...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Mikropłatności na ratunek wydawcom?

Dyskusja o tym, jak wydawcy treści w internecie mogą poradzić sobie w środowisku, które z jednej strony ograniczone jest przez użytkowników programów typu adblocker, a z drugiej niechęcią internautów do płacenia za treści publikowane w sieci, trwa. Czy w tej sytuacji system mikropłatności może być dobrym rozwiązaniem?

Dzisiejsza sytuacja na rynku wydawniczym przez wielu wydawców może być traktowana jako trudna. Z jednej strony nieustannie rośnie popularność programów typu adblocker, pozwalających użytkownikom na blokowanie reklam. W związku z czym wydawcy tracą jedno z podstawowych źródeł dochodu – według raportu opracowanego przez PageFair i Adobe, w tym roku możemy mówić o stratach na poziomie 21,8 mld dol. Z drugiej strony płacenie za treści w internecie w modelu abonamentowym nie jest na tyle popularne, by przynosiło zawrotne dochody – zgodnie z badaniem IRCenter tylko 20 proc. internautów decyduje się zapłacić za treści premium. To nie powinno dziwić, internet jest przecież nieograniczonym źródłem bezpłatnej wiedzy, więc finansowe „przywiązanie się” do jednego portalu lub serwisu wielu osobom nie wydaje się warte swojej ceny. W związku z tym rodzi się pytanie: jak wydawcy mogą poradzić sobie w tym niełatwym środowisku?

 Jednym z pomysłów rozwiązania tego problemu jest system nanopłatności, za pomocą którego renomowani wydawcy oraz niezależni dziennikarze i autorzy z wartościowym dorobkiem mogą sprzedawać pojedyncze artykuły swoim czytelnikom. Na polskim rynku takie rozwiązanie zaczął oferować startup Webnalist.com. W systemie tej firmy czytelnik może w prosty sposób kupować artykuły na sztuki z różnych źródeł, zamiast wiązać się miesięcznym abonamentem z tylko jednym tytułem. Pojedynczy tekst kosztuje średnio 30 groszy. Założyciele startupu szacują, że w Polsce czytelników, którzy zechcą przeznaczać kilka złotych miesięcznie na interesujące ich treści, może być nawet milion, czyli ok. 5 proc. polskich internautów. 

Czy takie rozwiązanie przekona polskich użytkowników internetu do płacenia za treści w sieci? Na razie trudno odpowiedzieć na to pytanie. Przykłady z innych rynków pokazują jednak, że ma ono szansę sprawdzić się. Wystarczy choćby przywołać holenderski Blendle, również opierający się na systemie mikropłatności, który po półtora roku działalności ma ponad 250 tys. użytkowników. Co więcej, firmie udało się nawiązać współpracę z takimi tytułami światowymi, jak New York Times czy Wall Street Journal. Nie ulega więc wątpliwości, że warto obserwować działania naszego rodzimego gracza.

::

Fot: Fotolia.com/Tobif82

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF