Jak Cię widzą, tak Cię zapamiętują… czyli jak ważny jest wizerunek firmy w Internecie

Hands pointing at abstract sketch on city background. Forward concept
247

Internet pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a to wymaga od firm poświęcenia szczególnej uwagi utrzymaniu pozytywnego wizerunku i świadomości marki. Wizerunek to nic innego jak sposób postrzegania i przedstawiania firmy przez osoby, które miały z nią styczność. Od tego wizerunku zależy, jakie opinie wyrobią sobie inni na temat firmy, jej oferty oraz czy przełożą się one na działania zakupowe oraz rekomendacje.

Istota sprowadza się do budowania wizerunku firmy wiarygodnej, o ugruntowanej pozycji na rynku, z renomą i doświadczeniem, której można zaufać, nawiązując współpracę. Podtrzymywanie dobrych relacji realizuje się także w obszarze dbania o zapewnienie klientom łatwego dostępu do aktualnej informacji.

Dobrze opracowany wizerunek i konsekwentnie realizowana strategia komunikacji w Internecie może zapewnić firmie przewagę konkurencyjną w budowaniu zaufania do marki oraz do jej produktów i usług. Skuteczna komunikacja e-marketingowa nie może poprzestać tylko na opracowaniu firmowej strony WWW. Nawet jeśli jest ona doskonale przygotowana pod kątem budowania tożsamości, wiarygodności i zaufania, to potrzebuje dodatkowego wsparcia zaplanowanymi działaniami z obszaru szeroko rozumianego Content Marketingu, Social Media, e-PR. To nic innego jak unikalne treści poświęcone firmie, z reguły redagowane w kontekście danej tematyki branżowej, sezonowości bądź powiązane z aktualnymi trendami zachowań i przyzwyczajeń konsumentów, cyklicznie udostępniane oraz odświeżane w Internecie.

Wizerunek firmy w Internecie w dużym stopniu kształtują także treści wizualne – zwłaszcza pokazy zdjęć lub filmy video, infografiki, reklamy graficzne. Elementy graficzne wpływają na wizerunek firmy dzięki wykorzystaniu skojarzeń związanych z zaletami produktów i pozytywnym odbiorem usług. Taka interaktywna prezentacja umożliwia pozyskanie klientów, którzy w swoich wyborach posługują się emocjami wywoływanymi pod wpływem oglądania prezentacji reklamowych. Może być ona doskonałą platformą do inicjowania interakcji z potencjalnym odbiorcą poszukującym lokalnych źródeł informacji o produktach i usługach w mediach społecznościowych (np. Facebook, Twitter) lub wyszukiwarkach firm (np. pkt.pl, biznesfinder.pl).

Według raportu „Total Retail 2017” PwC Polska największa grupa użytkowników mediów społecznościowych (51% w Polsce, 47% na świecie) traktuje je jako źródło opinii na temat produktów, recenzji i poleceń użytkowników. Na dalszym miejscu plasuje się wykorzystanie social media jako źródło poszukiwania ofert oraz nowych produktów lub usług.

Wyszukiwarki firm są jednym z kanałów komunikacji marketingowej, dzięki któremu można z powodzeniem budować świadomość marki, realizować działania wizerunkowe oraz pozyskać wartościowy ruch. Ten wartościowy ruch jest tutaj słowem kluczowym. Istotą jest przyciągnięcie takiego odbiorcy komunikatu, który wykaże się nie tylko zainteresowaniem, ale i gotowością do podjęcia działania (intencje zakupowe). Taki właśnie profil cechuje użytkownika wyszukiwarek firm, czyniąc go niezwykle atrakcyjnym dla każdego sprzedawcy produktów i usług.

Badanie zrealizowane w IAB Polska w ramach raportu „Biznes w sieci” wskazuje na dwie najważniejsze grupy powodów, dlaczego firmy wybierają reklamę w wyszukiwarkach firm. Pierwsza najliczniejsza grupa związana jest właśnie z budowaniem świadomości i wizerunku marki; druga – ze sprzedażą i procesami postsprzedażowymi.

 

Nową platformą komunikacji marketingowej dla właścicieli firm, pomocną w osiąganiu wymiernych korzyści w obszarze jakościowym, są wyszukiwarki firm oparte o ideę rankingów – np. aleRanking.

Główna idea serwisów rankingujących sprowadza się do połączenia funkcjonalności wyszukiwarki firm z oczekiwaniami użytkowników Internetu poszukujących w sieci opinii na temat zlokalizowanych w ich miejscowości firm oraz recenzji produktów i usług dostępnych na lokalnych rynkach. Rankingi wykorzystują system punktacji, w ramach którego istotne znaczenie mają zarówno działania brandingowe podejmowane w Internecie przez daną firmę, jak i bezpośrednie oceny ich klientów.

W ramach ocenianych działań brandingowych analizowana jest dbałość o wizerunek firmy oraz relacje z klientami uwzględniająca aktualizację informacji w Internecie, otrzymane przez firmę certyfikaty branżowe, nagrody oraz dyplomy potwierdzające wysoką jakość, renomę i doświadczenie nabyte na przestrzeni lat prowadzenia działalności biznesowej. Opinie klientów na temat obsługi i współpracy z daną firmą oraz rynkowa popularność, wyznaczona częstotliwością wybierania oferty i kontaktowania się z daną firmą, to podstawa do przyznania wysokiej oceny w rankingu lokalnych firm.

Dostępne w Internecie rankingi to zarówno rankingi opracowane z myślą o kliencie biznesowym – np. ranking biur rachunkowych, ranking biur projektowych, ranking geodetów, jak i z myślą o konsumentach – np. ranking warsztatów samochodowych, ranking gabinetów stomatologicznych, ranking weterynarzy, ranking zakładów pogrzebowych.

Wszystkie rankingi pozwalają na znalezienie specjalisty w danej dziedzinie, który oferuje usługi najbliżej użytkownika, sprawdzenie opinii oraz pozyskanie informacji, czy dana firma jest polecana przez innych jej klientów.

W ramach wspomnianego serwisu aleRanking dostępna jest usługa opracowania i publikacji artykułu wizerunkowego, co może być szczególnie pomocne dla firm, które nie posiadają wirtualnego biura prasowego lub chcą wykorzystać narzędzia nowoczesnego e-PR do promocji swojej marki w Internecie.

Pozytywny wizerunek firmy w Internecie jest newralgiczny i niezwykle ważny zwłaszcza, że przeciętny użytkownik Internetu potrzebuje tylko 10 sekund, aby ocenić, czy odwiedzana strona zawiera treści, jakich szuka.

Kreując wizerunek w Internecie, firma powinna odpowiedzieć sobie przede wszystkim na pytanie: jak chce być postrzegana, ponieważ stoi za tym całe spektrum niezbędnych działań i taktyk – począwszy od wyboru narzędzi, kończąc na formułowaniu właściwych komunikatów i utrzymywaniu ich spójności w tych kanałach komunikacji marketingowej, które są zbieżne z preferencjami i modelem zachowania potencjalnego odbiorcy. Inne będą strategie i taktyki w przypadku dużych firm, pozycjonujących się jako liderzy danego segmentu, a inne w przypadku małych firm, stawiających na indywidualne, wręcz przyjacielskie, relacje ze swoimi klientami.

Firmy z sektora MŚP, jeśli chcą być konkurencyjne, muszą być obecne w różnych kanałach komunikacyjnych, aby elastycznie dostosowywać się do aktualnych potrzeb współczesnego konsumenta. Ważny jest właściwy dobór, zwłaszcza gdy dysponuje się ograniczonym budżetem, tak aby zapewnić sobie niezbędną widoczność i pożądany wizerunek w Internecie.

Na dobry wizerunek pracuje się przez lata, a utracić go można niestety bardzo szybko, zwłaszcza w dobie współczesnego Internetu, rozbudowanej i niezwykle wrażliwej sieci, gdzie często anonimowe opinie mogą wiele zdziałać – zarówno dobrego, jak i złego.

Ważne jest więc wykorzystanie wszystkich dostępnych narzędzi e-marketingu, do budowania i utrzymywania dobrego wizerunku w sieci, monitorowania efektów tej komunikacji oraz szybkiego reagowania na wszelkie sygnały mogące za sobą nieść jakieś negatywne konsekwencje na przyszłość.

Każdy wizerunek, nawet ten najlepszy, zrobi lepsze wrażenie, jeśli będzie systematycznie wzmacniany odpowiednimi działaniami promocyjnymi.

 

Autor:

Katarzyna Kurdyś

Ekspert ds. rozwoju biznesu w CS Group Polska S.A.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };