Gamer Advertising – marketing gier, sposoby efektywnej komunikacji marketingowej

81

Miliony graczy w Polsce to nie lada wyzwanie dla marek. Rynek podbijają ciągle nowe narzędzia marketingowe, pomagające firmom w promocji wśród gamerów.

Marketing gier komputerowych stał się samodzielną i dobrze już rozwiniętą dziedziną wiedzy.  Nie są popularne tylko wśród dzieci i młodzieży, ale także wśród starszych konsumentów Internetu. Gry komputerowe zaczynają dominować wśród dostępnych form rozrywki. Coraz więcej osób zaczyna je traktować także jako sposób na życie, co tłumaczy chociażby rosnącą popularność e-sportowców.

Agencja Newzoo w raporcie Global Games Market Report szacowała, że do końca 2017 roku światowy rynek gier osiągnie wartość niemal 109 mld dolarów, w samej zaś Polsce jest to kwota sięgająca niemal 1,9 mld złotych. Analiza badań Polish Gamers Research z 2016 roku, podaje, że w Polsce gra tyle samo kobiet (50%), co mężczyzn (50%), a statystyczny gracz mieszka na wsi (37%), ma wykształcenie średnie (45%), stałe zatrudnienie (45%), najczęściej gra w domu (90%) i woli urządzenia mobilne.

źródło: Raport: Kondycja Polskiej Branży Gier ’17

 

Te liczby wcale nie dziwią biorąc pod uwagę fakt, iż współczesny rynek oferuje szereg gier za darmo. Najpopularniejszymi grami na świecie są gry sieciowe, takie jak Heartstone, League of Legends czy World of Tanks. Wydawcy zarabiają na sprzedaży dodatków, np. umożliwiających zmianę wyglądu postaci, czy zakup nowego, lepszego czołgu. Niektóre z możliwości poszerzających umiejętności czy wzbogacające aspekty techniczne danego sprzętu kosztują nawet do kilkuset złotych.

Zaczynając jednak od początku, gry komputerowe były wykorzystywane jako aparat reklamowy od czasu ich wejścia na rynek. Pierwsze produkcje były bardzo ograniczone ze względu na technologie, ale im bardziej się rozwijały, tym większe możliwości marketingowe dawały. Rozwój Internetu i nauki spowodował znaczne zmiany w świecie technologii gier, co miało wpływ na rosnące ilości graczy i zmianę profilu samego użytkownika z nerda do masowego gracza. Dynamizm na rynku gier, rozwój sprzętu i akcesoriów do grania, jak innowacyjne komputery z dodatkami ułatwiającymi rozgrywkę z podświetlaną klawiaturą czy matrycą z techniką G-Sync, fotele dedykowane gamingowcom, czy chociażby ogromny wybór konsoli, pozwoliły na stworzenie kilku narzędzi do wykorzystywania gier w marketingu:
– reklamy statyczne w grach (lokowanie produktów)
– reklamy dynamiczne w grach (in-game advertising)
– gry reklamowe (advergames)
– działania marketingowe w grupach graczy (game event marketing)
– wykorzystanie mechanik gier (gamifikacja, grywalizacja)

Marketerzy, widząc w tej dziedzinie przyszłość reklamy, inwestują w działania skierowane do graczy, a w gamer advertising wchodzą nawet największe korporacje. Jak w takim razie wykorzystać atuty gamingowe jakie daje świat, aby odnieść sukces w świetle własnej marki?

Inwestycja w banery, czyli IGA

Najpopularniejsza formą zaistnienia jest IGA, czyli in-game advertising. Banery reklamowe wyświetlane są w czasie gry. Niestety, tani sposób emisji, nie jest wystarczający. Użytkownicy charakteryzują się ślepotą banerową, widzimy to co nas interesuje i z naszego punktu widzenia jest dla nas przydatne, pomijając przy tym resztę komunikacji, która dla nas jest nieistotna. Inną popularną formą IGA jest wideo-reklama, emitowana w trakcie gry. Rodzi to z kolei zagrożenie zniechęcenia do marki i produktów, emisja w tym wypadku odbywa się w trakcie gry, nie ma możliwości jej wyłączenia, tylko odtworzenie materiału do końca co umożliwia powrót do rozgrywki.

Inwazyjna gra własna, czy jest gwarancją sukcesu?

Dbając o swój biznes i cele komercyjne można stworzyć własną grę dopasowaną do oferowanych produktów i własnych potrzeb zbytu, prezentując wchodzącą na rynek usługę w innowacyjny sposób. To tzw. advergaming. Rodzi to jednak ryzyko biznesowe. Stworzenie własnej gry równa się z wysokimi kosztami produkcji, zwłaszcza gdy ma być ona wielopoziomowa, posiadać atrakcyjną grafikę, czy różne scenariusze odkrywane przez użytkowników z każdym poziomem rozrywki. Zagrożenie zbyt dużych kosztów stworzenia gry, a finalnego zwrotu z inwestycji (ROI) dla firmy, powoduje, że z tego rodzaju marketingu korzystają głównie duże firmy.

Game Rewards, aktualny trend, czy stały sukces?

Marki, których grupą docelową są gracze, mogą spróbować skorzystać z serwisów lojalnościowych, czyli tzw. Game Rewards Platforms. Firmy za pośrednictwem platformy nagradzają graczy, w zamian za wykonywanie określonych zadań. Mogą to być konkursy, akcje promocyjne, kupony zniżkowe zamieszczone na stronie marki, ukierunkowane chociażby na zakup produktów czy usługi, za które gamerzy nagradzani są punktami w swoich grach. Polscy gracze są entuzjastami takich aktywności, benefit korzyści jaki za nimi przemawia jest silniejszy niż zdrowy rozsądek, dlatego też bardzo łatwo nas skłonić do tego rodzaju zachowania.

Entuzjaści gier komputerowych, są zatem doskonałą grupą docelową. Wystarczy, że dostarczymy im pewne benefity, a spełnią nasze oczekiwania i staną się zaangażowani w procesy, jakie chcemy osiągnąć poprzez wywołanie w nich aktualnej potrzeby posiadania.

Paulina Jaktorska – Head of Client Service Team w mr Target, spółce należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };