...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Od startowania do skalowania. Przewodnik po akceleratorach startupów (i innych organizacjach wspierających), cz. II

W pierwszej części przewodnika po akceleratorach i inkubatorach startupów (link pod artykułem) sprawdziliśmy, co oferują nam Campus Warsaw, Business Link Poland i Startup Hub Poland. Jak się okazuje, oferty poszczególnych placówek znacząco się od siebie różnią. Niektóre z nich otwarte są na wszystkie początkujące biznesy, inne - z grona chętnych selekcjonują wyłącznie te startupy, w których dostrzegają największy potencjał rozwoju. Idąc za topem tych różnic, postanowiliśmy zajrzeć w oferty trzech kolejnych instytucji stworzonych po to, by pomagać startupom. Tym razem przyglądamy się polskiemu oddziałowi Founder Institute, The Heart Warsaw oraz Girls in Tech.

The Founder Institute

The Founder Institute to specjalny, kilkumiesięczny program, ułatwiający start przedsiębiorcom. Główna siedziba The Founder Institute mieści się w Dolinie Krzemowej, ale poszczególne oddziały akceleratora obecne są w kilkudziesięciu miastach na całym świecie. Jego twórcą jest Adeo Ressi, a za funkcjonowanie polskiego oddziału, powstałego w 2013 r. odpowiada Piotr Boulangé. Jak w praktyce wgląda oferowany kurs, przygotowujący do wejścia w świat biznesu i zbudowania swojego przedsiębiorstwa? – Grupa przechodzi 14-tygodniowy, intensywny trening, którego globalna struktura skupia się na zadaniach związanych z tworzeniem własnego biznesu poprzez poznawanie lokalnej specyfiki na podstawie przykładów dawanych przez lokalnych mentorów, którzy już tę drogę mają za sobą. Dzielą się oni doświadczeniem od momentu wymyślania biznesu do jego wprowadzania na rynek z sukcesem – tłumaczy szef polskiego oddziału, Piotr Boulangé. Co istotne, pomoc startupom przynosi tu korzyści dla obu zaangażowanych stron. – Zarówno uczestnicy akceleracji, jak i mentorzy mają wspólny interes w pomaganiu sobie nawzajem, jako że wszyscy partycypują w zyskach osób, którym się powiedzie – dodaje Piotr Boulangé. Koszt przystąpienia do programu to tzw. „opcja na akcję w wysokości 3,5%” wartości firmy oraz opłata dostosowana do warunków życia w danym regionie, czyli około 700 USD w przypadku Polski. Z programu The Founder Institute skorzystały już tysiące osób na całym świecie, a wiele rozpoczętych przez nie biznesów stosunkowo szybko osiągnęło globalny rozmiar. – Founder Institute powstawał z myślą o osobach zatrudnionych w korporacjach, które od kilku lat mają pomysł na swój biznes, ale nie potrafią, albo same nie wiedzą,jak stawiać pierwsze kroki na drodze do rozwoju firmy. Z czasem jednak okazało się , że poza pierwotną grupą docelową, do Founder Institute zaczęli „wracać” założyciele startupów, którzy czują, że mogliby „więcej”, „szybciej”, „lepiej”, ale nie do końca wiedzą, jak to zrobić – tłumaczy szef polskiego oddziału. Oferta The Founder Institute skierowana jest do wszystkich chętnych osób, jednak aby zakwalifikować się do programu, trzeba wypełnić test i osiągnąć poziom, który wedle standardów akceleratora pozwala na ukończenie programu z sukcesem.

The Heart Warsaw

The Heart Warsaw to stosunkowo nowa inicjatywa stworzona przez Tomasza Rudolfa, CEO D-RAFT i Jędrzeja Iwaszkiewicza. Głównymi klientami i partnerami The Heart Warsaw są duże międzynarodowe i regionalne firmy, dla których ekosystem startupów jest cennym źródłem innowacji. Idea opiera się na łączeniu dużych, posiadających zasoby firm z oferującymi innowacyjne rozwiązania startupami. – Pomagamy firmom w wyszukaniu i wykorzystaniu technologii i rozwiązań tworzonych przez młode spółki technologiczne. Przestrzeń The Heart Warsaw jest dla korporacji jednym punktem kontaktu i spotkań z europejskim środowiskiem przedsiębiorców – tłumaczy Tomasz Rudolf. – Wokół przestrzeni The Heart gromadzimy też najlepsze, gotowe do skalowania spółki z regionu, wspierając je w zdobyciu korporacyjnych klientów i partnerów. W ramach ScaleUp Club tworzymy grupę firm, które wyrosły z naszego ekosystemu i chcą rozpocząć międzynarodową ekspansję – dodaje. Przez ostatnie dwa lata twórcy The Heart Warsaw pomogli ponad 100 startupom w nawiązaniu relacji z korporacyjnymi klientami i partnerami, głównie poprzez udział w Corporate Demo Days. Zainteresowane podobną pomocą firmy mogą zarejestrować się na stronie The Heart, informując o poszukiwanych partnerach. Oferta ta skierowana jest jednak do firm, które już działają na rynku, mają gotowy produkt i chcą rozwijać się szybciej, wchodząc na nowe rynki dzięki współpracy z korporacjami. Wszystkie działania podejmowane przez The Heart Warsaw prowadzone są we współpracy z inwestorami i akceleratorami, które rekomendują wcześniej spółki portfelowe, zdolne odpowiedzieć na potrzeby korporacji. – Celem The Heart jest nawiązanie współpracy z podobnymi centrami w innych krajach. Dzięki temu chcemy skuteczniej przyciągać do nas zagraniczne podmioty i wspierać “eksport” naszych rozwiązań – wyjaśnia Tomasz Rudolf. Udział w programach i wydarzeniach jest bezpłatny dla startupów, a za członkostwo w klubach i dostęp do przestrzeni trzeba zapłacić. Celem twórców The Heart Warsaw jest stworzenie platformy, która obroni się na każdym rynku, dając wartość i korporacjom, i startupom. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kolejne punkty The Heart zostaną otwarte za granicą.


Girls in Tech

Girls in Tech to organizacja powstała z myślą o kobietach działających w branży nowych technologii lub planujących rozpocząć działalność w tym zakresie. Ideą Girls in Tech jest nie tylko pomoc w budowaniu startupu, ale przede wszystkim zachęcenie kobiet do wejścia w zdominowany przez mężczyzn świat technologii. – Celem jest to, by zachęcić innowacyjne kobiety do rozpoczęcia działań w przemyśle nowych technologii, do budowania startupów. Mamy nadzieję osiągnąć to kreując własny, innowacyjny program i zdobywając globalnych partnerów strategicznych. Mając headhunterów w San Francisco i ponad 50 tys. przedstawicielek branży na całym świecie, GIT funkcjonuje w oparciu o pracę wolontariuszek, które dowodzą w sumie 60 oddziałami akceleratora – czytamy na stronie polskiego oddziału Girls in Tech. W ramach pomocy GIT oferuje dostęp do wszelkiego rodzaju wydarzeń i spotkań organizowanych przez firmy i poszczególne osoby z branży, pomoc w zaplanowaniu kariery lub ułożeniu biznesplanu firmy, a także pomoc w dotarciu do inwestora. Główny oddział GIT mieści się w San Francisco, a kolejne zlokalizowane są między innymi w Argentynie, na Tajwanie czy we Francji, w związku z czym współpraca z organizacją umożliwia również dostęp do międzynarodowych mentorów z branży nowych technologii. Jedną z głównych inicjatyw Girls in Tech jest organizowana cyklicznie konferencja pod nazwą Girls in Tech Catalyst Conference, czyli trwający trzy dni coworking, podczas którego swoje projekty prezentują przedstawicielki branży nowych technologii z całego świata. Każdego roku wydarzenie organizowane jest w innym oddziale. Najbliższa konferencja zaplanowana jest na kwiecień 2017 r. w San Francisco. Oferta Girls in Tech skierowana jest do wszystkich kobiet zafascynowanych branżą nowych technologii, zarówno tych bardziej, jak i mniej doświadczonych. Członkostwo w GIT nie wiąże się z żadnymi kosztami.


::

OD STARTOWANIA DO SKALOWANIA. PRZEWODNIK PO AKCELERATORACH STARTUPÓW, CZ. I

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF