Miasta w serialach (raport)

3 284

Press-Service Monitoring Mediów sprawdził, które seriale emitowane w okresie od stycznia do czerwca br. miały największą wartość medialną dla miast. Okazuje się, że serialową szansę na promocję w mediach najlepiej wykorzystały Sandomierz, Łódź i Warszawa.

Sandomierz, Łódź i Warszawa na podium
Z podsumowania liczby publikacji na temat miast w kontekście telewizyjnych produkcji wynika, że serialową szansę na promocję w mediach najlepiej wykorzystał Sandomierz. Nazwę miasta wymieniono aż w 592 publikacjach na temat „Ojca Mateusza”. Miejscowość przywoływano najczęściej spośród wszystkich analizowanych miast zarówno w prasie (137), jak i internecie (429).

O blisko 200 informacji mniej dotyczyło drugiej w zestawieniu Łodzi w związku z „Komisarzem Alexem”. Miasto gościło za to najczęściej ze wszystkich na antenie radiowej – 9 informacji. Łódź okazała się bezkonkurencyjna w dotarciu publikacji – z informacjami na jej temat w związku z serialem, które ukazały się w prasie i internecie, mogło zetknąć się nawet ponad 227 mln. odbiorców.

Trzecie miejsce zajęła Warszawa, wymieniana w kontekście „Rodzinki.pl”, z wynikiem 330 publikacji. Co ciekawe, stolica odnotowała jednocześnie najwięcej ze wszystkich miast informacji w social media – 98 w odniesieniu do tego serialu i 123 ogółem. W prasie Warszawa obecna była najczęściej w związku z „Barwami szczęścia” (91), a w internecie – z „Anną German” (249). Produkcja o polskiej piosenkarce i kompozytorce przyniosła stolicy także miejsce tuż za podium i kolejnych 326 informacji.

Sandomierzem częściej interesowały się media regionalne.
Publikacje w źródłach o takim zasięgu stanowiły ponad 55 proc. wszystkich doniesień na temat miasta. Szczególnie dużo uwagi poświęciły mu: echodnia.eu, kielce.gazeta.pl, „Echo Dnia”, „Echo Dnia – Podkarpacie” i radio.kielce.pl.

W niewielkim stopniu poza media regionalne przedostały się natomiast informacje o miastach występujących w serialu „Prawo Agaty”: Bydgoszczy, Nowym Sączu i Krynicy Zdrój. Więcej publikacji w regionach odnotowały również Bydgoszcz w związku z serialem „Lekarze” oraz Wrocław i Tychy, występujące w „Głębokiej Wodzie”.

Ranczo
Zyskują nie tylko dobrze znane, duże miasta, czego przykładem jest Jeruzal, występujący w serialu „Ranczo”. Miejscowość znalazła się na 8. miejscu w ogólnym zestawieniu, wyprzedzając popularnością m.in. takie miasta jak Warszawa, Bydgoszcz czy Kraków. O Jeruzal odnotowano najwięcej doniesień telewizyjnych, a ich ekwiwalent reklamowy wyniósł ponad 2,5 mln zł, co dało wsi 6. pozycję w podsumowaniu miejscowości pod względem wartości AVE. Blisko 75 proc. informacji odnotowano w mediach ogólnopolskich. Właśnie dzięki serialowi miejscowość zyskało rozgłos na cały kraj.
 
Okładki
Analitycy Press-Service Monitoring Mediów zbadali również wystąpienia nazw miast w kontekście seriali na okładkach gazet. Liderem jedynek został Kraków w związku z serialem „W-11 Wydział Śledczy”, o którym w omawianym okresie wspomniano na 18 pierwszych stronach.

Po 7 wystąpień dotyczyło Warszawy w kontekście „Anny German” i „Rodzinki.pl” oraz Sandomierza („Ojciec Mateusz”). Pięć odnotowała Łódź („Komisarz Alex”).

***

Metodologia badania

W badaniu uwzględniono wybrane seriale emitowane w od stycznia do czerwca 2013 roku: Anna German”, „Barwy szczęścia, „Głęboka Woda”, „Komisarz Alex”, „Lekarze”, „Linia życia”. „Na Wspólnej”, „Ojciec Mateusz”, „Prawo Agaty”, „Przepis na życie”, „Przyjaciółki”, „Ranczo”, „Rodzinka.pl”, „W-11 Wydział Śledczy”

Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV
Zakres czasowy: styczeń-czerwiec 2013 rok
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości – Bydgoszcz, Drohiczyn, Gdynia, Jeruzal, Kraków, Krynica Zdrój, Łódź, Nowy Sącz, Sandomierz, Toruń, Warszawa, Wrocław, Tychy – we wszystkich odmianach

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };