...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Napoleonie, słyszysz mnie? Nie? To przeczytaj.

Jak zarządzać obecnością w mediach społecznościowych? Tak samo jak organizmem człowieka, który trzeba żywić, ćwiczyć, dbać o jego higienę.

Zostań Napoleonem w swoim biurze.

Ci, którzy mnie znają wiedzą, że daleki jestem od pisania poradników. Raczej szorstko oceniam rzeczywistość i przygotowanie innych do niej mnie nie interesuje.

Jednak wpadłem na prosty pomysł porównawczy, który sprawi, że zrozumiesz na czym polega atrakcyjna komunikacja w mediach społecznościowych. To od Ciebie zależy, w jakiej kondycji i jakości będzie Twój przekaz w sieci.

Żywienie.

Starasz się zrozumieć, ale nie wiesz, na czym polega komunikacja via media społecznościowe? Zobrazuję Ci to na prostym przykładzie. Wyobraź sobie, że strona na Facebooku, G+, kanał na Twitterze, itd. to… Twój organizm. Aby działał dobrze powinieneś go odżywiać. Nie zapominajmy jednak, że odżywiamy się lepiej i gorzej, więc wyglądamy lepiej i gorzej.(„Jesteś tym, co jesz”) Optimum to pięć posiłków dziennie – tak twierdzą naukowcy. I tutaj następuje analogia, bo pięć wpisów dziennie na Twoim fan page to świat i ludzie. Z pomocą takiej częstotliwości – i umiejętnego rozkładania obciążeń treści wpisów (poważne, mniej poważne) jesteś w stanie przekazać kluczowe informacje i zdobyć opinie. Twitter wymaga więcej – mniejszych – dawek. Taka specyfika tegoż organizmu, ale przecież jesteśmy różni, prawda?

Jeżeli nie będziesz odżywiać się wcale – umrzesz. I tutaj znów wspólny mianownik – jeżeli nie będziesz dbać o swoje profile w mediach społecznościowych – one umrą; ludzie z nich odejdą, gdyż nie lubią znajdować się w martwym punkcie. Intuicyjnie szukają alternatywy i czegoś ciekawego dla siebie. Kluczowe – profil „konsumuje” i „rośnie”. Ale – i tu truizm – co nagle to po diable. Jedzenie jest konsekwencją głodu. Pamiętaj, że jeżeli podjąłeś się komunikowania z ludźmi via Social Media to musisz być konsekwentny.

W pierwszej kolejności musisz nauczyć się balansować.

Ćwiczenia, rekreacja.

Im ciekawsze rzeczy wykonujesz tym ciekawiej wyglądać będzie profil Twój lub Twojej marki. Nie chodzi jednak o proste pakowanie – fanów może kupić każdy i każdy wie, że to nie fair, daleko tej taktyce do etyki. Żyj kreatywnie i twórz rzeczy niepodrabialne. Wystarczą chęci >motywacja< – reszta idzie sama. To proste – zabiegi bardziej skomplikowane i złożone dają ciekawsze efekt i pozwolą Ci wyróżnić się w tłumie innych szablonów. Bo każdy profil to z początku szablon – od Ciebie zależy, jak go wypełnisz (rozwiniesz). Jeżeli nie potrafisz tego zrobić sam – zatrudnij „trenera”, czyli specjalistę. Unikaj jednak przeciążeń – za dużo rewelacji na raz i doznasz kontuzji; ktoś wreszcie napisze Ci, że starasz się być „fajnym na siłę” i choć wiesz, że nie dogodzisz każdemu to jednak pretensja ma nacechowanie negatywne. A od jednej pretensji gorsza jest garść pretensji – o to łatwo w tej materii. Ćwicz kiedy możesz, ruszaj się. Pamiętaj, aby nie przekombinować, gdyż stworzysz monstrum nieciekawe i nazbyt skomplikowane dla ludzi. Użytkownik wybiera prostotę; lubimy media społecznościowe także za to, że ich proste interfejsy pozwalają nam się skupić w pełni na tym na ludziach i komunikacji z nimi. Tam nie ma czego oglądać prócz nas samych. Pamiętaj, że w sytuacji awaryjnej nie biegnie się dalej… stań, uspokój się – musisz myśleć. Nie działaj spontanicznie – tak łatwo zrobić sobie większą krzywdę.

Niech Twoja komunikacja będzie po prostu wysportowana, smukła, niech jej linia (komunikacyjna) będzie wzorem dla innych, którzy na co dzień nie dbają o siebie.

Oczyszczanie.

Dla prawidłowego działania „organizm” musi być oczyszczany, więc czasem coś oddaje. Wiesz, co mam na myśli. Ale prócz rutyny chodzi o też detoksynację. Czasami musimy coś zmienić, sprawić, aby inni postrzegali nas pogodniejszych i weselszych. Zmiany na lepsze. I jesteś w stanie to zrobić także w mediach społecznościowych. Jednak uważaj! „Suplement diety nie może być stosowany jako substytut(zamiennik) zróżnicowanej diety” 🙂 Wracając do pierwszego zdania – nawet najlepiej prowadzony „organizm” coś oddaje. W przypadku komunikacji w mediach społecznościowych tym czymś mogą być wulgarne, chamskie i obsceniczne treści Twoich najgorszychodbiorców. Powinieneś być zawsze dobrym duchem dyskusji i treści te kasować. Spuszczaj wodę na trolli, którzy nie potrafią dyskutować normalnie, a ich jedynym celem jest zdezorganizowanie Twoich działań. Niech płyną na fali swojego hejtingu gdzieś indziej. Dbaj o swoich odbiorców, gdyż nie będą oni chcieli zostawiać Ci opinii w rynsztoku. Media społecznościowe to korzyści dwustronne.

Gorsze samopoczucie.

Źle się czujesz? Dopada Cię apatia? Każdy ma chwile słabości – to normalne, każdy popełnia błędy, ale nie chodzi o to, by w newralgicznej sytuacji owijać w bawełnę. Społeczność to wyjątkowo wrażliwy organizm. W równym stopniu potrafi dać z siebie wiele dobrego i złego. Nie zapominaj sporej barierze, która sprzyja odwadze użytkownika. Do tego >społeczność w sieci< potrafi się niesamowicie nakręcić do działania. Pamiętaj po prostu, aby nie wkładać kija w mrowisko.  To tak, jakbyś głaskał kota pod włos – drapnie. Ty chcesz dobrze, zapomnisz się, a on i tak drapnie, bo nie zna Twoich intencji.

Media społecznościowe nie lubią rutyny, sztywności, ale tolerują pewne konwenanse. Jakakolwiek próba ustrukturyzowania tej machiny kończy się fiaskiem, który potem szanowna „Branża Social Media” przekuje w kryzys. Bo najłatwiej się wylansować w kontekście czyjejś porażki i argumentu naczelnego „co by było gdyby”. Negatywne emocje niosą się po sieci i odbijają echem.Niestety, ale najwięcej pozytywnych emocji w sieci jest na YouTube w postaci filmów „dobro wraca”. Na forum dominuje nastrojowość, ironia i łapanie się za łby. Jeżeli popełnisz błąd – poniesiesz tego konsekwencje. Co gorsze – może być to szereg konsekwencji. Uważaj, ale też nie daj się zwariować nadgorliwą ostrożnością.

Urozmaicenia, słodycz.

Od czasu do czasu możesz poflirtować z kimś. Jednak uważaj – nie każdy może mieć na to ochotę, a Twoja wybranka nazywa się „społeczność” i nie jest łatwa. Flirtuj ostrożnie, intryguj, dawaj palec – ale nie rękę. Nie zdradzaj wszystkiego. Wzbudzaj zaciekawienie. To jest sexi i umiejętnie poprowadzony dialog – z nutą pikanterii – sprawi, że Twoja komunikacja będzie atrakcyjniejsza dla odbiorców. Pamiętaj tylko, żeby nie pchać im się do łóżka…  Nachalność via Social Media nigdy nie ma pozytywnych skutków.

Planuj, organizuj i wytyczaj.

Życie bez celu traci sens – zatem wytyczaj cele i planuj! Organizuj sobie to, w jaki sposób będziesz chciał nawiązać relacje z budowaną wokół siebie społecznością. Dobra organizacja to podstawa sukcesu. Doskonale wiesz, że będąc przygotowanym na wiele sytuacji łatwiej jest przez nie przebrnąć. Media społecznościowe to skomplikowany system relacji i zbiór cech w >z pozoru niegroźnej< materii – ale możesz do niego podejść strategicznie. Jeżeli nie czujesz się na siłach – bo po prostu się na tym nie znasz – zatrudnij kogoś, kto poprowadzi Twój okręt do pierwszego wytyczonego celu – nie pozostawiając go na mieliźnie, lub – co najgorsze – rozbijając. Nie budź w sobie Napoleona, jeżeli czujesz, że go w Tobie nie ma. Powodzenia.

Dbaj o siebie, wtedy także dbasz o innych.

Postaraj się, aby Twoja komunikacja miała unikatowe DNA.

Dostałeś garść tego, co Ci bardziej doświadczeni od Ciebie nazwą truizmamiczęsto zapominając o ich mocy.

To, co najprostsze leży na wyciągnięcie ręki. Determinacja, koncentracja, balans – to Twoje klucze do sukcesu w mediach społecznościowych.

::

Mikołaj Nowak

Z polskimi mediami społecznościowymi związany od początku ich istnienia w Polsce.
Pierwszy specjalista ds. komunikacji w Social Media. Doświadczenie zdobywał w Grono.net, Onecie (społeczności), aktualnie TVN (Fakty). Współtworzy unikatowy pomost między newsroomem, a Social Media. Autor strategii obecności Faktów TVN w mediach społecznościowych. Konsultant wizerunku gwiazd w SM. Specjalista ds. projektów specjalnych w sieci.
Warszawiak. Wchodzi w drogę, wychodzi z założenia. Justin Bieber Free. Z zamiłowania psycholog i niefanatyczny obserwator trendów sieciowych. 

Mikołaj Nowak

Z polskimi mediami społecznościowymi związany od początku ich istnienia w Polsce.
Pierwszy specjalista ds. komunikacji w Social Media. Doświadczenie zdobywał w Grono.net, Onecie (społeczności), aktualnie TVN (Fakty).
Współtworzy unikatowy pomost między newsroomem, a Social Media. Autor strategii obecności Faktów TVN w mediach społecznościowych.
Konsultant wizerunku gwiazd w SM. Specjalista ds. projektów specjalnych w sieci.
Warszawiak. Wchodzi w drogę, wychodzi z założenia. Justin Bieber Free.
Z zamiłowania psycholog i niefanatyczny obserwator trendów sieciowych. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF