Make employer branding great again

O współpracy HR i marketingu przy tworzeniu strategii EB

188

Z HR-owego punktu widzenia kandydaci są potencjalnymi pracownikami firmy. Dla działu marketingu natomiast są również jej potencjalnymi klientami i dodatkowym kanałem promocji. Dlaczego więc nie podejść do rekrutacji jak do swego rodzaju kampanii marketingowej, która oprócz skompletowania zespołu pracowników będzie miała na celu coś jeszcze?

Potraktuj każdego kandydata jak przyszłego klienta.

Prędzej czy później każdy z nas szuka pracy, a ,,marketing szeptany” to jedna z najlepszych form promocji – pod warunkiem, że pamięta się o zasadzie, że na każdego zadowolonego kandydata przypada przynajmniej jeden nowy klient. Zła wiadomość jest taka, że 46% kandydatów, którzy wynieśli negatywne wrażenia z procesu rekrutacji w danej firmie, zmienia swoje nastawienie do jej usług lub produktów (II Badanie Candidate Experience przeprowadzone z inicjatywy Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji).

Warto więc postarać się o jak największe zadowolenie kandydatów zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu procesu rekrutacji, by nawet po odmownej decyzji co do zatrudnienia, mieli pozytywny stosunek do Twojej marki.

Rok 2001 zawsze zapamiętam jako ten, w którym firmy przestały uznawać Employer Branding jako kolejną modę promowaną przez specjalistów od zarządzania zasobami ludzkimi i zaczęły świadomie budować swój wizerunek pracodawcy. Z wyboru zaczęto tworzyć miejsca, w których pracownicy czuli się doceniani i szanowani, a ich poczucie przynależności do firmy rosło.

Zaprezentuj stanowisko w Twojej firmie, jak najlepszy produkt.

Multizadaniowość wielu przedmiotów codziennego użytku w dzisiejszych czasach nikogo już nie dziwi. Podobnie jest z narzędziami, które stanowią element każdego procesu rekrutacji. Ogłoszenie o pracę zawierające logo, nazwę firmy, stronę www, to nic innego jak jej reklama, która codziennie trafia do wielu odbiorców – tych, którzy zaaplikują na opublikowaną ofertę i tych, którzy jedynie przeglądają ogłoszenia.

Odpowiednio sformułowane ogłoszenie bardzo szybko może stać się jednym z najtańszych, a przy tym najskuteczniejszych sposobów na rozgłos firmy. Zwłaszcza wtedy, kiedy nadamy mu nieprzeciętną formę: infografiki, filmiku, czy konkursu.
Ostatnio firma G2A.COM wypuściła jeden z ciekawszych filmów rekrutacyjnych.
https://www.youtube.com/watch?v=gjhwVo9ENts&feature=youtu.be

Media społecznościowe z prędkością światła rozpowszechniają oryginalne treści tworzone  przez firmy, a obszar HR cieszy się szczególnym zainteresowaniem Internautów.

,,Gdy mi Ciebie zabraknie…”

Nadal wiele z obecnych na rynku firm zwraca uwagę jedynie na krótkoterminowe korzyści, które wynikają z podejmowanych działań employer brandingowych. W wielu przypadkach ograniczają się do odpowiadania na bieżące zapotrzebowanie kadrowe, moderowanie zakładki ,,kariera” na stronie internetowej lub udziału w targach pracy. Jak się jednak okazuje to strategiczne i długofalowe rozwiązania w tym zakresie prowadzą do rosnącej dominacji danego podmiotu w swojej branży i umocnienia jego pozycji na rynku. Dlatego zanim zaczniemy traktować Employer Branding jedynie w kategorii miłego dodatku do codziennej działalności firmy, warto uświadomić sobie czego możemy się przez takie podejście pozbawić. Wśród podstawowych korzyści płynących z kompleksowego podejścia do Employer Brandingu możemy wymienić:

  • Wzrost liczby aplikacji składanych do firmy bez ogłaszania informacji o wolnych stanowiskach, które są efektem pozytywnego odbioru wizerunku pracodawcy,
  • Jakość aplikacji, która potwierdza, że do naszej firmy aplikują specjaliści w swojej dziedzinie,
  • Zmniejszenie kosztów procesów rekrutacyjnych, dzięki systemowi poleceń opartemu na referencjach pracowników.
  • Zmniejszenie rotacji pracowników, wynikające z chęci związania się z firmą na dłużej,
  • Zwiększenie motywacji pracowników, która pozwoli pracownikom na bycie dumnym ze swojego miejsca pracy i prowadzenie jego dobrych działań PR-owych,
  • Więcej pozytywnych i mniej negatywnych opinii o pracodawcy,
  • Przewagę konkurencyjną, która przyciąga do firmy menedżerów oraz specjalistów, szukających dotychczas zatrudnienia u konkurencji,
  • Wzrost sprzedaży produktów/usług, ponieważ wielu konsumentów wysoką jakość produktu oferowanego przez firmę kojarzy z jej solidnością, jako pracodawcy.

HR, czy marketing?

Employer branding jest idealnym narzędziem, które łączy oba odmienne od siebie działy. Bardzo istotne jest, aby żaden z nich nie rościł sobie do niego stuprocentowych praw, ani nie był jak piłeczka do ping-ponga – odbijana z jednego działu do drugiego.

Aby efekt końcowy był optymalny, nad strategią EB powinny ściśle współpracować obydwa działy.
Przyjęło się, że storytelling, content i digital marketing to hasła zarezerwowane dla kampanii stricte marketingowych.

Jeśli jednak oprzeć komunikację naszej marki o ciekawą historię, okrasić ją atrakcyjnymi i czytelnymi infografikami, a także uwiarygodnić blogiem pamiętając aby wszystkie elementy były spójne, sukces mamy gwarantowany.

Na dynamicznie rozwijającym się rynku kandydata, najlepsi chcą pracować z markami, które wyróżniają się na rynku. Firmy, takie jak IKEA, LeroyMerlin, FutureProcessing, które kilka lat temu zaczęły sukcesywnie pracować nad swoimi wewnętrznym oraz zewnętrznym Employer Brandingiem mogą liczyć, na to, że zbudowany dotychczas wizerunek przyciągnie do nich najlepszych pracowników, dla których staną się one pracodawcami z wyboru. Dlatego warto porzucić tezę, w myśl której ,,prawdziwy Employer Branding jest tylko dla dużych graczy”. Bowiem, niezależnie od wielkości naszej firmy działania tego typu są w stanie przynieść jej wymierne korzyści, za którymi często tęsknimy w naszym świecie bez Employer Brandingu.

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };