“… i zaprosimy blogera”. Influencerzy w promocji miejsc

Autor: Katarzyna Stempniak / White Bits

86

Jak ugryźć influencer marketing, by nie był tylko kolejnym kosztownym punktem w działaniach promocyjnych regionu? Oto 6 składników przepisu na udaną współpracę, które każdy marketer powinien znaleźć w swojej kuchni.

Punkt “współpraca z influencerami” na dobre zagościł wśród narzędzi promocji krajów, regionów, miast. To narzędzie szczególnie. Wymagające. Tu nie kupujemy powierzchni czy zasięgu. Tu WSPÓŁpracujemy z twórcą i docelowo — z jego społecznością. I jak w każdą udaną współpracę i każdą dobrą relację — trzeba włożyć odrobinę wysiłku i garść empatii. Niezależnie od budżetu 🙂

Jakie są zatem składniki przepisu na udaną współpracę z influencerami? Oto 6 podstawowych ingrediencji, które każdy marketer powinien znaleźć w swojej kuchni.

Czas

To akurat zawsze składnik deficytowy. A jakże ważny! Kampanię na Facebooku możemy odpalić z dnia na dzień. W przypadku współpracy z twórcą czas jest potrzebny na:

  • research — o tym za chwilę
  • ulokowanie naszej kampanii w kalendarzu współprac influencera
  • dopięcie szczegółów (doszlifowanie pomysłu, zakresu, świadczeń)
  • dogranie / zabookowanie miejsc i ew. atrakcji

W kampanii Podlaskie Travel od pierwszego kontaktu z influencerami do publikacji założyliśmy 2 miesiące.

Dobry research

Dobór influencera/-ów* do kluczowy składnik, który łączy się ze wspomnianym wyżej czasem. Jaki klucz zastosujemy w wyborze twórców? Zasięg? Nie tędy droga. Wracamy do empatii. Empatii wobec istoty naszego miejsca i tego, co stanowi jego DNA. Wobec twórcy, który te DNA zrozumie i ubierze w swoją narrację. I wobec czytelników / widzów w kontekście naszej grupy docelowej lub jej segmentu.

To czas(!) by kwestionować i stawiać pytania:

  • Czy to, że twórca rok temu odwiedzał naszą konkurencję, to dobrze czy źle? (to zależy)
  • Czy skoro promocja miejsc — to koniecznie bloger z kategorii “travel”? (cóż, do kampanii Podlaskie Travel zaprosiliśmy twórczynię bloga o… minimalizmie: Simplicite)
  • Czy nasz temat ma szansę na takie zasięgi jak tamten post o Assassin’s Creed Odyssey? (hmmm, to zależy)
  • Czy potrzebny nam twórca, który robi ładne ujęcia z drona? 🙂 (to zależy)

(No nie ma wyjścia, na to serio potrzeba czasu.)

*Są do tego narzędzia wspierające, ale nie zrobią za nas całej roboty.

Pomysł

Jakie cechy regionu, miasta, miejsca chcesz pokazać, aby właśnie one mogły trafić do odbiorców twórcy? Wielu influencerów chętnie zejdzie z utartego szlaku, aby przeżyć (i zrelacjonować) historię, której jeszcze nie opisano w Wikipedii. Scenariuszy jest przecież tak wiele.

My — zamiast intensywnego rajdu po atrakcjach regionu — zaproponowaliśmy pobyt w duchu „cyfrowego detoksu”. Jak wyszło? Linki do publikacji znajdziecie na dole tekstu:)

Gościnność

Inaczej niż w przypadku współpracy influencerów z markami konsumenckimi, przy współpracy z “miejscem” – influencer jest naszym gościem. Opuszcza swój dom, żeby pomieszkać w naszym. To oznacza, że trzeba się nim zająć najlepiej jak umiemy. Zaangażować się, potraktować z wyczuciem i indywidualnie. Aby zrobić to dobrze, warto go/ją wcześniej nieco poznać (empatia!).

Ugościć, to nie znaczy podtykać pod nos co smakowitsze kąski 24/7. To oznacza: zadbać o jak najlepsze doświadczenie. A czasem – usunąć się w cień i pozwalać naszym gościom eksplorować “nasz świat” we własnym tempie.

Budżet

„Pytanie, ile kosztuje współpraca z digital influencerami, jest tak samo precyzyjne, jak pytanie, ile kosztuje samochód.” – słowa Pawła Lipica dla magazynu Marketer+ dobitnie komentują zagadnienie budżetu. Porzucając zatem wątek wynagrodzeń twórców, przypomnijmy sobie jedną z marketingowych maksym: “Content is king, but distribution is queen”. Bez względu na ustalone kwoty, wygospodaruj dodatkowy budżet na płatną promocję treści stworzonych przez influencera. To składnik, który pomoże zapewnić właściwą temperaturę — a ta często decyduje o smaku i sukcesie przedsięwzięcia.

Przy publikacjach we współpracy z Podlaskie Travel na promocję treści przeznaczyliśmy kwotę równą 10% wynagrodzenia blogerów.

Umowa

Powyższe składniki powinny znaleźć swoje miejsce w umowie. W jakim czasie powstanie materiał? Jaka jest nazwa kampanii / idea / myśl przewodnia / cel? Na jakie świadczenia się umawiamy w danym budżecie: wpis na blogu? Vlog? 1 post na Facebooku i 3 publikacje na Instagramie? Konkurs na Instastories?

I co ważne — w jakim czasie możemy się spodziewać raportu uwzględniającego określone parametry (zasięgi na poszczególnych platformach, demografia, UU). Bo bez danych o realnej “kaloryczności” , trudno oceniać, czy materiał zapewnił odpowiednią “wartość energetyczną” naszym odbiorcom, prawda?

_____________________

W ramach kampanii Podlaskie Travel współpracowaliśmy dotychczas z autorką najpoczytniejszego bloga w kategorii “Food & Travel”: Krytyka Kulinarna oraz twórczynią największego polskiego bloga o minimalizmie: Simplicite. Zobaczcie koniecznie ich relacje – i spotkajmy się niebawem w Podlaskiem!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };