Najaktywniejsi sponsorzy ubiegłego roku. Wyniki Sponsoring Monitora 2016

1 819

Orlen jest najbardziej rozpoznawalnym sponsorem zarówno sportu jak i kultury. W branży ubezpieczeniowej przoduje PZU, w bankowej PKO BP, w telekomunikacyjnej Orange, w piwowarskiej zaś Tyskie. Aż połowa Polaków korzystniej ocenia firmy zaangażowane w sponsoring – wynika ze Sponsoring Monitora 2016 przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia.

1/3 Polaków wskazuje Orlen jako najbardziej aktywnego sponsora ogółem, to wzrost aż o 6 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego. Stosunkowo wysoki wzrost znajomości jako sponsora (o 5 punktów procentowych) w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowała też Coca Cola.

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2017 r.

 

Co czwarty badany uważa, że najaktywniejszym sponsorem w branży sportowej jest Orlen, który jako sponsor sportu zyskał na znajomości aż 7 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem.


Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2017 r.

 

W przypadku sponsorów kultury i sztuki nie ma zdecydowanych liderów. Orlen, który znalazł się na pierwszym miejscu, uzyskał 1/6 głosów. Kultura i sztuka to dziedziny bardziej niszowe i nie tak intensywnie i wyraźnie sponsorowane jak wydarzenia sportowe, co może wpływać na większe rozdrobnienie rankingu. W porównaniu z rokiem ubiegłym wszystkie firmy znajdujące się w TOP 5 sponsorów kultury i sztuki odnotowały wzrosty znajomości.

 

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2017 r.

Orlen to firma, która znalazła się wysoko we wszystkich rankingach najaktywniejszych sponsorów. Świadczy to przede wszystkim o wszechstronności działań sponosringowych realizowanych przez ten koncern. Z naszego badania jasno widać, że firmom łatwiej jest zaistnieć w świadomości odborców w sponsoringu sportu niż kultury. W dużej mierze może to wynikać z faktu znacznie mniejszej ekspozycji logotypów sponsorów podczas wydarzeń kulturalnych niż sportowych. Sponsoring kultury jest zazwyczaj bardziej „dyskretny” niż sponsoring sportu. Ciekawym przypadkiem jest Lotos, w przypadku którego świadomość konsumentów dotycząca sponsorowania kultury przez ten koncern w ciągu roku wzrosła trzykrotnie. Może to być efekt stałej współpracy z Festiwalem Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”, Siesta Festivalem czy LOTOS Jazz Festival-Bielska Zadymka Jazzowa. – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

 

Liderzy sponsoringu w poszczególnych branżach

Branża bankowa: PKO Bank Polski (39%)

Branża ubezpieczeniowa: PZU (59%)

Branża motoryzacyjno-paliwowa: Orlen (70%)

Branża telekomunikacyjna: Orange (61%)

Branża piwowarska: Tyskie (47%)

 

W porównaniu z ubiegłym rokiem nie zmienił się stosunek konsumentów do firm będących sponsorami. Nadal ponad 60% osób korzystniej ocenia firmy angażujące się w sponsoring od tych niezaangażowanych.

 

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2017 r.

 

Informacja o badaniu


Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2016 roku zastosowano mix metod ilościowych – wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało N=1510 wywiadów CATI oraz N=3751 wywiadów CAWI. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.


::

Komentarze
var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };