...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak zmienić pracę?

Nowa praca najczęściej wiąże się z ciekawymi wyzwaniami, wyższym wynagrodzeniem i bardziej prestiżowym stanowiskiem. Zanim jednak zdecydujemy się na odejście z obecnego miejsca pracy warto zadbać o bezpieczeństwo zmiany pracy. Oto kilka kluczowych wskazówek na podstawie obserwacji Antal International.

Myśląc o zmianie pracy w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad swoją motywacją do tego kroku. Zły dzień w pracy nie powinien się stać powodem do pochopnych działań.

– Czasem zmiana pracy jest efektem telefonu z ofertą nie do odrzucenia od head huntera, innym razem skutkiem intensywnych poszukiwań. Brak możliwości rozwoju jest najczęstszym motywatorem wskazywanym przez kandydatów aktywnych na rynku pracy, choć nie zawsze są oni w stanie zdefiniować kierunek, w którym chcieliby się rozwijać. Jeśli rozmowa z przełożonymi utwierdzi nas w przekonaniu, że na realizację naszej wizji poprzez awans czy nowe obowiązki nie mamy co liczyć, na pewno warto podjąć zdecydowane działania. Błędem jest natomiast poszukiwanie pracy ze względu na tymczasowe natężenie pracy w czasie procesu reorganizacji lub bez żadnej próby podjęcia rozmów z obecnym pracodawcą – mówi Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy.

1. Poszukuj z głową

Poszukując pracy, zadbaj o dyskrecję. Afiszowanie się z poszukiwaniami pracy przed obecnym przełożonym może kosztować nas utratę jego zaufania i dobrych relacji. Dlatego dopóki nie podejmiemy ostatecznej decyzji o zmianie lepiej nie ujawniać szefowi i kolegom, że nie chcemy już zostać w obecnej organizacji.

– Niedyskretne poszukiwania nowej pracy mogą odbić się na nas niekorzystnie. Dlatego pamiętajmy, aby nie korzystać w tych celach z komputera służbowego, nie zamieszczać informacji o poszukiwaniach na portalach społecznościowych. Warto selektywnie podchodzić do ofert, na które przesyła się swoją aplikację, i skontaktować się z wyspecjalizowanym w naszej branży rekruterem, który zapewni poufność – radzi Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy.

2. Poznaj przyszłego pracodawcę

Jeśli proces rekrutacji, w którym uczestniczysz zakończy się sukcesem, nie daj się zwieść emocjom i nie zaniedbuj środków bezpieczeństwa. Zanim przyjmiesz konkurencyjną ofertę raz jeszcze dokładnie przeanalizuj opis stanowiska, zbierz więcej informacji na temat firmy, w której potencjalnie rozpoczniesz pracę. Żródłem wiedzy może być internet, opinie znajomych, rankingi pracodawców, np. Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów przygotowywany corocznie przez Antal International. Inne niezbędne informacje powinieneś uzyskać podczas rozmów kwalifikacyjnych, profesjonalny rekruter powinien opowiedzieć o kulturze organizacyjnej, stylu zarządzania i atmosferze panującej w firmie.

– Do zmiany pracy warto podejść jak do poważnego projektu, definiując wszystkie kluczowe aspekty związane z przyszłą pracą w tym zakres obowiązków, umiejscowienia stanowiska w strukturze, etc. Można zaoszczędzić sporo czasu, jeśli zainwestuje się odrobinę wysiłku w przygotowanie listy pytań przed każdym ze spotkań rekrutacyjnych. Odpowiedzi szybko pokażą, czy to dobry kierunek. Poza twardymi czynnikami, o komforcie pracy decyduje atmosfera kreowana przez ludzi. Dlatego upewnij się, że poznałeś wszystkich przyszłych przełożonych, czasem możliwe jest też zorganizowanie spotkania z kluczowymi współpracownikami. Przed podjęciem wiążącej decyzji upewnij się, że nie ma żadnych niedomówień – podkreśla Anna Piotrowska-Banasiak z Antal Finance & Accountancy.

3. Zadbaj o formalności

Zanim złożysz wypowiedzenie i zakomunikujesz wszystkim swoje odejście, uzyskaj od przyszłego pracodawcy podpisany list intencyjny, a najlepiej umowę o pracę.

– Upewnij się, że w dokumencie potwierdzającym zatrudnienie zawarte są wszystkie ustalone kwestie: data rozpoczęcia zatrudnienia realna z perspektywy obowiązującego ciebie okresu wypowiedzenia, wysokość wynagrodzenia i zasady przyznawania premii, ewentualna podwyżka po okresie próbnym czy istotne elementy pozapłacowe wynagrodzenia jak na przykład wysokość budżetu szkoleniowego – wylicza Piotrowska-Banasiak.

W miarę możliwości warto zdobyć wzory dodatkowych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy o pracę – czasem konieczne jest podpisanie restrykcyjnych umów o poufności czy zakazie konkurencji. Lepiej przeanalizować je wcześniej niż zafundować sobie niemiłą niespodziankę w pierwszym dniu pracy.

4. Nie pal za sobą mostów

Nowa praca w większości przypadków wiąże się z ciekawymi wyzwaniami, bardziej atrakcyjnym wynagrodzeniem, a co się z tym wiąże – z większą satysfakcją. Nigdy jednak nie wiadomo, jak ułoży się dalsza ścieżka kariery – dlatego zadbaj o dobre relacje z dotychczasowym przełożonym. Przedstaw powody swojego odejścia, ale staraj się być obiektywnym, unikać nadmiernego podkreślania czynników negatywnych i emocjonalnej oceny. Podziękuj za czas współpracy, możliwość zdobycia cennych umiejętności i doświadczeń.

– Postaraj się pracować na pełnych obrotach do ostatniego dnia, dobre odczucia z kilku lat rzetelnej pracy można zburzyć bardzo szybko. Odchodząc, nie zakładasz zwykle, że wejdziesz dwa razy do tej samej rzeki, ale bardzo prawdopodobne jest, że w przyszłości head hunter będzie chciał sprawdzić twoje referencje u wcześniejszego przełożonego – zwraca uwagę Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer Antal Finance & Accountancy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF