...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Łódź walczy o Expo 2022

Kilka tygodni temu zakończyło się Expo 2015, a już robi się głośno wokół wystawy w 2022 roku. Powodem jest Łódź, która rozpoczęła starania o przyznanie prawa do organizacji międzynarodowej wystawy Expo 2022. Jakie są szanse polskiego miasta?

Polska na Expo 2015

31 października zakończyło się Expo 2015 w Mediolanie. W ciągu 6 miesięcy polski pawilon odwiedziło ponad 1,6 mln gości, czyli ponad dwa razy więcej niż początkowo szacowano. Prezentacjom regionalnym, konferencjom tematycznym, pokazom kulinarnym i wydarzeniom kulturalnym towarzyszył program aktywizacji polskich przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego, koordynowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Podsumowanie Expo 2015:

6 miesięcy – tyle trwało Expo 2015

147 – tyle krajów wzięło udział w wystawie

110 hektarów – na takiej powierzchni ulokowane były pawilony

1 670 312 – tyle osób odwiedziło polski pawilon

17 ton – tyle polskich jabłek rozdano gościom polskiego pawilonu

1 000 – tyle spotkań odbyli polscy i włoscy przedsiębiorcy

60 mln – na tyle oszacowano koszt udziału Polski w Expo 2015 

Łódź na Expo 2015

Łódź była jedynym polskim miastem, które zaprezentowało się indywidualnie podczas Expo 2015. Między 28 września a 11 października miasto we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju prezentowało się jako centrum rewitalizacji, stolica przemysłów kreatywnych, miasto ludzi aktywnych i ambitnych, zmieniających swoje otoczenie.

Scenariusz promocji w trakcie Tygodnia Miasta Łodzi obejmował między innymi prezentację ekspozycji w Pawilonie Polski, a także atrakcje skierowanych do zwiedzających, w tym malowanie murali przed pawilonem Polski, warsztaty nt. rewitalizacji, program artystyczny na scenie czy happening w centrum Mediolanu pt. „Droga do Łodzi”.

3 października odbyło się spotkanie ze wszystkimi Komisarzami Generalnymi, Międzynarodowym Biurem Wystaw i organizatorami Expo 2015 w Pawilonie Polskim, co było doskonałą okazją do promocji kandydatury na forum międzynarodowym.

Jak podkreśla Kamil Kulesza z zespołu ds. Expo w wydziale ds. zarządzania projektami Urzędu Miasta Łodzi, to nie Łódź, a Polska jest kandydatem do zoranizowania światowej wystawy. – Łódź została wskazana przez rząd jako jej miejsce. Podkreślamy to za każdym razem również po to by nie wywoływać fałszywego wrażenia organizacji wystawy w Łodzi kosztem jakiegokolwiek innego miasta w Polsce. Łódź, która prowadzi obecnie największe projekty rewitalizacyjne w tej części świata jest naturalnym miejscem dyskusji na temat przekształceń miast w miejsca przyjazne mieszkańcom.

Starania Łodzi o Expo 2022 pozytywnie ocenia dr Marta Hereźniak, adiunkt w Katedrze Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji na Uniwersytecie Łódzkim. – Łódź nie jest kandydaturą oczywistą, jest miastem, dla którego jest to szansa na zwiększenie widoczności w skali międzynarodowej – mówi Marta Hereźniak. – Będzie to naturalna kontynuacja działań miasta na rzecz budowania spójnej i autentycznej marki miejskiej. Inicjatywa ta wraz z proponowaną tematyką Expo 2022 znakomicie wpisuje się w duże projekty rewitalizacyjne realizowane obecnie w mieście i stanowi okazję do zaprezentowania przemian, jakie nieustannie toczą się w Łodzi – dodaje.

Nieco sceptyczniej do polskiej kandydatury podchodzi dr Jacek Pogorzelski, właściciel i dyrektor zarządzający Primecode. – Pytanie brzmi: po co Łodzi Expo? Jako wehikuł promocyjny, czy jako pretekst do modernizacji? Druga motywacja jest lepsza – mówi Jacek Pogorzelski. W dzisiejszym świecie jest cała masa imprez przyciągających turystów, a efekt jest jednorazowy, więc nie jestem przekonany do wydania sporej ilości środków dla dość niepewnego efektu. Ale motywacja modernizacyjna ma swoje uzasadnienie, bo dzięki Expo Łódź mogłaby zrewitalizować spory obszar miasta dodaje Pogorzelski.

 Gdzie jesteśmy?

Aktualnie firma Deloitte opracowuje aplikację wraz ze studium wykonalności, które muszą być przekazane do Międzynarodowego Biura Wystaw w Paryżu na sześć lat przed planowanym terminem rozpoczęcia wystawy, czyli do czerwca 2016 roku. Wspomniana dokumentacja będzie wskazywała konkretne miejsce wystawy i omawiała jej program. Jak przekonuje Kamil Kulesza z UM w Łodzi, kandydatura Polski i Łodzi ma szansę być wyjątkową w obu tych aspektach. – Po pierwsze chcemy, żeby wystawy Expo wróciły do swoich miejskich korzeni. Dlatego planujemy, że wystawa w 2022 odbędzie się w sercu Łodzi, w sąsiedztwie rewitalizowanego kompleksu elektrowni EC-1 – siedzibie Narodowego Centrum Kultury Filmowej oraz nowego węzła transportowego miasta – Dworca Łódź Fabryczna. Po drugie program wystawy ma dotyczyć szeroko rozumianej rewitalizacji terenów zurbanizowanych, której Łódź jest dziś wizytówką.

Z kim się zmierzymy?

Polska jest dziś jedynym kandydatem, który oficjalne ogłosił chęć organizacji wystawy w 2022 i prowadzi prace nad oficjalną aplikacją i dokumentacją wykonawczą. Do tej pory zainteresowanie organizacją wystawy w tym samym roku zgłosiły dwa podmioty: Turkmenistan i amerykański stan Minnesota. Co ważne partnerem dla Biura Wystaw zawsze są rządy państw, więc bez zgody Waszyngtonu, Minnesota nie może się ubiegać o organizacje Expo. – Dodatkowo Stany nie są w tej chwili członkiem Biura Wystaw, co w przypadku zgłoszenia kandydatury znacznie utrudnia jej procedowanie – tłumaczy Kamil Kulesza. Oczywiście jest jeszcze sporo czasu i chętnych może pojawić się więcej, ale już dziś da się wykluczyć niektóre kraje. – Bardzo ważne z naszej perspektywy są te wystawy, które już mają wybranych gospodarzy: Kazachstan i Zjednoczone Emiraty, oraz potencjalni organizatorzy World Expo w 2025 roku – Francja czy Wielka Brytania. Najpoważniejsi konkurenci z naszej perspektywy albo już otrzymali prawo organizacji Wystawy albo będą się ubiegali o kolejne, po polskim Expo w Łodzi – dodaje Kulesza. Także wydaje się, że szanse polskiej kandydatury są duże.

::

Przeczytaj także:

PROMOCJA POLSKIEJ GOSPODARKI ZA 60 MLN ZŁ

Z ZIEMI POLSKIEJ DO WŁOSKIEJ. EXPO W LICZBACH

::

Foto: UM Łódź

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF