Jak zbudować efektywny zespół projektowy?

2 210

Efektywna praca zespołowa to klucz do osiągnięcia sukcesu każdego projektu. Z badania The Institute for Corporate Productivity nt. zaufania pracowników do swojego pracodawcy wynika, że 88 proc. respondentów uznało zaufanie za czynnik posiadający znaczący wpływ na osiąganie celów i zadań wyznaczonych przez firmę. A jakimi zasadami powinien kierować się project manager budując zespół, by realizacja projektu zakończyła się sukcesem?

Zadaniem zespołu projektowego jest efektywna realizacja poszczególnych zadań w ramach przedsięwzięcia. Umiejętność tworzenia zespołu i kierowania nim stanowią niezbędną kompetencję project managera. To właśnie od trafnego doboru członków, sposobu delegowania zadań, podejmowanych decyzji czy też prowadzonej komunikacji zależy realizacja projektu, dlatego warto:

Krok 1 – określić cele, zadania, zasoby
W pierwszej kolejności zadaniem kierownika projektu jest zdefiniowanie, jakie cele powinny zostać osiągnięte w ramach projektu, jakie są oczekiwania, priorytety, a także jakimi zasobami project manager dysponuje (ludzie, infrastruktura, czas, informacje). W zależności od specyfiki zadań kierownik projektu buduje sprawnie funkcjonujący zespół specjalistów odpowiedzialnych za poszczególne działania w projekcie.

Krok 2 – określić role członków zespołu
Kryteria doboru członków powinny wynikać z zadań stawianych przed zespołem projektowym oraz osobistych predyspozycji i posiadanych kompetencji. Delegowanie zadań zgodnie z wiedzą, umiejętnościami oraz osobowością poszczególnych członków zapewni terminową i efektywną ich realizację. Błędne wyznaczenie ról w zespole może natomiast skutkować konfliktami i pojawianiem się sytuacji kryzysowych opóźniającymi przebieg projektu.

Krok 3 – określić sposoby motywowania zespołu
Ważnym elementem w pracy zespołu jest jego motywowanie, dlatego kierownik projektu powinien opracować system nagród za określone wyniki w pracy. Jasno sprecyzowane zasady wynagradzania pozytywnie wpływają nie tylko na wydajność pracy członków zespołu, ale przede wszystkim na zaangażowanie w realizację poszczególnych zadań projektowych, co bezpośrednio przekłada się na sukces całego przedsięwzięcia.

Krok 4 – określić sposoby oceny członków
Ocena pracy grupy, a także poszczególnych jej członków jest trudnym zadaniem, bezpośrednio związanym z oceną efektywności realizacji zadań. Dlatego też jeszcze przed rozpoczęciem pracy kierownik projektu powinien opracować system ewaluacji i poinformować zespół o kryteriach oceny. Przy ocenie równie ważna jest indywidualna praca poszczególnych specjalistów, co całego zespołu.  

– Zarządzanie projektami jest ściśle związane z zarządzaniem ludźmi, odpowiednim rozdzielaniem zadań, znajomością nie tylko kompetencji poszczególnych członków, ale również ich osobowości i cech charakteru. Zarządzanie jest sposobem komunikacji, a także oceną już zrealizowanych zadań – tłumaczy Krzysztof Krzyżanowski, członek zarządu IPMA Polska.

Źródło: IPMA Polska

::

IPMA Polska to organizacja non-profit obecna na polskim rynku od 1999 roku, zrzeszająca profesjonalistów oraz instytucje działające w obszarze zarządzania projektami.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };