Fake news w polskim internecie

179

Połowa Polaków spotkała się z tzw. fake newsami, czyli nieprawdziwymi informacjami
rozpowszechnianymi w internecie. Jednocześnie 1 na 7 badanych przyznaje, że zdarzyło
mu się nieświadomie powielać fake newsy.

Zjawisko fake news, czyli rozpowszechnianie nieprawdziwych, wprowadzających w błąd
informacji jest coraz silniejsze i dotyka coraz większą grupę Polaków. Badanie zrealizowane
na początku grudnia br. dla Grupy On Board Think Kong pokazało, że w ciągu ostatnich 6
miesięcy połowa Polaków spotkała się ze sfabrykowanymi informacjami
rozpowszechnianymi w internecie. Do tego 1 na 7 badanych zdarzyło się nieświadomie
udostępniać taką nieprawdziwą informację.

– „Wśród badanych, którzy w ostatnim czasie spotkali się z fake news nieznacznie większy
odsetek stanowią mężczyźni. Jeśli chodzi o dalsze udostępnianie fake news – zdarzyło się to
16,7% kobiet oraz 13,9% mężczyzn” – komentuje Katarzyna Rek, Head of Corporate
Department w Grupie On Board Think Kong. „Bez wątpienia coraz częściej będziemy mieli do
czynienia z fake news. Wynika to z jednej strony z rozwoju internetu i mediów
społecznościowych, z drugiej z ciągłego wyścigu w przekazywaniu atrakcyjnych,
przyciągających odbiorców informacji” – dodaje.

Zjawisko fake news jest coraz silniejsze i dużej mierze wkroczyło już nie tylko w sferę
prywatną, ale również biznesową.

– „Informacje na temat wycofania się firmy z polskiego rynku, zasad obsługi klienta czy
jakości produktów – tego rodzaju news’y wygenerowane przez hejterów mogą w każdej
chwili wywołać spektakularny kryzys i skutecznie zniszczyć reputację firmy. Zasięg tego
rodzaju treści jest zwykle bardzo duży, a firmy muszą podjąć szereg działań, aby odbudować
zaufanie do swojej marki” – komentuje Katarzyna Rek, Head of Corporate Department w
Grupie On Board Think Kong. „Z drugiej strony nie każda nieprawdziwa informacja to
potencjalne zagrożenie, dlatego monitoring i dobrze dobrane narzędzia reakcji to klucz do
sukcesu. Cena za błędy na tym pierwszym etapie rozwoju sytuacji potrafi być bardzo duża” –
dodaje Katarzyna Rek.

Więcej informacji o tym, dlaczego fałszywe treści są realnym zagrożeniem dla biznesu
pod linkiem: https://onboard.pl/aktualnosci/falszywe-tresci- realnym-zagrozeniem- dla-biznesu- czyli-
radzic-fake- news/
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą omnibus na reprezentatywnej
próbie 800 internautów w Polsce w dniach 4-6 grudnia 2017 r.

::

On Board-ECCO Network to jedna z największych i najbardziej renomowanych firm doradczych z obszaru public relations w Polsce. Agencja jest częścią międzynarodowej sieci ECCO Network, obecnej w ponad 30 krajach i łącznie zatrudniającej ponad 1500 konsultantów w 50 biurach na całym świecie. On Board zapewnia
kompleksową obsługę w zakresie komunikacji, oferując strategiczne doradztwo m.in. w obszarach: Brand Public Relations, Corporate & Financial Communications, Investor Relations, Crisis Management, Issues Management oraz Public Affairs. Agencja jest członkiem Związku Firm Public Relations oraz partnerem Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Wielokrotnie była także laureatem nagród w międzynarodowych i polskich konkursach (IPRA GWA, Magellan, Złote Spinacze).

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };