...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Festiwal Myślenia Projektowego

Chcielibyśmy, aby mieszkańcy województwa łódzkiego angażowali się w życie naszego regionu i mieli wpływ na to co w tym regionie się dzieje. Dlatego już niebawem udostępnimy im narzędzia do budowania ciekawego, przyjaznego i inspirującego otoczenia. Wszystkich kreatywnych, ciekawych świata chcących odkrywać nowe możliwości rozwoju zapraszamy na Festiwal Myślenia Projektowego w dniach 18-24 czerwca.

Centrum sportu na wzgórzu dawnej kopalni Góry Kamieńskiej, Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” czy innowacyjna platforma zakupowa „Listonic” to jedynie kilka przykładów kreatywnego wykorzystania potencjału naszego regionu. Ogrom pomysłów na poprawę jakości życia udowadnia, że angażowanie mieszkańców w sprawy ich regionu to najlepszy krok na drodze budowania tożsamości regionalnej. – Naszą strategię oparliśmy na budowaniu wizerunku województwa poprzez pokazywanie pionierskich rozwiązań, które zostały zrealizowanie w tym regionie – mówi Maciej Łaski, p.o. Dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Zgodnie z przyjętymi założeniami, naszym celem jest promowanie łódzkiego jako prekursora myślenia projektowego, który docenia potencjał kreatywny swoich mieszkańców – dodaje Maciej Łaski.

– Festiwal Myślenia Projektowego jest inicjatywą, dzięki której udowodnimy, że stawiając w centrum uwagi człowieka i jego potrzeby, możemy, niekonwencjonalnymi i twórczymi metodami, je zaspokoić – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Warsztaty, wystawy, debaty oraz wydarzenia towarzyszące, które znajdą się w programie festiwalu, odkryją skuteczne sposoby rozwiązywania problemów, zainspirują do podejmowania wyzwań i wyjścia poza schematy.

Główne wydarzenia festiwalowe odbywać się będą na terenie Widzewskiej Manufaktury „WiMy”, Centrum Promocji Mody – klastra branży tekstylno-odzieżowej przy Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi i Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego. 

Wydarzeniem inaugurującym będzie wystawa „Myśli zmieniające świat” organizowana w na terenie „WiMy”. Na wystawie pokażemy drogę, którą przeszli projektanci, aby stworzyć „idealny” produkt lub usługę. Jednym z przykładów będzie kultowy regał Billy, który każdy bez problemu może złożyć w domu.

Otwarciu Festiwalu Myślenia Projektowego będzie towarzyszył wykład Wojciecha Ławniczaka, założyciela Service Design Polska pt. „Kiedyś było inaczej, teraz… trzeba inaczej. O tym, jak design thinking może zmieniać́ nasz świat”.

Wprowadzeniem do tematu myślenia projektowego będzie konferencja branżowa pod hasłem „Wymiana myśli” zorganizowana w Centrum Promocji Mody przy Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Tematem przewodnim będzie design thinking, a poprowadzą ją eksperci, którzy mają wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu projektów zgodnych z metodologią myślenia projektowego, a także praktykę w prowadzeniu warsztatów.

Podczas Festiwalu dzieci i młodzież będą uczestniczyć w warsztatach myślenia projektowego, podczas których pokażemy jak kompleksowo podejść do problemu, jak się komunikować i współpracować w grupie, a zarazem szybko podejmować decyzje i zarządzać czasem.

Warsztaty dla dorosłych, które odbędą się w przestrzeniach Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego dotyczyć będą technik zespołowego rozwiązywania problemów i tworzenia rozwiązań poprzez formułę design thinking. Uczestnicy spotkania poznają proces projektowania usług, ćwicząc na konkretnym przykładzie kolejne etapy postępowania.

Mieszkańców województwa łódzkiego zaprosimy także na spotkanie „PechaKuchaNight Łódź”, które będzie dobrą okazją do poznania ludzi twórczych, pokazania ciekawych projektów szerszej publiczności i swobodnej wymiany myśli. Tematem może być utworzona kreatywna przestrzeń, budynek, projekt mebli, kampania reklamowa, kolekcja ubrań, grafika, nowy event, inicjatywa społeczna, czy po prostu pomysł, o którym chcemy opowiedzieć całemu światu.

W programie Festiwalu znajdą się również wyjątkowe warsztaty placemaking – „Napraw Sobie Miasto”, podczas których uczestnicy będą pracować nad konkretnymi lokalizacjami, aby zmienić wybraną część swojego miasta. W ramach warsztatów zostaną zorganizowane spacery po wybranym obszarze, praca w grupach na mapach i makietach wybranego terenu, dyskusje. Wszystko w celu znalezienia rozwiązań konkretnych problemów.

Gra miejska – „Graj i miej twórczy umysł”, będzie wspaniałą okazją do powrotu do czasów dzieciństwa. Podczas zabawy przypomnimy kreatywne oblicze starych gier oraz umiejętności, które w nas wykształciły. Do projektu wybraliśmy zabawy, które w prosty sposób nauczą myślenia o zasobach, planowania, oceny sytuacji, opracowywania strategii i działań zespołowych.

Happening „Miej Miejsce”, po raz kolejny organizowany w Łodzi i tym razem zaskoczy. Jego celem będzie rozmowa o tym, jak zadbać o przestrzeń publiczną i próba osiągnięcia określonych zmian poprzez działanie happeningowe.

Filmowy wieczór z designem i projekcją filmu Design & Thinking – dzięki niemu dowiemy się, w jaki sposób zaangażować organizacje w myślenie o zmieniającym się krajobrazie biznesu, kultury i społeczeństwa. 

20 i 21 czerwca zapraszamy na „Dni Otwartych Pracowni” na terenie Widzewskiej Manufaktury „WiMa”. Spotkać tam będzie można m.in. Aleksandrę Kmiecik, projektantkę i absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi,  Łukasza Zbieranowskiego i Macieja Lebiedowicza z łódzkiego studia graficznego Fajne chłopaki oraz projektantów ze studia graficznego Punkt Widzenia.

Podczas Festiwalu Myślenia Projektowego zaprosimy także na spacer szlakiem usług publicznych i warsztaty tworzenia mapy punktów styku z usługami publicznymi Łodzi. Uczestnicy spaceru staną się badaczami, udając się na „miejskie safari”. Zaopatrzeni w notesy i „karty oceny” razem sprawdzimy na ile miejskie usługi są dopasowane do oczekiwań i potrzeb użytkownika. 

Dzieci zapraszamy na kolorowe warsztaty „Green Design Thinking”, gdzie porozmawiamy o tym, co znaczy projekt i projektowanie, zwizualizujemy marzenia, stworzymy rysunki i wycinanki oraz przygotujemy prototypy z użyciem roślin, elementów plastycznych, kartonów. Dzieci czeka wspaniała, kreatywna zabawa.

Festiwal Myślenia Projektowego to także szereg tematycznych wystaw.

Wystawa – „Dizajn w przestrzeni publicznej. Do pracy rodacy!”, w której pokażemy przykłady z polskich i europejskich miast, jednocześnie zachęcając do dyskusji – czy dizajn i technologia są dla nas udogodnieniem, ułatwiającym nam codzienne funkcjonowanie, czy może przekleństwem sprawiającym, że jesteśmy stale zawodowo „dostępni”.

Wystawa „Design w Terenie” zaprezentuje efekty cyklu warsztatów projektowych, podczas których uczestnicy i eksperci wprowadzali się na tydzień do danej gminy, by wspólnie z mieszkańcami znaleźć rozwiązania wskazanych wcześniej problemów.

Wystawa „Plaża 60+”, gdzie będzie można przyjrzeć prototypom obiektów użytkowych przeznaczonych na gdyńską plażę. Projekty łączą artystyczną wizję z praktyczną funkcjonalnością – w oparciu o badania socjologiczne.

Wystawa „Projektowanie… do usług!”  przybliży metodę projektowania usług, jej etapy i stosowane narzędzia. Jednocześnie umożliwi prześledzenie realnych procesów – projektów usług.

Nie pytajmy co, pytajmy dlaczego, próbujmy szukać odpowiedzi i rozwiązań. Festiwal Myślenia Projektowego pobudzi naszą wrażliwość na potrzeby, doda odwagi do zadawania pytań i podejmowania wyzwań. Odniesienie sukcesu jest w zasięgu naszych możliwości. Zaprojektujmy go razem!

Po więcej informacji zapraszamy na: www.dt.lodzkie.pl

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF