...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Sprawiedliwa promocja miasta

W listopadzie 2012 roku Poznań stał się pierwszym polskim Miastem Przyjaznym dla Sprawiedliwego Handlu i tym samym dołączył do międzynarodowej sieci ponad tysiąca miast aktywnie wspierających ruch Fair Trade. Stolica Wielkopolski stała się liderem promocji Sprawiedliwego Handlu w Polsce i zyskała szansę na wzmocnienie swojego wizerunku, zwłaszcza na arenie międzynarodowej. Na czym polega fenomen idei Fairtrade Towns i jak miasta wykorzystują ów tytuł w aktywności promocyjnej?

W 2000 roku grupa entuzjastów ruchu Fair Trade ogłosiła, że ich liczące 4 tys. mieszkańców Garstang stanie się pierwszym na świecie Miastem Przyjaznym dla Sprawiedliwego Handlu, czyli Fairtrade Town, w skrócie FTT. Tytuł miał pomóc w promocji certyfikowanych produktów pochodzących z krajów Południa. Okazało się, że pomysł chwycił, a skala zainteresowania mediów, lokalnych społeczności oraz polityków przerosła oczekiwania inicjatorów. Dwa lata później statusem FTT chwaliło się już dziesięć angielskich miast, a dzisiaj tylko w samej Wielkiej Brytanii jest ich ponad pół tysiąca. W rozprzestrzenianiu się idei z pewnością pomogła popularność i dostępność produktów Fair Trade na Wyspach oraz typowa dla krajów anglosaskich zdolność ludzi do organizowania się wokół prospołecznych idei.

Warto podkreślić, że tytuł FTT nie jest jedynie wyrazem symbolicznego poparcia dla Sprawiedliwego Handlu, a zdobycie go wymaga wypełnienia przez miasto jasno zdefiniowanych kryteriów. Miasta już wybrane zobowiązane są do przedstawiania corocznych raportów pokazujących postępy w zakresie promocji i dostępności produktów Fair Trade czy też prowadzenia kampanii edukacyjnych w szkołach. Pomimo tego chętnych nie brakuje. W 2011 roku liczba FTT przekroczyła tysiąc, a pod koniec 2012 roku było ich już 1136 w 26. krajach świata. Oprócz miast swoją przychylność dla Sprawiedliwego Handlu zaczęły deklarować również uniwersytety, szkoły, kościoły czy poszczególne dzielnice.

Podstawowe kryteria otrzymania tytułu Miasta Przyjaznego dla Sprawiedliwego Handlu           (za Fairtrade.org.pl)
• Utworzenie lokalnej grupy koordynującej realizację kampanii
• Przyjęcie przez samorząd uchwały wspierającej Sprawiedliwy Handel i wzywającej do stosowania produktów Sprawiedliwego Handlu w trakcie lokalnych imprez i spotkań
• Zapewnienie dostępności asortymentu co najmniej dwóch produktów Sprawiedliwego Handlu w lokalnych sklepach oraz punktach gastronomicznych
• Używanie produktów Sprawiedliwego Handlu w przedsiębiorstwach oraz instytucjach społecznych na danym terenie
• Pozyskanie poparcia mediów oraz lokalnej społeczności dla kampanii Miast Przyjaznych dla Sprawiedliwego Handlu

Więcej na ten temat monżna przeczytać w majowym numerze magazynu „Brief” (nr 163/2013). Zapraszamy do lektury!

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF