...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Myślenie strategiczne. Czym jest i jak może Ci pomóc w rozwinięciu kariery zawodowej?

myslenie strategiczne

XXI wiek obfituje w wiele możliwości, a ich mnogość sprawia, że coraz częściej czujemy się zagubieni. I tu z pomocą przychodzi strategiczne myślenie. 

Nadchodzą trudne czasy. Wygrywają i wygrywać będą nie ci, którzy są najbardziej kompetentni, lecz ci, którzy potrafią się najlepiej adaptować do zmieniających się jak w kalejdoskopie warunków.

Długofalowy sukces – rozumiany jako zbudowanie satysfakcjonującej kariery i szczęście związane z jej eksplorowaniem – nie jest przypadkowy. Wymaga cierpliwości i pracy u podstaw. W tym kontekście myślenie strategiczne może nam znacząco ułatwić podejmowanie właściwych decyzji.

Co to jest myślenie strategiczne i czym różni się ono od strategii?

Zacznijmy od końca. Strategia to… temat rzeka (więcej informacji na ten temat znajdziesz w mojej najnowszej książce pt. Królowe strategii). Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że strategia, już u podstaw definiowania, jest pojęciem szerokim i niekiedy nadużywanym. Strategia firmy, strategia kariery, strategia na podwojenie zarobków w 7 dni… strategia dobra na wszystko. Określenie „strategia” pochodzi od greckich słów „stratós”, co znaczy „armia”, i „ágein” – „dowodzić”. W pierwotnej wersji kojarzone było jedynie ze sztuką wojenną. „Strategós” oznaczało przewodzenie armii i tworzenie koncepcji walki.

Myślenie strategiczne to sposób myślenia bazujący między innymi na:

  • świadomości swoich słabych stron,
  • pewności swoich mocnych stron,
  • konkretnej wizji na zmaksymalizowane wykorzystanie swojego potencjału i zminimalizowanie ryzyka związanego ze słabościami, która finalnie zamienia się w strategię działania.

Zatem możemy nieco upraszczając powiedzieć, że myślenie strategiczne to sposób myślenia, zaś strategia to konkretny sposób na osiągnięcie celu.

Dobry strateg wie, że – jak mawiał Benjamin Franklin – „zaniedbując przygotowania, przygotowujesz się na porażkę!”, dlatego przed rozpoczęciem procesu poszukiwania pracy warto zastanowić się, jakimi zasobami dysponujesz i czego właściwie potrzebujesz. Brzmi jak banał, ale obeserwując moich znajomych, zauważyłem, że wielu o tym zapomina.

Weźmy konkretny przykład

Przychodzi taki moment w życiu, gdy niemal każdy pragnie znaleźć lepszą pracę. Poszukiwania możemy jednak rozpocząć dopiero wtedy, gdy mamy pełną świadomość tego, dlaczego pragniemy coś zmienić. Może chodzi nie tylko o pracę, ale wybór całkiem nowego zawodu? A może potrzebujemy nowych rozwiązań w obecnym miejscu pracy? Albo zmusza nas do zmian jakaś sytuacja z życia prywatnego? Nie będziemy wiedzieli, czego szukać, dopóki nie zdamy sobie sprawy z tego, czego potrzebujemy. Jeśli Twoją mocną stroną są ambicja i umiejętność szybkiego uczenia się, ale brakuje Ci pieniędzy, to najczęściej wybierasz drogę na skróty, czyli szukasz pracy dorywczej. Gdyby jednak spojrzeć na to strategicznie, to (zakładając, że nie jesteś w sytuacji zagrożenia życia) dochodzimy do wniosku, że warto poszukać gdzieś nieco dalej.

Jeśli robisz to, co wszyscy, to masz efekty takie jak wszyscy…

Jeśli szukasz pracy standardowej, tak jak większość znajomych, to prawdopodobnie skończysz w podobnym miejscu. A co, gdyby odłożyć na bok fantazję i skorzystać z wrodzonej determinacji, czyli zawziętości życiowej, która może nam pomóc znaleźć pracę marzeń? Nie twierdzę, że będzie to łatwe, ale uważam (i wiem to z własnego doświadczenia), że warto. Myślenie strategiczne pomoże Ci na przykład w podjęciu trudnej, ale ważnej decyzji, że warto poważnie zastanowić się nad tym, czy aby na pewno studia, na które od dzieciństwa programowali Cię rodzice i bliscy, są takimi, które rzeczywiście chcesz skończyć. Jeśli lubisz grać w gry (tak jak ja w szachy), to nie upatruj spełnienia marzeń Twoich rodziców w studiach prawniczych. Na dłuższą metę nie zda to raczej egzaminu.

Strategiczna wizja kariery zawodowej

Każdy z nas chce osiągnąć sukces. Niemal każdy inaczej go definiuje i ma na siebie swój własny plan. Jeśli natomiast chodzi o strategiczne podejście do rozwoju kariery zawodowej, to warto spojrzeć nie tylko na to, co jest teraz potrzebne na rynku, ale też nieco dalej. Dzięki badaniom trendów jesteśmy w stanie określić, jakiego typu kompetencje będą pożądane na rynku pracy za 10-20 lat. I tak na przykład dużym atutem będą:

  • kompleksowe rozwiązywanie problemów,
  • umiejętność zarządzania zespołami,
  • umiejętność pracy z ludźmi i wspierania ich na tle emocjonalnym,
  • umiejętność podejmowania decyzji
  • inteligencja emocjonalna,
  • strategiczne, logiczne i krytyczne myślenie.

Przygotuj się na to. Nie zostawiaj swojej kariery przypadkowi, ponieważ jeśli to zrobisz, Twoja kariera będzie taka jak wszystkie.


Autor:

Michał Kanarkiewicz

Michał Kanarkiewicz – uczy myśleć strategicznie i logicznie metodami aktywnymi. Dzięki jego metodologii zespoły zaczynają myśleć skuteczniej i z szerszą perspektywą. Wykorzystuje strategie szachowych mistrzów do pokazywania sposobu, w jaki firma może urosnąć.

Do grona jego klientów należą międzynarodowe organizacje takie jak: Ernst & Young, Heineken, Volvo, UBS, Santander Bank Polska, Bank Zachodni WBK, Capgemini i Rockwell.

Szachista i instruktor szachowy certyfikowany przez Polski Związek Szachowy. Autor pierwszego w Polsce, bestsellerowego, podręcznika szachowego tego typu dla rodziców i nauczycieli pt. „Lekcja strategii. Jak ROZWIJAĆ dzieci poprzez naukę gry w SZACHY”. Nauczył gry w szachy blisko 30 000 osób.

Ambasador królewskiej gry w Polsce, właściciel Szkoły Szachowej i mówca inspiracyjny. Regularnie występuje na dużych scenach wydarzeń biznesowych oraz związanych z rozwojem osobistym i zawodowym. Wystąpił z Nickiem Vujicicem, przed publicznością liczącą 5000 osób, zgromadzoną w Hali Stulecia we Wrocławiu.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF