Dla PKN ORLEN uczestnictwo w projekcie jest naturalnym uzupełnieniem obecnie podejmowanych działań w obszarze elektromobilności. Koncern od dawna ma świadomość, że elektromobilność to rewolucja w motoryzacji na skalę światową. Aby odgrywać wiodącą rolę w tym segmencie, należy podjąć działania na jak najwcześniejszym etapie. Dlatego spółka identyfikuje potencjał płynący z e-mobility na wielu płaszczyznach. Jako producent produktów petrochemicznych dostrzega olbrzymi rynek na funkcjonalne materiały niezbędne do budowy nowoczesnych pojazdów. W tym kierunku konsekwentnie rozwija łańcuch wartości, inwestując w rozbudowę instalacji produkcyjnych. PKN ORLEN to również znaczący producent energii elektrycznej, na którą zapotrzebowanie będzie rosło w związku z coraz większą liczbą samochodów elektrycznych. Obserwując rynkowe trendy, koncern już teraz myśli o inwestycji w odnawialne źródła energii. Najbardziej namacalnym obszarem obecności koncernu w elektromobilności jest program budowy szybkich ładowarek dla pojazdów elektrycznych na stacjach paliw. – Konsekwentnie realizujemy plany rozwoju sprzedaży paliw alternatywnych na naszych stacjach. Chcemy, aby w 2019 r. posiadacze samochodów elektrycznych mogli przejechać Polskę głównymi szlakami drogowymi, korzystając z naszych ładowarek. Stąd decyzja o uruchomieniu pilotażowego programu budowy sieci 150 szybkich ładowarek na stacjach paliw – mówi Patrycja Klarecka, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Sprzedaży Detalicznej.

PKN ORLEN aktywnie podąża również za najnowszymi trendami rynkowymi w zakresie nowych modeli biznesowych –sukcesywnie poszerza ofertę wynajmu aut na minuty w ramach carsharingu. Z perspektywy koncernu rozwój elektromobilności stanowi wyzwanie, ale również wielką szansę dla uzyskania synergii wynikającej z zaangażowania różnych obszarów technologicznych. Obecność PKN ORLEN w projekcie wynika z przeświadczenia, że jeszcze większą synergię można uzyskać stawiając na współpracę z dynamicznym środowiskiem małych firm technologicznych z obszaru elektromobilności.

Carrefour Polska i Larq

Carrefour na kilku europejskich rynkach sprawdza, jakie korzyści przynosi realizacja dostaw towarów e-autami. Swoim klientom już od pół roku oferuje też usługę carsharingu. Wykorzystuje do tego pojazdy partnera zewnętrznego. Elektryczny samochód można wypożyczyć na parkingu pod jednym z trzech hipermarketów w Warszawie. Sieć tłumaczy, że chce dać klientowi pełną niezależność, by zwiększyć komfort robienia zakupów w swoich sklepach. – Rozwój innowacyjnych usług jest ważnym elementem strategii transformacji cyfrowej Carrefour Polska – mówi Robert Noceń, wiceprezes Carrefour Polska. – Do tej pory koncentrowaliśmy się głównie na inicjatywach własnych, teraz angażujemy do współpracy również partnerów zewnętrznych. W Pilot Maker Elektro ScaleUp będziemy poszukiwać kolejnych inspiracji – dodaje.

Innowacji szuka też Larq. Do funduszu należy Nextbike Polska, największy w kraju operator rowerów miejskich i niewątpliwie lider wypożyczeń bicykli na prąd. Pierwszych sto elektrycznych rowerów pojawiło się w warszawskim Veturillo pod koniec lata zeszłego roku. Dodanie ich do oferty wymagało zbudowania specjalnych stacji z ładowarkami do akumulatorów. Kilkunastomiesięczne doświadczenia zdobyte w stolicy, firma przeszczepia na dużo większą skalę. W Trójmieście buduje sieć Mevo, w której wiosną 2019 r. jeździć będzie aż 4086 elektrycznych jednośladowców. – To będzie największy system elektrycznych rowerów na świecie! – ocenia dr Krzysztof Przybyłowski, prezes Larqa. – Dostrzegamy olbrzymi potencjał w rynku elektromobilności. Chcemy zająć na nim strategiczne pozycje, ale by się umocnić i zwiększyć skalę, musimy szukać kolejnych innowacji– dodaje.

Synerise

Synerise w gronie partnerów Pilot Maker Elektro ScaleUp jest firmą wyjątkową. Spółka stworzyła opartą o algorytmy sztucznej inteligencji (AI) platformę, która analizuje olbrzymie zbiory danych (Big Data), pomaga podejmować decyzje biznesowe oraz zwiększać skuteczność działań operacyjnych. W oparciu o dane rozwiązanie Synerise pozwala także zwiększać jakość oferowanych usług i poprawiać doświadczenia klientów (data driven UX).

Jak ma się to do e-mobilności? – W Synerise odkrywamy przed firmami potęgę wiedzy drzemiącej w danych. Potrafimy je zbierać, analizować i wyciągnąć wnioski w sposób zautomatyzowany i bez nadzoru. To zaoferujemy rynkowi elektromobilności, który tworzy sieć nieustannej wymiany danych: jaka liczba e-pojazdów jest w ruchu, w jakim terminie są wolne, gdzie się znajdują (geolokalizacja), jaki procent z nich jest w trakcie ładowania, jak obciąża to system energetyczny, ile osób wypożycza e-pojazdy, w jakim są wieku, jak poprawiać ich komfort i zadowolenie na podstawie danych itd. Synerise oferuje również tworzenie modeli billingowych, co ma ogromne znaczenie dla rentowności car- i bikesharingu – wyjaśnia Jarosław Królewski, prezes firmy.

Synerise jest młodą, ale dojrzałą spółką, która buduje swój sukces na silnym IP. To jeden z największych w Europie Środkowo-Wschodniej dostawców rozwiązań BigData i AI, dostrzegany przez takie osobistości jak np. CEO Microsoft – Satya Nadella oraz wielokrotnie nagradzany w międzynarodowych konkursach. W Pilot Maker Elektro ScaleUp Synerise będzie uczestniczyć w ocenie potencjału firm, które czekają na swój biznesowy wzrost.

Pilotaż Elektro ScaleUp jest finansowany z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, poddziałanie 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB. Więcej informacji na temat założeń pilotażu dostępnych jest na stronie poir.parp.gov.pl/elektroscaleup.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF