...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Lagardere wprowadza WeChat Pay i Alipay na polski rynek

Lagardere Duty Free jako pierwsza firma w Polsce wprowadza płatności mobilne za pomocą WeChat Pay i Alipay. Dedykowane są turystom z Azji, gdzie adaptacja nowych technologii odbywa się w błyskawicznym tempie. Płatności mobilne niewątpliwie zdobyły ich serca (i portfele).

WeChat Pay to jeden z największych komunikatorów internetowych na świecie stworzony w 2011r. Pełni także funkcję quasi-portalu społecznościowego. Alipay natomiast niezaprzeczalnie wiedzie prym na światowym rynku transakcji online. Aplikacja współpracuje z ponad 65 instytucjami finansowymi, mi.in. Visa czy MasterCard. 

Obie aplikacje WeChat Pay i Aplipay są uznawane za „SuperApps”, w których Chińczycy mogą zrobić wszystko — od płacenia rachunków, rezerwowania biletów do kina, umawiania się na randki, na płaceniu za zakupy kończąc. Tym samym wykorzystujemy „naturalne środowisko” użytkowników do realizacji szybkich transakcji – komentuje Paweł Opałko, Dyrektor IT w Lagardere Duty Free.

Według danych z iResearch WeChat obecnie posiada ok. 40 procent rynku chińskiego, a Alipay ponad 54 proc. Dynamika, z jaką rośnie liczba klientów, udowadnia, że płatności mobilne stanowią przyszłość. Lotniska są miejscem, gdzie wszyscy się śpieszą, nikt nie ma ochoty stać w kolejkach, stresując się, że nie zdąży na samolot. Każda zaoszczędzona sekunda, którą tracimy na szukanie portfela, jest na wagę złota. Płacenie zbliżeniowe bądź przez aplikację za pomocą telefonu, znacznie usprawnia ten proces zarówno z perspektywy klienta, jak i sklepu – dodaje Paweł Opałko.

W ubiegłym roku Polskę odwiedziła rekordowa liczba osób z Państw Środka – ponad 130 tys. Lotniska to pierwszy punkt styku turystów z naszym krajem, to miejsce, które niejako reprezentuje Polskę. W tej chwili nadal nie ma firmy, która jest w stanie zaoferować tego typu formy płatności. Jako Lagardere, jesteśmy pierwsi i na ten moment jedyni. Oferujemy tę usługę w naszych sklepach na lotniskach w Warszawie, Krakowie oraz w  Gdańsku – komentuje Paweł Opałko.

– Śledzimy trendy i wykorzystujemy nowoczesne technologie, aby zagwarantować naszym klientom najwyższy standard obsługi. Z naszych analiz wynika, że mamy coraz więcej klientów z Azji, gdzie gotówka i karta nie są preferowanym środkiem płatniczym. Dlatego też wprowadziliśmy rozwiązanie dostosowane do potrzeb tej grupy podróżnych. Wpisuje się to także w obecne trendy rynkowe, gdzie nowe formy płatności wypierają gotówkę i karty. Najchętniej z tego typu rozwiązań korzystają najmłodsze pokolenia choć nie tylko. – tak wprowadzenie płatności mobilnych na nasz rynek motywuje Dyrektor IT Lagardere.

Tak duże przedsięwzięcie napotkało na swej drodze również wyzwania. Głównie w kontekście nawiązania współpracy z firmami gotowymi na obsługę tego typu płatności.

– Musieliśmy znaleźć kompetentnego partnera biznesowego. Udało nam się nawiązać współpracę z fintechem z Hongkongu – firmą Cancan – która odpowiada za przepływ płatności do Alipay i WeChat Pay. Z kolei firma Jantar z Bielska-Białej jest odpowiedzialna za integrację z naszym systemem kasowym. Oczywiście musieliśmy również zadbać o bezpieczeństwo realizacji transakcji zgodnych ze standardami obowiązującymi w UE. W tym zakresie wspiera nas firma Worldfirst z Wielkiej Brytanii. Dodatkowo dużym wyzwaniem były różnice czasowe, które utrudniały komunikację. Finalnie wszystko poszło po naszej myśli.  – tak Paweł Opałko opisuje kulisy wprowadzenia aplikacji.

Wprowadzanie aplikacji wpisuje się w trend „smart shoppingu”. Pozwala to na dotarcie do odbiorców w sposób geo-targetowany. Jeżeli klient jest w pobliżu sklepu z sieci Aelia Duty Free, może otrzymać oferty promocyjne wraz ze wskazówkami dojazdu. – W tym kierunku zmierza cały retail. W niedalekiej przyszłości zakupy będą odbywały się w formie bezgotówkowej – dodaje Paweł Opałko.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF