...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nowa ustawa o prawach konsumenta: poradnik

25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Oznacza to, że od tego dnia dotychczasowe przepisy, które regulowały stosunki pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem przestaną obowiązywać. Nowe normy prawne są bardziej rygorystyczne dla przedsiębiorców, ponieważ mają na celu efektywniejsze zabezpieczenie interesów konsumentów indywidualnych.

W ustawie został zawarty 6 miesięczny okres vacatio legis – czas ten liczony jest od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw tj. 30 maja 2014. Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem, w który przedstawiamy praktyczne przykłady zastosowania nowych przepisów w sklepach i serwisach internetowych.

– Ustawa reguluje wiele kwestii związanych z zawieraniem umów na odległość w tym przez sklep internetowy, landing page na którym można złożyć zamówienie na usługę lub produkt, sprzedaż telefoniczną, umowę przez SMS lub drogą mailową. Oczywiście przykładów jest znacznie więcej, ponieważ nowe przepisy mają bardzo szeroką paletę zastosowań o czym należy pamiętać. Głównie dotkną one właścicieli sklepów internetowych ale nie tylko, o czym należy pamiętać – dodaje pomysłodawca poradnika Daniel Zawiliński, CMO SerwerSMS.pl.

– Właściciele sklepów internetowych będą musieli poradzić sobie z modyfikacją procesów logistycznych i zapewnić sprawną obsługę w przypadku zwrotu zamówionych w Internecie produktów – mówi Sławomir Żurawski, dyrektor biura rozwoju usług KEP w Poczcie Polskiej S.A.– Poczta Polska w odpowiedzi na nowy stan prawny przygotowała rozwiązanie on-line dostępne na stronie ezwroty.poczta-polska.pl, które spełnia potrzeby zarówno kupujących jak i sprzedających. Polski e-handel czeka zatem test z operacyjności. Oznacza to, że zarówno sklepy internetowe jak i operatorzy będą mieli mnóstwo pracy zaraz po świętach. – dodaje Sławomir Żurawski.

::

93 proc. e-sklepów może nie być gotowych na nadchodzące zmiany w prawie

::

Nowa ustawa reguluje stosunki prawne pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Wprowadza m.in. szereg obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy, reguluje zasady i tryb zawierania umowy na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorstwa. Wprowadza również sankcje z tytułu niewypełnienia obowiązków przez przedsiębiorcę, zaś konsumentowi przyznaje uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, jednocześnie określając zasady i tryb wykonania tego prawa. Dostosowanie działalności gospodarczej do przepisów nowej ustawy to jednak nie tylko znajomość obowiązków przedsiębiorcy, ale także świadomość zmian funkcjonalności sklepów internetowych, za pomocą których przedsiębiorca prowadzi działalność.

 

Poradnik opracowały konsultantki prawne PIN Consulting Sp. z o.o. – Ewelina Zakrzewska oraz Małgorzata Duszyńska – specjalistki w zakresie prawa nowych technologii. Pomimo skomplikowanej materii prawnej, z jaką mamy tu do czynienia, autorki starały się przedstawić całość zagadnienia w przystępny sposób.

Poradnik został podzielony na następujące rozdziały:

  • Ważne daty i pojęcia zawarte w ustawie o prawach konsumenta,
  • Jakie przepisy zmienia ustawa o prawach konsumenta?,
  • Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy względem konsumenta,
  • Prawo odstąpienia od umowy,
  • Jak zastosować zmiany w serwisie internetowym?,
  • Niedochowanie wypełnienia obowiązków informacyjnych,

 

Link do poradnika: http://serwersms.pl/pobierz/58

::

Photo: © VisionärZobacz portfolio

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF