...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak poprowadzić kampanię crowdfundingową?

Z analizy ponad 100 projektów na Wspieram.to wynika, że jeżeli w pierwszym tygodniu uda się uzbierać minimum 20 proc. potrzebnej kwoty, statystycznie jest 80 proc. szans na zakończenie kampanii sukcesem.

Oto 5 wskazówek jak odpowiednio przygotować się i prowadzić kampanię crowdfundingową.

Zbuduj społeczność

Sprawdzonym rozwiązaniem jest zbudowanie społeczności wokół projektu jeszcze przed startem kampanii crowdfundingowej. Tak było w przypadku gry planszowej „Piwne Imperium” na Wspieram.to czy drukarki 3D Lulzbot na Kickstarterze. Dzięki zainteresowanej społeczności udało się uzbierać potrzebną kwotę na grę w ciągu 2 godzin, a na drukarkę w ciągu 3 dni! Fan page i strona internetowa projektu, aktywność na specjalistycznych forach – to tylko kilka metod na pozyskanie pierwszych osób zainteresowanych projektem. W przypadku, gdy już istnieje aktywna społeczność, optymalnie jest uruchomić projekt na platformie crowdfundigowej na 30 dni – to wystarczająco długo, aby dotrzeć do potencjalnych wspierających, ale nie tak długo, aby zdążyli się rozmyślić czy przekładać wpłatę w nieskończoność.

Przygotuj plan działania

Jeszcze przed startem kampanii należy stworzyć szczegółowy plan działania. W chwili startu warto mieć gotową listę kontaktów, które zostaną powiadomione o uruchomieniu projektu. Poczynając od rodziny, przyjaciół i znajomych, poprzez zainteresowane tematem fan page’e, fora internetowe, serwisy tematyczne, aż po precyzyjnie wytypowanych blogerów, vlogerów i dziennikarzy. Warto zdawać sobie sprawę, że największe kampanie crowdfundingowe inwestują w… marketing!

Bądź aktywny!

Na Wspieram.to średnio udaje się zrealizować 30 proc. wszystkich projektów. Jednak w przypadku dużego zaangażowania autorów projektów w kampanię crowdfundingową szanse na uzbieranie potrzebnej kwoty znacząco wzrastają. Samo uruchomienie projektu na platformie finansowania społecznościowego to dopiero początek. Aby pozyskać zaufanie wspierających, trzeba na bieżąco informować o zmianach czy stanie realizacji projektu. Wiadomość e-mail jest najlepszym narzędziem, jeśli chodzi o generowanie poparcia dla kampanii, na drugim miejscu znajduje się Facebook i stworzenia na nim dedykowanego fan page’a, a na trzecim – Twitter.

Dopracuj opis

Projekty posiadające w swoim opisie filmy realizują się o około 40 proc. częściej od tych, które w swoim opisie nie mają klipu wideo – wynika z danych platformy Wspieram.to. Dzięki filmowi można lepiej poznać twórców i utożsamić się z ich projektem, a szczegółowy opis pozwoli wyjaśnić dokładnie, czego odwiedzający mogą spodziewać się po projekcie.

Adekwatne nagrody

Finansowanie społecznościowe to nie zbiórka charytatywna, stąd ważny jest przemyślany system nagród dla wspierających. Dobrą praktyką jest stworzenie od 5 do 10 progów nagród, które będą adekwatne do kwoty wsparcia. Każdy próg powinien oferować coś unikalnego, ale nie może być między nimi przepaści kwotowej tak, aby wspierający miał zawsze dobry powód, aby wybrać wyższy. Przykładowo twórcy gry planszowej „Pan Lodowego ogrodu” osobom wspierającym projekt na Wspieram.to dali możliwość kupienie – oprócz samej gry – unikalnych gadżetów, np. map przedstawiających fantastyczny świat gry oraz artbooka wypełnionego klimatycznymi ilustracjami. To wystarczyło, by w ciągu zaledwie kilku dni uzbierać niemal 20 tys. zł! Warto rozważyć limitowaną serię nagród dla wczesnych wspierających, mającą na celu „rozpędzenie“ projektu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF